סגור
שר הפנים והבריאות אריה דרעי
שר הפנים והבריאות אריה דרעי. רוצה להתרחב (צילום: REUTERS/Nir Elias)

בלעדי
דרעי שווה יותר: עוד מיליון שקל בשנה ליועצים ועובדים

הממשלה אישרה בשבוע שעבר לשר הפנים והבריאות תוספת של שלושה עוזרים בעלות של 60 אלף שקל בחודש - בניגוד לכללים שנקבעו בעבר; בין השאר, אורה ביטון, מנהלת מטה השטח של ארגון נשות ש"ס, תשמש יועצת במשרד הפנים

הממשלה אישרה היום (ב') את בקשתו של שר הפנים והבריאות אריה דרעי, שלפיה הוא יקבל תקציב מלא עבור שני המשרדים עליהם הוא ממונה, ולא תקציב חלקי כפי שקבעה הממשלה ב-2005. המשמעות: דרעי יקבל תקציב של 192,514 שקל בחודש עבור כל לשכה - עלייה של 57,680 שקל בחודש. השרים שאישרו את הבקשה לא קיימו התייעצות מוקדמת עם נציבות שירות המדינה והגורמים המקצועיים במשרדי הממשלה.
שר הממונה על משרד ממשלתי זכאי לתקציב "רגיל" ל-6 עוזרים ויועצים לכל היותר, בסכום של 96,257 שקל בחודש. ואולם לפי הכללים שנקבעו על ידי הממשלה ב-2005, שר שמופקד על שני משרדים זכאי להעסיק 9 יועצים ועוזרים לכל היותר, בסכום של מירבי של 134,834 שקל. ואולם כעת אישרה הממשלה לדרעי תקציב מלא לשתי הלשכות, 192,514 שקל בחודש, והגדלה של מספר היועצים ל-12.
יוצא איפוא שתוספת שלושה יועצים לדרעי עלותה בשנה לתקציב המדינה כ-700 אלף שקל רק על השכר של העובדים, ותוספת משרת משנה פירושה עלות של כ-432 אלף שקל. מדובר בתוספת עלות כוללת של כ-1.1 מיליון שקל בשנה לתקציב המדינה (לא כולל הפרשות פנסיוניות לארבעת העובדים הללו).
ההחלטה בשבוע שעבר להגדיל ב-3 את מספר העובדים בלשכות דרעי התקבלה די במהירות, הדיון וההצבעה היו במסגרת הסעיף למינויו של משה בר סימן טוב כמנכ"ל משרד הבריאות. באותה הזדמנות אישרו השרים גם תוספת משנה למנכ"ל במשרד הבריאות, נוספת על המשרה של המנכ"ל הקיים, והפעם כמשרת אמון של השר דרעי.
משנה למנכ"ל יכול להעסיק 3 עובדים בלשכתו והוא נהנה מרכב צמוד, ודרגת שכר גבוהה של כ-36 אלף שקל ברוטו בחודש. הוא יהיה חלק מלשכת המנכ"ל בר סימן טוב אף שמדובר במשרת אמון. ומשום כך המשנה למנכ"ל לא יוכל להעסיק עובדים. המשנה כיום למנכ"ל במשרד הבריאות הוא ד"ר ספי מנדלוביץ, המשמש גם כראש חטיבת הבריאות. זוהי משרה מקצועית, שאליה תתווסף בקרוב המשרה פוליטית של משנה למנכ"ל.
בינתיים, ש"ס הודיעה על בעלי התפקידים המרכזיים בלשכות השרים והח"כים. בין השאר, החליט דרעי על מינוי אורה ביטון לתפקיד חדש במשרד הפנים - יועצת מיוחדת לטיפול בענייני נשים ומשפחה ובנושאי בריאות. ביטון היא מנהלת מטה השטח של ארגון נשות ש"ס בראשו עומדת יפה דרעי, רעייתו של השר. היא תקבל שכר של עובדת במשרת אמון בלשכת השר.
העוזרים והיועצים בלשכת שר פועלים כזרוע הארוכה של השר במילוי תפקידו. הם רשאים להשתתף בדיונים מקצועיים שבהם משתתף הנבחר, רשאים לקיים דיונים מקצועיים עם הדרג הניהולי הבכיר במשרד בלבד, ורשאים לקבל מידע מהגורמים המקצועיים במשרד, וזאת לשם סיוע לשר במילוי תפקידו. אולם על העוזרים והיועצים חל איסור להתערב בעבודת הגורמים המקצועיים של המשרד ובפרט חל עליהם איסור לתת הוראות והנחיות לדרג המקצועי של המשרד.
במקביל דרעי דורש להגדיל את שכרו של מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, ל-90 אלף שקל בחודש, לעומת שכר רגיל של 38,432 שקלים בחודש למנכ"ל. דרעי ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' אמורים לסכם יחד את גובה השכר שיקבל בר סימן טוב. הממונה על השכר באוצר קובי בר נתן ומשרד המשפטים מתנגדים לכך בלא שנעשתה עבודת מטה יסודית, מחשש להשלכות רוחב.