סגור
עמוס דב סילבר מייסד טלגראס
עמוס דב סילבר מייסד טלגראס (צילום: יאיר שגיא)

הסדר טיעון עם מייסד "טלגראס": עמוס דב סילבר יישלח ל-8 שנות מאסר

פרסום ראשון: מייסד פלטפורמת הטלגרם למסחר בקנאביס הורשע בעסקת טיעון ויישלח לשמונה שנים בכלא. הסדר טיעון נחתם גם עם מעורבים נוספים בתיק

הנאשם המרכזי בפרשת הטלגראס בדרך לשמונה שנות מאסר: הבוקר, (שלישי), לאחר הליך גישור - עמוס דב סילבר הודה בהסדר טיעון בשורת אישומים, וירצה שמונה שנות מאסר. הסדר טיעון נחתם גם עם מעורבים נוספים בתיק. כך נודע ל-ynet.
עמוס דב סילבר היה מייסדה של פלטפורמת הטלגרם "טלגראס" למסחר בקנאביס ומוצריו. הוא הועמד לדין בשורת עבירות חמורות ונמצא במעצר בית כבר שנה וחצי.
הבוקר הוצג ההסדר בפני השופט המגשר בני שגיא, סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב היוצא, שמונה רק השבוע לנשיא המחוזי בבאר שבע. התיק אמנם התנהל במחוזי לוד, אולם שגיא התבקש לגשר בתיק והצדדים, באופן חריג, הגיעו להסכמות במחוז אחר, בתל אביב. הנאשמים הודו בביצוע העבירות לאחר שעדים רבים כבר העידו בתיק.
סילבר הסכים לעונש, בתמורה להקלה על חבריו. בנוסף, המדינה לא תבקש להפעיל נגדו מעצר על תנאי. הוא ריצה בפועל מעצרים ובאוקראינה קרוב לארבע שנים, כך שירצה רק עוד ארבע שנים בפועל ויוכל גם לפנות לוועדת שחרורים. נמחקו לו עבירות סחיטה באיומים והדחת קטין לסם, והאישום יתוקן. לעמוס יישאר האישום בניהול ארגון פשיעה, וכאמור לא יבקשו כלפיו מאסר על תנאי.
ב-2019 סילבר הואשם בגין עבירות של ניהול ארגון פשיעה, סחיטה באיומים ועבירות תיווך וסחר בסמים. במסגרת הפרשה הוגשו עד כה כתבי אישום נגד 28 עובדים ומנהלים ברשת. בכתב האישום נגדו מתוארים תהליכי ההתפתחות של הרשת, "תוך ניצול מאפייניה של פלטפורמת טלגרם שאפשרו תיווך בין סוחרי סמים לבין רוכשיהם, בניצוחה של הנהלת 'טלגראס' ובראשה הנאשם". נאשמים אחרים הורשעו גם בעבירות של הלבנת הון במסגרת ארגון פשיעה.
במסגרת הסדר סוכם בנוסף שבראל לוי - בכיר בטלגראס - ירצה עונש של שש שנות מאסר בפועל, אולם נגזרו עליו 7.5 שנות מאסר ובית המשפט יוכל להפחית עד שנה וחצי מעונש זה אם ישתכנע, על בסיס חוות דעת מקצועיות, שלוי השתקם. נאשמים נוספים ירצו תקופות מאסר של עד שלוש שנים. לצד זאת, הוסכם שבית המשפט יורה על חילוט סכומי הכסף, הרכוש, המחשבים והטלפונים שנתפסו מהנאשמים ועל הטלת עונשי מאסר מותנים וקנסות. משפטם של נאשמים נוספים בפרשה נמשך בשלב זה.
