סגור

ניתוח
ערפל הנתונים מחביא את פערי השכר המגדריים

מדו"חות פערי השכר בין גברים לנשים עולה כי בשכר הבסיסי, ללא תוספות כמו בונוסים ושעות נוספות, הפערים זעומים. כאשר מביאים בחשבון את העלויות הנלוות, הפער בין גברים לנשים משמעותי יותר, ובכל מקרה ראוי להתייחס למספרים בחשדנות, בגלל גמישות הדיווח

אחרי זרזיף של דו"חות בימים האחרונים, אתמול החל לשטוף מבול דו"חות פערי השכר בין גברים לנשים. לפי החוק, כל חברה עם 518 עובדים ומעלה, וגם כל החברות הציבוריות והעמותות, מחויבות לפרסם החל מאתמול, אחת לשנה, דו"ח בנוגע לפערי השכר בין גברים לנשים.
5 צפייה בגלריה
קופאיות ב שופרסל ב עזריאלי ב תל אביב
קופאיות ב שופרסל ב עזריאלי ב תל אביב
קופאית בסופרמרקט של שופרסל. פערי השכר בין גברים לנשים נובעים מהיקף המשמרות ומפערי ותק
(שאול גולן)
הדו"חות אמנם חשפו פערים, אולם לרוב מדובר בפערים חד־ספרתיים, וגם לא מעט פעמים הפער בכלל היה לטובת הנשים. אלא שצריך לקחת את הנתונים בעירבון מוגבל: לחברות ניתנה גמישות בהחלטה לכמה קבוצות לחלק את עובדיהן בבואן לבחון את הפערים בכל קבוצה.
כך, למשל, בעוד בכיל יש 13 אלף עובדים, והחברה חילקה אותם ל־9 קבוצות, הרי שבכלל ביטוח שבה יש פחות מ־4,000 עובדים, אלו חולקו ל־24 קבוצות.
אתמול הודיעה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי כי בכוונתה להרחיב את החוק כך שהוא יכלול גם חברות עם מעל ל־200 עובדים, לעומת הרף של 518 עובדים התקף כיום. אין ספק שהחוק יהיה חייב לעבור שינויים כדי להיות אפקטיבי יותר. אולם השינויים צריכים להיות בהגבלת הגמישות של החברות בהצגת הנתונים, ולאו דווקא בהרחבת החוק לחברות נוספות במשק.
מדו"חות רבים עולה מגמה מעניינת - כאשר בוחנים את השכר ללא עלויות נלוות כמו בונוסים, שעות נוספות וכדומה, הפער בין גברים לנשים נמוך עד אפסי, אולם כשמתחילים להוסיף את הרכיבים הפער גדל. בבנק הפועלים, לדוגמה, הפער הממוצע בין הקבוצות בשכר המוכר לפיצויים (שכר הבסיס) עומד על 2.5% לטובת הגברים, ובחישוב השכר ברוטו כולו זה כבר עולה ל־5%.
בחברת כלל ביטוח הפער בעלות השכר הוא 6.2% לטובת הגברים, ובשכר הבסיסי הפער צונח ל־3.5%. גם בחברת שיכון ובינוי הפער בשכר ברוטו הגיע ל־13% לטובת הגברים באחת הקבוצות, אך בשכר הבסיס הוא בכלל עבר לטובת נשים, ועמד על 2%-1%.
בדו"ח של משרד האוצר בנוגע לפערי השכר במשרדים הממשלתיים ניתן הסבר, לפחות חלקי, לתופעה הזו, שרלבנטי גם למגזר העסקי: נשים עובדות פחות שעות נוספות וגם לוקחות יותר ימי מחלה, כי נטל הטיפול במשפחה מוטל ברוב המקרים בראש ובראשונה עליהן, וזה כנראה השורש המרכזי שמביא לפערי השכר. בחברת שיכון ובינוי הפער נבע מתוספת רכב לעובדים הגברים, שנובעת מכך שעבודתם בשטח ודורשת רכב חברה.

