סגור

דעה
מה צפוי יותר - משבר הקורונה או מלחמה?

לפני כשנה עלות שכירת מכולה להובלה ימית מסין לישראל היתה כ-2,000 דולר, וכיום - כ-15 אלף דולר. בעקבות זאת זינקו מסי היבוא. אולם עליית המחירים ליבואנים שמתגלגלת לצרכן יכולה להיפתר באמצעות פרשנות גמישה לחוק

בשנה האחרונה האמירו מחירי ההובלה הימית בצורה ניכרת, מאות אחוזים, עלייה שכמוה לא זכורה שנים רבות.
לפני כשנה שכירת מכולה להובלה ימית מסין לישראל עלתה כ-2,000 דולר, וכיום אותה הובלה עולה כ-15,000 דולר. הסיבות לכך רבות, ובהן כמובן גם פרוץ המשבר הבריאותי העולמי, וירוס הקורונה, שגרם לעיכובים, מחסור באוניות, צורך באמצעי אבטחה וכדומה.
בישראל מוטלים מסי היבוא (מכס, מס קניה ומע"מ) על ערך המוצר כולל הובלה (CIF), ולכן כל התייקרות בהובלה גוררת גם עלייה במסי היבוא, שמטבע הדברים מגולגלים בסופו של דבר על כולנו בדמות עליית מחירים.
1 צפייה בגלריה
ספינה עוגנת ב נמל אשדוד צילום רחפן
ספינה עוגנת ב נמל אשדוד צילום רחפן
ספינה עם סחורות בנמל אשדוד
(קרדיט: אבי רוקח)

בעולם אין כלל אחיד בנושא. רוב המדינות נוהגות כמו ישראל, ויש מדינות אחרות, ובראשן ארצות הברית, אוסטרליה, ניו זילנד, שם מוטלים מסי יבוא על ערך ללא הובלה ימית (FOB). לכן במדינות הללו התייקרות ההובלה לא מגדילה את הערך למכס.
האם היבואנים צריכים להיענש פעמיים – פעם אחת בגין התייקרות ההובלה ופעם שנייה בגין התייקרות המכס על ההובלה? האם יש משהו שמדינת ישראל יכולה לעשות במצב זה, כדי להקל על חייהם של היבואנים, וגם על הציבור כולו?
כפי שמיד נראה, החוק מאפשר כבר היום, בלי לתקן אותו, למנהל המכס לפרסם הודעה לפיה עלויות הובלה מסוימות "שנגרמו עקב נסיבות מיוחדות שאין ליבואן שליטה עליהן" – לא ייכללו בערך למכס. אלה עלויות שהן בגדר כוח עליון, Force Majeure.
תופתעו לדעת כי המדינה כבר הפעילה בעבר את הסמכות הזו, ופטרה יבואנים מלשלם מכס על עלויות הובלה בלתי צפויות. לדוגמה בשנת 2006 קבע המכס כי היטל מלחמה ועלויות הובלה שנגרמו עקב מצב ביטחוני בצפון הארץ לא ייכללו בערך למכס.
בחודש יוני 2008 קבע המכס כי דמי השהיית מכולה (Demurrage) שנגבים עבור שימוש במכולה מעבר לתקופה המוסכמת בין הצדדים לא ייחשבו כחלק מהערך למכס. בחודש ספטמבר 2008 קבע המכס כי עלויות הובלה שנגרמו עקב שביתות ועיצומים בנמלים לא ייכללו בערך למכס.
אז האם במקרה הנוכחי עלויות הובלה שהאמירו במאות אחוזים עקב משבר קורונה עולמי, מחסור באוניות, עומסים כבדים בנמלי ישראל, מחסור במכולות - יכולות להוות "נסיבות מיוחדות שאין ליבואן שליטה עליהן"?
לדעתי, אם מצב ביטחוני, דמי השהיית מכולה ואפילו שביתות יכולות להיחשב נסיבות בלתי צפויות, כלומר כוח עליון, קל וחומר שמשבר בריאותי עולמי שכמוהו לא ידעה האנושות בשנים האחרונות, לפחות מאז מגפת השפעת הספרדית בשנים 1920-1918, יכול להיכנס תחת הגדרה זו.
האם מישהו ברשות המכס סבור שיבואנים היו יכולים לצפות את משבר הקורונה? האם משבר הקורונה הוא צפוי יותר מאשר מצב ביטחוני, דמי השהיה, שביתות?
בסופו של דבר החוק כבר מאפשר להקל את חייהם של יבואנים, ולנסות לוותר להם על המכס הנוסף בשל התייקרות ההובלה. לא נדרשת כאן המצאת הגלגל, אלא רק רצון טוב מצד המדינה, ומעט התגמשות בפרשנות החוק.

עומר וגנר הוא עורך דין המתמחה במכס, יבוא, יצוא וסחר בינלאומי, ומועסק במחלקת מיסוי עקיף במשרד רו"ח קסלמן וקסלמן, PWC ישראל
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.