המשפט התנהל לאיטו קרוב לחמש שנים, בדיונים שמרביתם התנהלו בדלתיים סגורות, בשל אופיו התקדימי, ההיקף העצום של הראיות הדיגיטליות שנאספו במסגרת החקירה, ריבוי הנאשמים, והסוגיות המורכבות שהתעוררו במהלך המשפט בעניין ראיות דיגיטליות ובעניין האופן שבו יש להחיל את הדין הקיים על העבירות שבוצעו ברשת. הפרקליטות ספגה מכה שעד המדינה - כך הותר לפרסום - ניסה לשים קץ לחייו ולמעשה לא העיד במשפט. אחרי כשלוש שנים וחצי שבהן היה עצור סילבר, בטרם הוכרע דינו, נקבע כי במקום מעצר מלא הוא ישוחרר למעצר בית באיזוק אלקטרוני עם פיקוח הדוק, והוא אכן יצא לביתו אחרי תקופה ממושכת.
סילבר, נזכיר, הצליח להימלט באוקראינה רגע לפני הסגרתו לישראל. הוא נעצר ב-2019 בעיר אומן לאחר מצוד שנמשך יומיים, והוסגר לארץ ומעצרו הוארך מעת לעת. הוא נעצר לראשונה באוקראינה בחודש מרץ אותה שנה, לבקשת ישראל, ובמקביל נעצרו בארץ עשרות ממפעילי הרשת שעמד בראשה.
עורכי הדין איתי בר עוז וניצן ביילין, המייצגים את עמוס סילבר, מסרו: "מכתב האישום נמחקו עבירות סחיטה באיומים, הדחת קטין לסם ואישומי מס. עובדות כתב האישום תוקנו כך שנמחק ענף פסיכדליה והובהר שעמוס ייסד את טלגראס לא למען רווח כספי, אלא שמטרתו הייתה הנגשת הקנאביס לכלל האוכלוסיה. העונש לדעתנו מחמיר מדי, אולם כפי שציין בית המשפט - עמוס לקח על עצמו והקל בפועל עם שאר הנאשמים בתיק. בניכוי ימי מעצרו, עמוס צפוי לעלות תוך פחות משנה לוועדת שחרורים, ואנו שמחים שברור לכולם שהוא לא ראש ארגון פשיעה. אנו מקווים שעמוס ושאר פעילי טלגראס יהיו האחרונים אי פעם שייכנסו לכלא בגלל עבירות שקשורות לקנאביס".
עו"ד איתי רוזין, שמייצג את בראל לוי, מסר: "היום הגענו לסיום מוצלח של אחד מתיקי ה'דגל' של הפרקליטות. אחרי למעלה מחמש שנות משפט הצלחנו להפריך כמעט את כל טיעוני הפרקליטות. כיום, גם המדינה מודה כי פעילות הטלגראס הייתה יותר חברתית מאשר פלילית וגם הטענות לגלגול של מאות מליוני שקלים נמחקו מכתב האישום. בסופו של דבר בראל לוי, שהיה הדמות הבכירה ביותר בטלגראס בישראל, ירצה עונש מאסר בן שלוש שנים בגין תיק הטלגראס (שיצטרף לעונש מאסר בגין תיק אחר), זאת לאחר שהפרקליטות בעבר התעקשה על ענישה של למעלה מ-10 שנות מאסר".
על פי הכרעת הדין, ארגון טלגראס הוקם ב-2017 ושימש כפלטפורמה לסחר בסמים (בעיקר קנאביס) באמצעות טלגרם. הארגון העסיק יותר מ-100 עובדים ופעלו במסגרתו יותר מ-3,500 סוחרי סמים ששיווקו ומכרו סמים לציבור הרחב, ושילמו לטלגראס עבור פעילותם בערוצי הטלגרם של טלגראס, והכל תוך הסתרת זהותם האמיתית של סוחרי הסמים ושל אנשי טלגראס. הארגון קיבל מסוחרי הסמים מאות אלפי שקלים בכל חודש, שהתחלקו בין אנשי הארגון, בהתאם למעמדם. כמצוין בכתב האישום המתוקן, שבו הודו והורשעו במסגרת הכרעת הדין, גם קטינים רכשו סמים באמצעות טלגראס ואף פעלו כסוחרי סמים, וכן נמכרו סמים פסיכדליים לציבור בערוץ ייעודי.