בנק הפועלים

מספר עובדים: 8,000
מספר קבוצות בדו"ח: 21, לפי דרגה וסוג העסקה
טווח פערי שכר: נשים - עד 14%; גברים - עד 13%
פער השכר הממוצע בין הקבוצות בבנק הפועלים הוא 2.5% לטובת הגברים כאשר מתייחסים לשכר לפי פיצויים, אך עולה ל־5% כאשר מתייחסים לשכר ברוטו, הכולל בונוסים ושעות נוספות. לפי הבנק, פערי השכר המוצגים בניתוח מושפעים מהיקף עבודה בשעות נוספות, עבודת משמרות, אש"ל תלוי שעות נוספות, מאפיינים אישיים כגון ותק, שונות בתוך הקבוצות וכיו"ב, ואינם נובעים ממדיניות של אפליה מגדרית. בנק הפועלים מציין גם ש־55% משדרת הניהול שלו הן נשים.

בנק לאומי

מספר עובדים: 8,000
מספר קבוצות בדו"ח: 13
טווח פערי שכר: נשים - עד 11%; גברים - עד 13%
פער השכר ברוטו הממוצע בין הקבוצות בבנק לאומי הוא 5.3% לטובת הגברים. לפי לאומי, הפערים מושפעים בעיקר מוותק, שעות נוספות ופרמטרים אחרים. בבנק לאומי מוסיפים ש־54% משדרת ההנהלה הבכירה בבנק, ו־47% מתפקידי הניהול בסניפים מאוישים בידי נשים.
5 צפייה בגלריה
מימין מנכ”ל בנק הפועלים דב קוטלר ומנכ”ל בנק לאומי חנן פרידמן
מימין מנכ”ל בנק הפועלים דב קוטלר ומנכ”ל בנק לאומי חנן פרידמן
מנכ"ל הפועלים דב קוטלר (מימין) ומנכ"ל לאומי חנן פרידמן. הפערים בין נשים וגברים בבנקים מושפעים בעיקר מהיקף השעות הנוספות והוותק
(צילומים: אורן דאי, דנה קופל)

כלל ביטוח

מספר עובדים: 3,750
מספר קבוצות בדו"ח: 24
טווח פערי שכר: נשים - עד 11%; גברים - עד 23%
פער השכר הממוצע בין הקבוצות בחישוב השכר ברוטו הוא 6.2% לטובת הגברים, ואילו הפער בשכר המחושב לפיצויים הוא 3.5% לטובת הגברים. לפי כלל ביטוח, השונות בשכר נובעת מהניסיון לייתר הומוגנאיות בקבוצות בהם נכללים תפקידים שונים ומהנתונים האישים של כל עובד כמו ותק וניסיון.

מיטב

מספר עובדים: 1,147
מספר קבוצות בדו"ח: 11
טווח פערי שכר: נשים - עד 4%; גברים - עד 36%
פער השכר הממוצע בין הקבוצות בחברת מיטב הוא 6.8% לטובת הגברים. חברת מיטב פירטה את הסיבות לפערים בכל קבוצה בה יש פער משמעותי. בין הסיבות נרשמו גמול שמשתנה לפי הביצועים, הבדלי ותק וניסיון, שוני בתוך הקבוצה בתחומי האחריות של העובדים והבדלים בתגמולי השכר בין הקבוצות בהתאם לתפקידים שונים. החברה ציינה גם כי בחלק מהקבוצות יש קושי בגיוס והיא מבצעת מאמצים ליצירת איזון מגדרי.

בזק

מספר עובדים: 6,658
מספר קבוצות בדו"ח: 18
טווח פערי שכר: נשים - עד 8%; גברים - עד 16%
ממוצע פערי השכר בין הקבוצות בהתייחס לשכר ברוטו הוא 3.75% לטובת הגברים. בהתייחס לשכר לפני פיצויים, הפער הממוצע נמוך מ־1%.

