סגור
חיפוש עבודה אחרי גיל 50 עובדת מבוגרת קורות חיים ראיון עבודה
חיפוש עבודה בגיל המעבר (צילום: שאטרסטוק)

גיל המעבר הנשי במקומות העבודה - מודעות ותמיכת העסקים הרחק מהאידיאל

מעל 10% מהנשים בארה"ב בגיל המעבר מפסיקות לעבוד בגלל תסמיני הגיל. במקביל, יותר מ-80% מהנשים בבריטניה שחוות תסמינים כאלו טוענות שהמעסיקים לא מספקים להן תמיכה בעבודה. מחקרים מגלים: גיל המעבר הוא טאבו באופן כללי, אך ביתר שאת במקום העבודה

קארן, בת 49, עובדת בחברת הנדסה בסקוטלנד קיבלה לאחרונה פיצויים ממקום העבודה על סך 37 אלף פאונד, זאת לאחר "שזכתה" ליחס משפיל על תסמיני גיל המעבר שחוותה. קארן – שעובדת בחברה מ-1995 - ביקשה לעבוד מהבית במשך יומיים עקב דימום שנבע מגיל המעבר. לאחר מכן כשהגיעה לעבודה הבוס העיר לה בציניות: "אוו, אני רואה שהגעת". למרות שהסבירה את מצבה, הבוס לא התייחס ברצינות וטען שכולם חווים כאבים. בתגובה היא החליטה להתפטר ולהגיש תלונה נגד החברה. בין היתר היא תיארה את הבוס שלה בן ה-72 כ"דינוזאור" שלא מבין שינויים במקום העבודה המודרני.
לעוד כתבות בערוץ TRUST
מתסמינים פיזיים כמו כאבי ראש, גלי חום ועייפות ועד להשפעות נפשיות כמו מצב רוח ירוד והערכה עצמית מופחתת, נשים בגיל המעבר חוות תסמינים מגוונים שמשפיעים על איכות החיים ועל יכולתן לבצע משימות שגרתיות כמו גם ביצועים בעבודה. על פי מחקר, תסמיני גיל המעבר הנפוצים ביותר המשפיעים על עובדות יותר מ-50% מהזמן בעבודה הם: עייפות (54%), קשיי שינה (47%), ריכוז ירוד (44%), וזיכרון גרוע (40%).
"גיל המעבר" הוא לא רק נושא רגיש שעלול לעורר אי נעימות בעבודה ובמקומות אחרים, הוא מצב רפואי שמשליך באופן מעשי על העבודה, איכות העבודה ובמקרים מסוימים גם על מקום העבודה. על פי סקר שנערך בשנת 2022, כמעט שתיים מכל חמש נשים דיווחו שחוו תסמיני גיל המעבר, כאלו שהפריעו לביצועי העבודה או לפרודוקטיביות שלהן. כמעט אחת מכל חמש עזבה עבודה או שקלה לעשות זאת בגלל הסימפטומים. בסקר שנערך בקרב עובדות בארה"ב בגילאי 40-55, כמעט שליש אמרו שיחשבו על מעבר למשרה חלקית, 22% ישקלו לפרוש לגמרי. סקר נוסף מבריטניה מצא ש-18% מהנשים בגיל המעבר חושבות לעזוב את עבודתן לחלוטין - וזה לא נעצר ב"שיקולים".
על פי דו"ח חדש שניתח תשובות של למעלה מ-4,400 נשים בגילאי 45-60, כמעט 11% מהן דיווחו על הפסקת העבודה ב-12 החודשים האחרונים עקב תסמיני גיל המעבר. מדובר במחקר הגדול ביותר מסוגו שנעשה בארה"ב שבדק כיצד גלי חום, הזעות לילה, שינויים במצב הרוח ותסמינים אחרים משפיעים על נשים בגיל המעבר במקום העבודה. מהתוצאות עולה כי כלכלת ארה"ב מפסידה 26.6 מיליארד דולר בשנה עקב אובדן תפוקה והוצאות בריאות הנובעות מתסמיני גיל המעבר. "גיל המעבר הוא טאבו באופן כללי, אך ביתר שאת במקום העבודה", כתב אחד החוקרים. "שמעתי מנשים שהן לא רוצות להיראות כאילו הן מתלוננות בעבודה".
כל זה לא תורם במיוחד ליחס המעסיקים לנושא. בסקר שנערך לאחרונה בבריטניה - מהמובילות בטיפול ובמודעות לשמירה על תעסוקת נשים בגיל המעבר - בקרב למעלה מ-10,000 נשים עובדות, יותר מ-80% טענו שהמעסיקים לא מספקים תמיכה בעבודה לאלו שחוות תסמינים. חלק מהתסמינים עלולים לכלול התכווצויות ותסמיני מחזור, כך 15% מהנשים אמרו שביקורי השירותים שלהן תועדו ונוטרו בעבודה, ו-7% אמרו שהן צריכות לבקש רשות ללכת לשירותים.
המודעות עולה בשנים האחרונות אבל הנתונים מראים שיש עוד דרך, ושגם האקטיביזם המתגבר סביב הנושא לא מחלחל מספיק למקומות העבודה. מעבר לתוכניות והטבות, מדיניות ניהול היעדרות הוגנת וגמישה ואפשרות לעבודה מהבית, לא פחות חשוב להבין גם את המשמעות של התאמות פשוטות בסביבת העבודה - האפשרות לשלוט בטמפרטורת החדר, להשתמש במאווררים ולהתלבש באופן גמיש ומותאם.
בישראל, אחת החברות הבולטות בתחום היא סודהסטרים עם תוכנית מיוחדת לנשים בגיל המעבר, בשם ׳פאוזה׳. גלית צוקר, סמנכ"לית משאבי אנוש גלובלית יזמה והקימה את התוכנית לפני כשלוש שנים: "כאשר התחלנו עם התוכנית נתקלנו באתגרים שונים. הנושא היה חדש ולא מוכר, המנהלים לא ממש הבינו איך להשתלב בשיח, הנשים מעט התביישו, אבל בתהליך איטי ועמוק הגזרה הניהולית הבינה מה נדרש ממנה כדי לייצר סביבת עבודה מתאימה וגם את החשיבות".
לדברי צוקר שינוי אמיתי לא יכול להסתכם בהעלאת מודעות וחשוב לספק פתרונות מעשיים בשטח. "הבאנו הרבה ידע לתוך הארגון ואנחנו משמרות את התוכנית על ידי מפגשי העשרה קבועים, הרצאות, סדנאות ומעגלי שיח. נתנו לנשים עוד שני ימי בחירה בחודש, מתוך הבנה שהן זקוקות לימים אלו כדי לטפל בעצמן, בין אם למנוחה ובין אם לבדיקות שונות, הוספנו חדרי מנוחה מקוררים, מינינו ממונות לנושא גיל המעבר, שעברו הכשרה ויודעות לתת מענה. העובדות יכולות להתייעץ איתן ולשתף בתחושותיהן במהלך היום והן יתווכו זאת למנהלים במידת הצורך".
* ערוץ TRUST של כלכליסט בשיתוף שופרסל נולד מתוך רצון להוביל חברות לקחת אחריות בתחום האימפקט ולייצר שינוי דרך פרויקטים בעולמות ה-ESG.