סגור
בית בניין בתים קלנסוואה
קלנסוואה (צילום: Ariel Shruster)

בלעדי
למרות הבנייה הבלתי חוקית: קו מתח מעל קלנסוואה יאפשר חשמל ירוק למרכז

הקו מעל קלנסוואה הופעל אף שהוא עובר מעל בנייה לא חוקית, כדי לקדם הזרמת חשמל מאנרגיה מתחדשת

חברת החשמל חישמלה את קו המתח בקלנסוואה, על אף הבנייה הלא חוקית באזור שעיכבה עד היום את הפעלת הקו. העיכוב בהקמת קווי מתח חדשים עקב בנייה לא חוקית פוגע במעבר של ישראל לאנרגיות מתחדשות. הסיבה היא שאחד הקשיים המרכזיים הוא העברה של החשמל מהדרום והצפון, שם פוטנציאל ייצור החשמל באנרגיית רוח וסולארית גבוה, אל מרכז הארץ, אזור צריכת החשמל העיקרי.
העבודות על קו המתח בקלנסוואה, שיאפשרו העברה של אנרגיה מתחדשת בהספק של 1.1 ג'יגה־וואט מהצפון למרכז הארץ, החלו בנובמבר 2021, לאחר יותר משנה של דיונים והתנגדויות במועצות התכנון. באוגוסט 2022 הושלמה הבנייה, אך 43 מבנים לא חוקיים שנבנו מתחת לקו מנעו את החישמול שלו, כך שהקו נותר ללא שימוש, מחשש לקרינה.
המדינה לא הצליחה לפנות את המבנים הלא חוקיים באזור, וחברת החשמל פנתה לחברת הייעוץ ההולנדית DNV ולאור המלצותיה החליטה על חישמול הקו מעל מגורים. הממונה על קרינה במשרד להגנת הסביבה אישר את החישמול של הקו לתקופה של שלושה חודשים.
לדברי מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, "אם היינו ממשיכים לחכות לא היינו מצליחים לחשמל את הקו, על אף החשיבות שלו לספק אנרגיה, בעיקר מתחדשת, לתושבי המרכז".
אחד החסמים במעבר לאנרגיות מתחדשות הוא העומס על רשת החשמל, שלא תוכננה להעברת כמויות גדולות מהדרום והצפון למרכז הארץ.
על פי תוכנית הפיתוח של חברת ניהול המערכת נגה, בעשור הקרוב תידרש כמעט הכפלה של קווי המתח בישראל בשל הביקוש הגובר לחשמל והרצון לעבור לאנרגיות מתחדשות, שכיום מהוות רק כ־10% מייצור החשמל בישראל.