כיל

מספר עובדים: כ־13 אלף
מספר קבוצות בדו"ח: 9
טווח פערי שכר: נשים - עד 3%; גברים - עד 16%
פער השכר הממוצע בין הקבוצות בחברת כיל הוא 2.4% לטובת הגברים. כיל מפרטת שמרבית הפערים נובעים מהיקף שעות נוספות ומשמרות.

דלתא

מספר עובדים: 801
מספר קבוצות בדו"ח: 25
טווח פערי שכר: נשים - עד 0.7%; גברים - עד 4.7%
לפי דלתא, בקבוצה שבה הפער עומד על 4.7% לטובת גברים, שיעור הגברים נמוך באופן משמעותי ומהווה 2% בלבד ממניין העובדים והעובדות בקבוצה. לטענת החברה נתון זה אינו מדד מייצג. כמו כן, דלתא מסבירה ששכר העובדים והעובדות בקבוצה זו מורכב משכר בסיס שעתי ומפרמיות המשולמות על בסיס ביצועי העובד, כאשר ככלל השכר השעתי הממוצע הינו שווה בין העובדים והעובדות והפער נובע מביצועים אישיים. הפער הממוצע בין הקבוצות בדלתא הינו נמוך ועומד על 0.2% לטובת הגברים, אך יש לציין שהחברה לא פירטה את אחוז הפער ב־8 מהקבוצות, לטענתה בשל שמירה על פרטיות העובדים בקבוצות אלו.

פוקס

מספר עובדים: כ־5,000
מספר קבוצות בדו"ח: 9
טווח פערי שכר: נשים - עד 2%; גברים - עד 14%
פער השכר הממוצע בקבוצת פוקס מתייחס לחברות: פוקס, פוקס הום, מנגו, צ'ילדרן פלייס, פלייניג טייגר ועומד על 3.5% לטובת הגברים. לטענת החברה, תנאי ההעסקה של עובדי פוקס אינם מושפעים ממגדר זה או אחר, אלא נקבעים על פי דרישות התפקיד, ניסיונם ומקצועיותם של העובדים. החברה הוסיפה כי בפוקס מועסקות נשים רבות בתפקידי מפתח לרבות רוב נשי בהנהלת החברה כמו גם בחברה כולה. הבדלים בשכר ככל שקיימים יכולים לנבוע ממאפייני התפקיד, ותק, משמרות, תגמול עבור ביצועים, ניסיון קודם ועוד.
5 צפייה בגלריה
הראל ויזל מנכל ו בעלים של רשת פוקס 22.6.21
הראל ויזל מנכל ו בעלים של רשת פוקס 22.6.21
בעל השליטה בפוקס הראל ויזל. הבדלי השכר בין נשים לגברים יכולים לנבוע ממאפייני התפקיד ותגמול עבור ביצועים
(צילום: איליה מלינקוב)

שופרסל

מספר עובדים: 16.6 אלף
מספר קבוצות בדו"ח: 25
טווח פערי שכר: נשים - עד 23%; גברים - עד 29%
ממוצע הפער בין הקבוצות הוא כ־2% לטובת הגברים. לפי שופרסל, פערי השכר בקבוצות השונות נובעים מפערי ותק, פערים בשעות עבודה נוספות, בנתונים אישיים, מרחק ממקום העבודה, שונות בין תפקידים באותה הקבוצה ועוד.

תנובה

מספר עובדים: 6,000
מספר קבוצות בדו"ח: 14
טווח פערי שכר: נשים - עד 2%; גברים - 11%
פער השכר הממוצע בין הקבוצות בתנובה הוא 5.6% לטובת הגברים. תנובה חילקה את עובדיה בקבוצות הכוללות מגוון תפקידים בארגון לפי דרג, ותק, ותחום פעילות מרכזי על מנת לאפשר בסיס להשוואה בין עובדים ועובדות. לדברי החברה, כל קבוצת פילוח מאופיינת בעובדים ועובדות ששכרם כולל רכיבים משתנים רבים, שאינם נוגעים למגדר, ובכלל זה תוספות בגין משמרות, עבודת לילה, שעות נוספות, פרמיות, נסיעות, מורכבות התפקיד, היקף האחריות והישגים מקצועיים. לדבריה, משם נובעים פערי השכר בין הקבוצות. תנובה ציינה שתמשיך לפעול לקידום השוויון בכלל והשוויון המגדרי בפרט.
5 צפייה בגלריה
בניין אלביט מערכות ב חיפה
בניין אלביט מערכות ב חיפה
בניין אלביט מערכות בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)

