סגור
מוסף שבועי 8.12.22 אברהם הוסטל אקווה סאן סיני
אקווה סאן, סיני. מצרים (צילום: אייל סגל)

ההצעה של שרת המודיעין: טרנספר של תושבי עזה לסיני

לאחר שלא נשמעו לאורך המלחמה, גילה גמליאל ומשרדה ממליצים במסמך פנימי על מהלך קיצוני של עקירה כפויה לתושבי עזה. נשיא מצרים מתנגד לטרנספר שיהפוך את סיני לבסיס להתקפות נגד ישראל

למי שלא הספיקה ההפיכה המשטרית, ממשלת ישראל מקדמת כעת רעיונות חדשים לרצועת עזה. על פי מסמך שהגיע לידי "כלכליסט", שרת המודיעין גילה גמליאל ממליצה על טרנספר של תושבי עזה לסיני בסוף המלחמה.
המסמך נושא את לוגו משרד המודיעין ומשמש לדיונים פנימיים בין משרדי הממשלה. הוא לא אמור להגיע לידי הציבור, אך הגיע לידי קבוצה שמקימה בימים אלה תנועה בשם "המטה להתיישבות - חבל עזה" שמבקשת להחזיר את ההתיישבות לחבל עזה. ייתכן שהמסמך, שכנראה לא ישפיע על מדיניות הממשלה, נכתב כדי לתת רוח גבית לתנועה ומטרותיה ולכן גם הגיע לידיה. בכל מקרה, מדובר בהמשך ישיר למדיניות הקיצונית שהממשלה מקדמת מאז הוקמה.


המסמך של גמליאל בוחן לכאורה שלוש חלופות לעידן שלאחר המלחמה, אך החלופה "שתניב תוצאות אסטרטגיות חיוביות וארוכות טווח" היא טרנספר של אזרחי עזה לסיני. המהלך כולל שלושה שלבים: הקמת ערי אוהלים בסיני מדרום־מערב לרצועת עזה, יצירת מסדרון הומניטרי לסיוע לתושבים ולבסוף בנייה של ערים בצפון סיני. במקביל יוקם אזור סטרילי ברוחב של כמה קילומטרים בתוך מצרים מדרום לגבול עם ישראל, כך שהתושבים המפונים לא יוכלו לשוב. בנוסף, המסמך קורא ליצירת שיתופי פעולה עם מדינות רבות ככל האפשר על מנת שאלו יוכלו לקלוט את הפלסטינים שנעקרו מעזה ולספק להם סלי קליטה. בין השאר מוזכרות קנדה, מדינות אירופה כמו יוון וספרד, ומדינות צפון אפריקה.
מסמך הודף ביקורת בינלאומית ומציין כי המהלך עדיף על אפשרויות אחרות משום שלחימה לאחר פינוי התושבים תוביל לפחות נפגעים. בנוסף, במסמך נטען כי כבר ערב המלחמה רבים מתושבי עזה ביקשו להגר.
מי שאינו בקיא במבנה הממשלה והיה נתקל במסמך עשוי היה לחשוב כי הוא משקף תוכנית רשמית של מדינת ישראל. אבל יש פער גדול בין הלוגו של משרד המודיעין להשפעתו האמיתית של המשרד הזעיר הזה על מדיניות הממשלה. תקציבו השנתי הוא כ־25 מיליון שקל ואף אחד מגופי המודיעין והביטחון לא כפוף לו. לדברי שר המודיעין לשעבר ח"כ אלעזר שטרן, "אין למשרד אחריות מיניסטריאלית על גופי המודיעין. הם יכולים להתחשב בהמלצות, ויכולים גם לא". שטרן הוסיף כי "יש לגמליאל צוות קטן, אבל היא יכולה להוציא עבודות למכון מחקר קיצוני. יש לימין כל מיני גופים דמויי קהלת לכל תחום".
נשיא מצרים עבד אל פתאח א־סיסי מתנגד לעקירה כפויה של תושבי עזה לסיני והצהיר כי מהלך כזה יהפוך את סיני לבסיס להתקפות כנגד ישראל. עם זאת, על פי המסמך של גמליאל, במשפט הבינלאומי למצרים יש חובה לאפשר מעבר אוכלוסייה.
הניתוח במסמך מבוסס על הנחות שהובילו את ישראל מלכתחילה להשלים עם מודל פיצול הנהגת הפלסטינים בין חמאס בעזה לרשות הפלסטינית ביו"ש וממשיך במדיניות הדה־לגיטימציה של הרשות כפרטנר לגיטימי.