סגור
השופט דורי ספיבק
השופט דורי ספיבק (צילום: אתר בתי המשפט)

אושרה בקשה לייצוגית נגד החינוך העצמאי על "תרומת חובה" ממורות

מורות רשת החינוך העצמאי מחויבות ב־5 השנים הראשונות להעסקתן לתרום 2% משכרן לעמותה שמממנת פעולות של המעסיק. היקף התביעה מוערך ב־30 מיליון שקל. בית הדין לעבודה פסק הוצאות גבוהות לרשת

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב בראשות סגן הנשיאה השופט דורי ספיבק אישר בקשה לתביעה ייצוגית נגד רשת החינוך העצמאי של אגודת ישראל בשל גביית תרומת חובה בלתי חוקית מהמורות החדשות. היקף התרומות נאמד ב־4-3 מיליון שקל לשנה, כך שבחישוב של שבע שנים לאחור היקף הפיצוי יכול להגיע עד 28 מיליון שקל. בית הדין חייב את החינוך העצמאי בתשלום הוצאות בהיקף של 75 אלף שקל כבר בשלב אישור התובענה.
החינוך העצמאי הוא רשת החינוך המרכזית של חרדים אשכנזים. לומדים בו בעיקר בנות וכן בנים מהפריפריה וחוזרים בתשובה. הוא המעסיק הגדול ביותר בציבור החרדי ועובדים אצלו מעל 17 אלף עובדי הוראה. המוסדות שלו מוגדרים כמוסדות מוכרים שאינם רשמיים, אבל הוא מתוקצב על פי חוק באופן שווה לחינוך הממלכתי. התקציב שקיבל השנה ממשרד החינוך עומד על 1.6 מיליארד שקל.
את הבקשה הגישו באפריל האחרון עורכי הדין ענת שני־רבה ופיני קלמן בשם שתי מורות לשעבר בחינוך העצמאי. מדובר באחת מכמה בקשות ייצוגיות נגד החינוך העצמאי שהוגשו לאחרונה. זוהי תופעה חברתית חדשה שמעידה על נכונות של עובדים חרדים לצאת למאבק על זכויותיהם כנגד הממסד. הטענה היא שהחינוך העצמאי מנכה 2% משכרם של כל המורים שיש להם ותק של פחות מחמש שנים, כלומר כרבע מהמורים בכל רגע נתון. לעתים הניכוי נמשך גם לאחר מכן.
לטענת התובעות, הכסף מועבר כתרומה לעמותת קרן החינוך לתורה בישראל שהחינוך העצמאי ייסד, ואשר מממנת שיעורי העשרה בבתי הספר שלו וכן סיוע לילדים שמתקשים בלימודים ולילדים מרקע סוציו־אקונומי נמוך.
לדבריהן, הן "מעולם לא נשאלו להסכמתן לניכוי משכרן וספק אם הסכמה כזו היתה תקפה בהיותה הכרח וחיוב, כאשר המשיב מהווה מעין מונופול להעסקת עובדי הוראה בציבור החרדי". על פי הבקשה, "מימון פעילות החינוך העצמאי באמצעות הפחתת שכר מעובדיו התלויים בו לפרנסתם בלתי חוקי על פניו".
החינוך העצמאי טוען שהמורים "נענו לקריאת גדולי ישראל לתרום" וכי מדובר בפעולה שנעשתה כדין. אבל ב־1 באוגוסט הודיעו נציגות החינוך העצמאי עו"ד חיה שפיגל ועו"ד חיה בר אילן על הסכמת הארגון לקבלת הבקשה. זאת לאור פסק דין קסטרו שניתן באמצע יולי בבית הדין לעבודה וקבע הלכות חדשות בנוגע לאישור תביעות ייצוגיות שלטענת הארגון פגעו בהגנה שלו. בעקבות זאת בית הדין לעבודה אישר את הבקשה וקבע הוצאות גבוהות שאותן הגדיר דווקא כמופחתות.