סגור
ועדת חוקה חוק ומשפט 20.3.23
ועדת חוקה (צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)

לא יחול על ראשי ערים: הנוסח החדש של החוק לביטול עילת הסבירות

לקראת הדיון מחר, ועדת החוקה הפיצה את הנוסח "המרוכך" של הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות. הנוסח החדש משאיר את החלטות הממשלה, רה"מ והשרים כ"חסינות" מפני ביקורת שיפוטית של בג"ץ באמצעות שימוש בעילת הסבירות, ומשמיט את ראשי הרשויות המקומיות. הנוסח החדש מחדד שהחסינות תחול גם על "החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות", כמו למשל החלטה על אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים ועל מינויים

ועדת חוקה הפיצה הערב את הנוסח "המרוכך" לתיקון הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות, שיהיה הבסיס לדיון בוועדה מחר (ה').
הנוסח החדש משאיר את החלטות הממשלה, ראש הממשלה והשרים כ"חסינות" מפני ביקורת שיפוטית של בג"ץ באמצעות שימוש בעילת הסבירות, אולם משמיט את שאר נבחרי הציבור. הכוונה היא בעיקר להחלטות של ראשי ערים ומועצות וכדומה, שעל פי הנוסח החדש בית המשפט כן יוכל להפעיל על החלטותיהם ביקורת שיפוטית ולבטלן מכח עילת הסבירות - בניגוד לנוסח הראשוני של תיקון החקיקה.
עוד חודד בנוסח החדש שהופץ הערב כי אי החלת הביקורת השיפוטית מכוח עילת הסבירות על החלטות של הממשלה, ראש הממשלה ושריה יחול על "כל החלטה לרבות בענייני מינויים או החלטה להימנע מהפעלת כל סמכות" – דבר שהשתמע גם מהניסוח הקודם, אך כעת הוא כתוב במפורש. כלומר: אם נוסח זה אכן יעבור בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, כפי שמתכוונת הקואליציה לעשות בקרוב, אזי בג"ץ לא יוכל להתערב במינויים ובמקרים בהם הממשלה, שריה או ראש הממשלה לא יפעילו סמכויות שלהם, כמו למשל החלטה על אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים.
ה"ריכוך" הזה היה צפוי, כפי שכבר הצהירו עוד לפני ההצבעה בקריאה ראשונה בכנסת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרים נוספים. כבר היום בדיוני הוועדה כוונה זו זכתה לביקורת חריפה מצד המשנה ליועמ"שית, עו"ד ד"ר גיל לימון, שאמר כי מדובר ב"ריכוך למראית עין", זאת מאחר שליבת תיקון החקיקה נותרת בעינה.
לדברי לימון היום בדיון, "הרוב המכריע של המומחים שהופיעו בפני הוועדה עמדו על כך שהנוסח המוצע הוא רחב מדי וגורף מדי. למעשה, זו ההצעה הקיצונית ביותר האפשרית לטיפול בעילת הסבירות – מאחר שהיא מונעת כל דיון בעילת הסבירות ביחס לכל החלטה שהיא של הממשלה או של שר. ההצעה מבטלת לחלוטין את הפסיקה של בית המשפט העליון בנושא סבירות, מראשית ימי המדינה.
"הקיצוניות של ההצעה מתבטאת, בין היתר, בריכוך למראית עין, לפיה הפטור מחובת הסבירות לא יחול על הכנסת והשלטון המקומי. דווקא הריכוך לכאורה מחדד שהפטור מחובת הסבירות ניתן לקבוצה מצומצמת של אנשים, ודווקא לאלה המחזיקים בידם את הכוח השלטוני הרב ביותר ואת ההשפעה הרחבה ביותר על הציבור. כלומר, גם אם בסופו של יום ההצעה לא תכלול אפשרות להחלת ההסדר על נבחרי ציבור בשלטון המקומי, עדיין הפגיעה של ההצעה היא קשה מאוד בשל התחולה על הממשלה ועל שרים, שמקבלים את ההחלטות הרגישות והחשובות ביותר".
ייתכן כי הקואליציה באמצעות הניסוח ה"מחודד" הזה למשמעות המילה "החלטה", שהפיץ הערב יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, מנסה לכאורה להכין את הקרקע, בין השאר, להחלטה של שר המשפטים יריב לוין שלא לכנס את הוועדה בחירת שופטים ו"לחסן" את עצמה מפני עתירות לבג"צ בנושא.