סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו ישיבת הממשלה 9.7.23

נתניהו סירב להתחייב שיציית לבג"ץ אם יפסול את ביטול עילת הסבירות: "מקווה שלא נגיע לכך"

ראש הממשלה התראיין לכמה כלי תקשורת אמריקניים, בזמן שהוא לא עושה זאת בישראל. ל-CNN אמר כי אם תיפסל החקיקה - המדינה תיכנס לטריטוריה "לא נודעת". בריאיון לרשת NPR שלל אפשרות של פיטורי היועמ"שית, אבל הביע ציפייה שדרעי יחזור לממשלה. הביטחון נפגע מהחקיקה? "אין השפעה אמיתית"

ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב הערב (חמישי) לומר אם יציית לפסיקת בג"ץ, במקרה שבית המשפט יפסול את החוק לביטול עילת הסבירות. "זה סוג של ספירלה. אני מקווה שלא נגיע לכך", אמר נתניהו בריאיון ל-CNN. הוא גם הזהיר מפני כניסה של המדינה לטריטוריה "לא נודעת", כלשונו.
נגד ביטול עילת הסבירות, נזכיר, הוגשו כמה עתירות לבג"ץ - ואתמול נקבע בבית המשפט כי כניסת החוק לתוקף לא תעוכב אחרי שעבר בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ביום שני האחרון. בג"ץ, שלא הוציא צו ביניים נגד החוק - מה שאפשר את כניסתו לתוקף - צפוי לדון בעתירות בחודש ספטמבר.
נתניהו, ששוב מעניק ריאיונות לתקשורת הבינלאומית, בזמן שהוא לא מתראיין לזו הישראלית, דיבר גם עם רשת NPR האמריקנית, ואמר כי הוא לא מתכנן לפטר את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, אבל כן מצפה למנות את יו"ר ש"ס אריה דרעי לתפקיד בכיר בממשלה אחרי ביטול עילת הסבירות.
"זה אפילו לא על השולחן, ולא יקרה", אמר נתניהו כשנשאל על אפשרות פיטורי היועמ"שית. על אפשרות של מינוי דרעי מחדש לשר, אחרי שיו"ר ש"ס נפסל על ידי בג"ץ, אמר נתניהו: "זה תלוי במה יקרה עם החקיקה, צריך לראות. אם היא תחזיק מעמד, אני מצפה שזה יקרה", כשהוא מתכוון לכך שהחוק לא ייפסל בבג"ץ.
על השפעת החקיקה על הביטחון של ישראל אמר נתניהו: "אני לא חושב שזה משפיע על הביטחון הלאומי שלנו, ישראל מאוד חזקה. אין ממש, הייתי אומר, שום גריעה או הפחתה אמיתית ביכולת שלנו לעמוד באתגרים הביטחוניים שלנו".
בריאיון ל-CNN נשאל נתניהו אם הוא צופה השלכות מצד ארה"ב לאישור החוק ואמר כי היחסים בין ישראל לארה"ב עדיין חזקים. "שנינו מעוניינים לחסום את איראן, ומעוניינים בקידום שלום. זו הסיבה שחזרתי לשרת את ישראל כראש הממשלה. המטרות האלה ברות השגה ונשיג אותן יחד. אני חושב שזה יחזק את הבריתות שלנו, לא יחליש".
נתניהו התייחס לביטול עילת הסבירות ולמשמעותו, וטען כי "אנחנו רוצים בית משפט עצמאי, לא בית משפט עם כל העוצמה. וזה התיקון שאנחנו עושים". נתניהו הודה כי הביטול גרם לטלטלה בישראל, או כלשונו, "עורר דיון גדול". "אני לא רוצה להקטין את זה. אני גם לא רוצה להקטין את החששות שיש לאנשים, כי רבים מהם נלכדו ב'ספירלת פחד'". כמו בכל ריאיונותיו לתקשורת הבינלאומית הוא המשיך להבהיר כי "ישראל תישאר דמוקרטיה".
ראש הממשלה אמר מוקדם יותר בריאיון לרשת ABC האמריקנית כי הקשיב לעצות של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לגבי השגת קונצנזוס והעברה איטית של המהפכה המשפטית, והגדיר את ביטול עילת הסבירות "תיקון קטן". "לקחתי את העצה. עשיתי את זה בצורה הכי איטית שאפשר", אמר נתניהו.
הוא נשאל גם על המגעים לפשרה ואמר כי "אני אופטימי יותר עכשיו מקודם, כי עכשיו, כשהם (האופוזיציה) רואים שאנחנו מוכנים להתקדם בלעדיהם, אולי נוכל להתקדם איתם".
לדבריו, ניתן לגשר על המחלוקות עם מתנגדי המהפכה: "אפשר לדבר עם הצד השני. ישראל היא דמוקרטיה ותישאר דמוקרטיה. רוב האנשים מבינים שצריך לתקן חלק מאי-האיזונים האלה. אני מקווה שנצליח לעשות זאת (בהסכמה) מקיר לקיר, אבל אם לא - עלינו לעשות את זה בקונצנזוס לאומי. אעשה את המיטב, נתגבר על כך".