סגור

ממחר: מס קנייה של מאות אחוזים על סיגריות אלקטרוניות ונוזל מילוי

שר האוצר חתם על הצו המטיל מס קנייה של 270% על נוזל למילוי סיגריות אלקטרוניות, ושל 360% על סיגריות חד פעמיות; כמו כן נקבעו הגבלות על כמות הסיגריות האלקטרוניות והנוזל שניתן להביא לארץ מחו"ל ללא תשלום מס קנייה

הלילה בחצות ייכנס לתוקף הצו המטיל מס קנייה על נוזל לסיגריות אלקטרוניות ועל סיגריות אלקטרוניות חד פעמיות; זאת לאחר ששר האוצר אביגדור ליברמן חתם עליו. הצו יעלה לאישור ועדת הכספים (רטרואקטיבית) תוך 60 יום. עד עתה לא הוטל מס קנייה על מוצרים אלה - בניגוד לטבק.


לפי רשות המסים, הצו הוא תולדה של מהלך מתואם בין רשות המסים למשרד הבריאות ומטרתו לצמצם את הצריכה של סיגריות אלקטרוניות המעלות את הסיכון למחלות לב ומחלות נשימה.
בהתאם לצו, על נוזל למילוי סיגריות אלקטרוניות יוטל מס קנייה של 270% מהמחיר הסיטוני השכיח בתוספת 11.39 שקל למ"ל אשר בכל מקרה לא יפחת מ-21.81 שקלים חדשים למ"ל. על סיגריות חד פעמיות יוטל מס קנייה של 360% מהמחיר הסיטוני השכיח - מינימום 32.72 שקל ליחידה. הצו מחריג גם סיגריות אלקטרוניות ונוזל למילוין מהפטור ממס קנייה על יבוא אישי (עד 75 דולר).
כמו כן נקבעו הגבלות על כמות הסיגריות האלקטרוניות והנוזל שניתן להביא לארץ מחו"ל ללא תשלום מס קנייה. כמויות אלה מקבילות לכמויות הסיגריות הרגילות אותן ניתן להכניס לישראל ללא תשלום מס. מי ששהו בחו"ל פחות מ-5 ימים יוכלו להכניס עד 4 מ"ל נוזל ולא יותר מ-2 סיגריות חד פעמיות. מי ששהו יותר מ-5 ימים בחו"ל, יוכלו להכניס עד 10 מ"ל נוזל ולא יותר מ-5 סיגריות חד פעמיות. הגבלות אלו ייכנסו לתוקף תוך חודשיים מיום חתימת הצו.
עוד נקבע כי יוטל מס קנייה על המלאים המצויים בידי סיטונאים, בגובה של שקל אחד חדש למ"ל נוזל ו-6 שקלים חדשים לסיגריה חד פעמית. מס זה יחול אך ורק על מלאי ששווי המס המשולם עליהם גבוה מ-10,000 שקלים.
1 צפייה בגלריה
משתמש ב סיגריה אלקטרונית של ג'ול
משתמש ב סיגריה אלקטרונית של ג'ול
עישון סיגריה אלקטרונית
(צילום: טי.אן.אס)
המיסוי הנוכחי אמור להשוות את המס על הסיגריות האלקטרוניות למיסוי הקיים על סיגריות רגילות ועל טבק לגלגול. בשנת 2013 משרד הבריאות ביקש לאסור באופן גורף על יבוא סיגריות אלקטרוניות לישראל, אך בית המשפט העליון לא איפשר זאת ללא חקיקה מפורשת. אחרי שהוסר המחסום של משרד הבריאות, הפכו הסיגריות האלקטרוניות למוצר נפוץ בישראל.
עם זאת, המדינה המשיכה להיאבק בסיגריות האלקטרוניות והחילה מגבלות על המסחר בסיגריות אלקטרוניות, והכלילה אותו בתוך החוק לאיסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון. אך לא הוטל מס קנייה על הסיגריות האלקטרוניות עד אמש.
ב-2020 הוגשה עתירה לבג"ץ על ידי המיזם הרב מגזרי למיגור העישון באמצעות עו"ד אפי מיכאלי, בה נטען כי על שרי האוצר והבריאות להטיל מס גם על סיגריות אלקטרוניות בדומה לסיגריות האחרות. העתירה התבססה הן על עמדת משרד הבריאות בעבר הרואה את הסיגריות האלקטרוניות כמזיקות, מסרטנות, גורמות למחלות לב, מחלות נשימה כרוניות, ופוגעות בהתפתחות המוח, והן על המלצת ארגונים בינלאומיים להשתמש בכלי המיסוי בכדי להפחית את השימוש בטבק, וכדי לשקף למשתמש את ההשפעות החיצוניות השליליות שיש לשימושו בסיגריות.
המדינה בתגובתה האחרונה מחודש פברואר לא התווכחה עם הרציונל ועם הצורך להטיל מס על סיגריות אלקטרוניות, אלא טענה כי בשל הקורונה הם היו טרודים בעיסוקים רבים אחרים ולא הצליחו לגבש עמדה סדורה וסופית בנושא.
כך או כך - כ-9 חודשים לאחר תשובת המדינה - נכנס המס החדש לתוקף, כדי שהמס ייהפך לקבוע הוא צריך להיות מאושרר בוועדת כספים בחודשיים הקרובים.