סגור
המשנה למנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן
מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן (צילום: יואב דודקביץ)
בלעדי

מנכ"ל משרד התחבורה: "מי שינסה לסגור נמל בישראל ננעל אותו בחוץ"

לאחר שעובדי נמל חיפה הכריזו אתמול על סכסוך עבודה ומאיימים בשביתה, זימן מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן את הצדדים לדיון חירום ואיים בסנקציות. העובדים דורשים הגדלה של הסכם הפרישה מרצון

בעקבות ההכרזה על סכסוך עבודה ואיומי שביתה בנמל חיפה, מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, זימן היום (ב') את הצדדים לשיחת חירום. בשיחה השתתפו מנכ"ל הנמל, דוד כהן ויו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, עו"ד אייל ידין שהטיחו זה בזה האשמות.
כהן טען כי סכסוך העבודה כלל לא ברור להנהלת הנמל, כיוון שההסכמים כבר נחתמו, לראיה הציג את ההודעה החגיגית של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, שאחריה העובדים חזרו בהם. כהן הסביר שההסכם היחיד שנותר לחתום עליו הוא הסכם של פרישה מרצון, שבו אישר הנמל מענק בשווי מיליוני שקלים, אך הוועד רוצה להגדיל אותו.
בנוסף, גורמים בנמל סיפרו לכלכליסט כי הרקע לדרישות העובדים הוא רצון של הוועד לשנות את שיטת חישוב הפרמיה, שממנו נגזר שכר העובדים, וכתוצאה מכך לקבל יותר כסף. בנוסף, הוועד מעוניין להוסיף הגנה מפיטורים על קבוצת עובדים נוספת מעבר לקבוצה שכבר ניתנה לה הגנה במסגרת הסכם הרפורמה. מדובר בקבוצה שבעבר קיבלה הגנה מפיטורים עד 2031 וקיבלה ארכה עד אפריל 2036. כהן אף איים כי הנהלת הנמל תפנה לבית דין לעבודה ותוציא צו מניעה לשביתה.
עו"ד ידין האשים את כהן כי הוא "שייך לנמלים של פעם" שנאבקו בעובדים והבהיר כי ההסתדרות לא תאפשר מצב כזה, וכי הוא מסרב לנהל מו"מ מול משרד התחבורה. עם זאת, טען כי העובדים מרגישים שאין להם עם מי לתקשר, הנמל מלא ברכבים וחסרים עובדים. ידין אמר שהעובדים גילו סבלנות רבה בשנתיים שמאז כניסת הבעלים החדשים וכי מדובר בסעיפים אחרונים ותוך חודשיים הנושא ייפתר.
בן זקן הבהיר לצדדים כי אם יש צורך בגורמי מקצוע וסיוע מטעם משרד התחבורה, הוא יספק אותו, אך האחריות על הפעלת הנמל היא על הבעלים. "מרגע שמדינת ישראל החליטה להפריט נמלים וברגע שנמל הופרט, יש הסכמים בין הנמל והמדינה והנמל צריך לעמוד בו", אמר בן זקן. "הנמל צריך לתת תפוקה למדינת ישראל, אנחנו פה לעזור, אבל זו האחריות שלהם. אם לא תהיה ברירה ולא תמצאו את עמק השווה, הנמל והעובדים יפסידו.
"בזמן חירום אנחנו צריכים נמלים עובדים, אם לא תפתרו את זה נפתור את זה בצורה שלא תעשה טוב לכל מי שקשור לזה... אנחנו ננקוט באמצעים קשים, כל סחורה שלא תכנס בגלל אגו או רצון להפעיל לחץ, כבר היה נמל שאיים לנעול שערים לפני שבועיים (נמל אילת), הוא שכח שהמפתח אצלנו, שמי שינסה לסגור נמל בישראל ננעל אותו בחוץ. אפשר לקחת את הזיכיון, להביא מפעיל חיצוני, תמיד יש דרך".
בסיום הדיון בן זקן הבהיר כי אם הצדדים לא יגיעו להבנות והמשבר יוביל לשביתה ופגיעה בעבודת הנמל, משרד התחבורה יפעיל סנקציות וקנסות על נמל חיפה ובמידת הצורך אף יבטל את מתן שטחי האחסון שניתנו באסדרה ומשמשים לקליטת רכבים. בסיום השיחה כהן וידין סיכמו שימשיכו לעבוד יחד בניסיון להגיע לפתרונות, עם זאת אף אחד מהם לא התחייב שלא לנקוט בצעדים חריגים, כמו שביתה או הוצאת צו מניעה.