סגור

פרשנות
ממלא ראש אגף התקציבים מציג: שיעור על אי שוויון וגרפים

יוגב גרדוס הציג היום בגאווה בפני חברי ועדת הכספים נתונים המצביעים על כך ש"רמת החיים בישראל עלתה באופן משמעותי" - וספג מקלחת צוננת מהח"כים. באופן מוצדק לגמרי, הם תהו איך הנתונים המפוארים מתיישבים עם הזינוק של ישראל לצמרת המדינות הכי פחות שוויוניות במערב

ממלא מקום הממונה על אגף התקציבים באוצר יוגב גרדוס הגיע היום (ב') לוועדת הכספים של הכנסת כדי להציג בפני חברי הפרלמנט את מצבה של כלכלת ישראל ולבקש את תמיכתם לאישור תקציב המדינה, לאחר שלוש שנים שבהן המדינה התקשתה לתפקד ללא תקציב.
לצורך כך, השקיע גרדוס זמן ומאמץ והכין מצגת לעילא ולעילא, שכללה סיכום מפורט של הנקודות המשמעותיות ביותר על כלכלת ישראל, אתגריה, וחוזקותיה. הכל נע על מי מנוחות עד שגרדוס הציג בגאווה שקף שהצביע על כך ש"רמת החיים בישראל עלתה באופן משמעותי". בשקף הוצגו נתוני הצמיחה של התמ"ג לנפש – המדד המקובל לעניין זה.
1 צפייה בגלריה
עוני עניים חלוקת מזון לנזקקים מותת יד ביד ב לוד
עוני עניים חלוקת מזון לנזקקים מותת יד ביד ב לוד
חלוקת מזון לנזקקים בלוד
(צילום: דנה קופל)
כמה מחברי הכנסת, בעיקר הצעירים שבהם, מיהרו לעצור את גרדוס ולבקש הבהרות. הם טענו, בצדק, שכל הצמיחה הנהדרת שעולה מן הגרף, מתפלגת בחברה באופן מאוד לא אחיד ושוויוני. ייתכן כי אותם פרלמנטרים צעירים ניסו להרוויח כמה נקודות במשחק הפוליטי, אבל התהייה שלהם דווקא במקומה: לפי הנתונים המעודכנים ביותר של ה-OECD, ישראל ממוקמת בעשירייה הפותחת של המדינות הכי פחות שוויוניות במערב ובחמישייה הפותחת בכל הקשור לעוני (הפרחים לקולומביה ולקוסטה ריקה שהתברגו בשנה האחרונה בצמרת והרחיקו את ישראל מהמקומות הראשונים).
בשלב הזה, גרדוס לקה בסוג של הלם: הוא באמת לא הבין על מה מדובר איך הוא קשור לעוני ולאי השוויון, ואיך המצגת המהוללת שלו קשורה לנושאים אלה. איך באמת הממונה על התקציבים קשור לאי שוויון כלכלי ולעוני? מה, הוא מנכ"ל משרד הרווחה? הרי הוא מצביע על עלייה "ממוצעת" נאה? מה רוצים ממנו?
התגובה של גרדוס - עובד ציבור ישר והגון - רק מוכיחה שוב עד כמה התקציב והתוכנית הכלכלית מפספסים את השלכות הקורונה. כמובן שנדרשת השקעה מרובה בתעסוקה, בתשתיות ובהפחתת הבירוקרטיה הישראלית. אבל אי אפשר להתעלם מאי השוויון שהוחרף באופן קיצוני בגלל שובה של הקורונה.
במיוחד לא ניתן להתעלם מהצורך ברפורמה במערכת המיסוי שממשיכה לתעדף רווחי הון ונדל"ן על פני עבודה מאומצת. כאשר מנכ"לית קרן המטבע הבינלאומית ובכירי הכלכלנים ב-OECD -ארגונים מאוד לא "סוציאליים"- מדברים על כך שהאיום הגדול ביותר על הכלכלה הוא "ההתאוששות הדו-מסלולית" והמאוד לא שוויונית בקרב מדינות אך גם בתוך מדינות עצמן, ה"חור" הזה בתוכנית, נהיה בולט מאי פעם.