אלביט

מספר עובדים: 13 אלף
מספר קבוצות בדו"ח: 86
טווח פערי שכר: נשים - עד 19%; גברים - עד 15%
פער השכר הממוצע בין כל קבוצות העובדים באלביט הוא 5.7% לטובת הגברים ביחס לשכר ברוטו כולל הפקדות מעסיק. לפי החברה, פערים אלו נובעים ממאפייני העסקה ותגמול ייחודים לקבוצות עובדים שונות, הבדלי ניסיון ייחודי, ידע מיומנות, כישורים מיוחדים ושביעות רצון מביצועים והישגים. בנוסף, במהלך 2021 העובדים עברו בהדרגה לתכנית חדשה של תגמולים על בסיס ביצועים, ומעבר העוברים ההדרגתי הוביל להטייה בנתונים.

אינטל

מספר עובדים: 13,065
מספר קבוצות בדו"ח: 29
טווח פערי שכר: נשים - עד 9%; גברים - עד 9%
הבדל השכר הממוצע בין גברים ונשים באינטל הוא 2.3% לטובת הגברים. לפי החברה, הפערים נובעים מהבדלים בשעות נוספות, סוג רכב, משמרות ורכישת מניות. החברה הוסיפה כי בניתוח השכר שלא לוקח בחשבון הבדלים אלו הפער עומד על 1%.

גוגל

מספר עובדים: 2,000
מספר קבוצות בדו"ח: 5
טווח פערי שכר: נשים - עד 7%; גברים - עד 12%
הפער הממוצע בין הקבוצות בגוגל עומד על 4% לטובת הגברים. בגוגל ציינו שנעשים מאמצים גדולים כדי להגדיל את ייצוג הנשים בחברה ולצמצם את פערי השכר. לפי החברה, היא מקיימת תהליך בקרת שכר בו היא מנתחת את שכר הגברים והנשים, מחפשת פערים לא מוסברים ומבצעת תיקונים במידת הצורך. החברה מסבירה שנתונים נוספים משפיעים על התוצאות. למשל, פערי ותק, מכיוון שהוותק הממוצע של נשים בחברה הוא נמוך יותר, הבדלים בתפקידים, וקבוצות עם מספר מועט של עובדים.

למה לא כולם פרסמו דו"חות אתמול?

יש חברות שחמקו מפרסום דו"ח פערי השכר. אולי בגלל שבחוק אין סנקציות למי שלא מפרסם אותו בשנה הראשונה:
1. בסופר־פארם, שכידוע מעסיקה אלפי עובדים בסניפי הרשת הפרוסים ברחבי הארץ, החליטו לא לפרסם את הדו"ח בטענה שבמטה החברה מועסקים 300 עובדים, פחות מהרף הנדרש בחוק. ומה לגבי העובדים בסניפים? אלה לפי סופר פארם בכלל מועסקים על ידי זכיינים ולכן לא צריכים להיכלל בחישוב.
5 צפייה בגלריה
כנס וירג'ין לחדשנות 2019 לאון קופלר בעלי סופר פארם
כנס וירג'ין לחדשנות 2019 לאון קופלר בעלי סופר פארם
בעל השליטה בסופר־פארם, ליאון קופלר
(צילום: יאיר שגיא)
2. חברות גדולות ומוכרות כמו החברה המרכזית למשקאות או eToro, רשת זארה או היבואנית הגדולה דיפלומט אמרו שיפרסמו רק בימים הקרובים. מה הסיבה לדחייה? אנחנו לא קיבלנו כזו.