סגור

עוד כישלון לממשלה: המס על סיגריות אלקטרוניות יירד הלילה לאפס

הכנסת דחתה את הצו להפחתת מס הקנייה על סיגריות אלקטרוניות - ארבעה חודשים לאחר שדחתה צו אחר בנושא; יו"ר ועדת הכספים: "האופוזיציה מצביעה נגד הבריאות של הילדים"

האופוזיציה, שנהנית מרוב בכנסת, ממשיכה להפיל את הצעות הממשלה: המליאה דחתה הערב את הצו להפחתת מס הקנייה על סיגריות אלקטרוניות שהגיש שר האוצר אביגדור ליברמן. המשמעות: שיעור המס על סיגריות אלקטרוניות יירד בחצות לאפס. 8 חברי כנסת תמכו בהחלטת ועדת הכספים לעומת 13 שהתנגדו.
האופוזיציה הצהירה בחודשים האחרונים כי תתנגד לכל הצעותיה של הממשלה במליאה - על מנת להוכיח שאין לה יכולת למשול.
לפני ארבעה חודשים דחתה הכנסת את הצו הקודם למיסוי הסיגריות האלקטרוניות. בעקבות כך הוגש צו חדש שאושר בוועדת הכספים אבל כאמור נפל במליאה.
הצו נדרש לאישור המליאה מכיוון שהוגשו לו התנגדויות על ידי חברי כנסת מהאופוזיציה לאחר האישור בוועדת הכספים.
הצו החדש קובע כי על נוזל למילוי סיגריות אלקטרוניות יחול מס קנייה בגובה 243% מהמחיר הסיטונאי השכיח בתוספת 7.34 שקלים למ"ל, אשר בכל מקרה לא יפחת מ- 14.08 שקל למ"ל. טרם ההפחתה עמד מס הקנייה על 270% בתוספת 8.16 שקלים למ"ל אשר לא יפחת מ-15.64 שקל למ"ל.
בעבר לא היה מס בכלל על סיגריות אלקטרוניות. לאחר שהוטל מס על השימוש בהן - הוחלט לשנות את שיעורו.
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), שהציג את החלטת הוועדה, הסביר: "אני מבין את המאבק בין הקואליציה לאופוזיציה והרצון לשים מכשולים בפני המהלכים שלנו. אבל אם חברי האופוזיציה מצביעים נגד, אתם מצביעים נגד הבריאות של הילדים. הצו הזה בא להגן בעיקר על הנוער והילדים שלנו שלא ייכנסו למעגל הזה, שהוא שער הכניסה לעולם העישון".
ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) אמר: "שלא יהיו ספקות, אנחנו נגד סיגריות ואנחנו נגד עישון. הייתה שאלה פשוטה, האם משרד הבריאות הזמין סקר או מחקר בנושא - ולא היה לו. שאלנו על פי מה אתם מבססים את אחוזי המס? אין מחקר. אנחנו רוצים לעזור שהנוער לא ישתמש בסיגריות אלקטרוניות וביקשנו לפעול נגד הסיגריות החד פעמיות שהן הבעיה אבל משרד הבריאות התעלם מאיתנו. במחקרים שהראו לנו, הסיגריות האלקטרוניות גרמו לאנשים לעשן פחות סיגריות רגילות, ואנשים חזרו לעשן כי אין את הסיגריה האלקטרונית. הייתה אטימות של משרד הבריאות ואטימות של רשות המסים שרצתה רק את הכסף."
מחר (יום רביעי), ביוזמת האופוזיציה, תידרש המליאה להצביע על הצווים להפחתת המכסים על ביצים ודבש. בסיעות העבודה, כחול לבן, יש עתיד ומרצ שבקואליציה, וגם באופוזיציה, יש התנגדות לרפורמה שמובילים ליברמן ושר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו) ולפי ההערכות גוברים הסיכויים שהצווים להפחתת המכסים הללו יפלו אף הם.