סגור

הושלמה בניית מסוע הגרעינים בנמל אשדוד

המסוע יחבר בין הנמל לממגורת התבואה. יו"ר יבואני התבואות: "הממגורה לא תעמוד בגידול ביבוא"

חברת נמלי ישראל הממשלתית (חנ"י) השלימה את בניית מסוע הגרעינים שיחבר בין רציף 21 בנמל אשדוד לממגורת התבואה. המסוע לא ייכנס לשימוש באופן מיידי אלא צפוי להיכנס לשלב ממושך של ניסויי הרצה. בחנ"י טוענים כי המסוע יחל לעבוד השנה אך מסרבים להתחייב על מועד ספציפי. המסוע החדש יחליף את שיטת הפריקה הקיימת שבה משנעים את הסחורה באמצעות עשרות משאיות המקשרות בין הנמל לממגורה שמרוחקת כ־2 ק"מ ממנו.
לפי נתוני רשות הספנות והנמלים, ב־2021 נכנסו לישראל כ־5.5 מיליון טון תבואות בשנה, הכוללות חיטה למאכל, פולי שמן ומספוא לבעלי חיים. ממגורות דגון בחיפה פרקו 69% מהתבואות המגיעות למדינה, ובאשדוד 31%. בחנ"י טוענים כי הפעלת המסוע החדש תאפשר מיצוי של קיבולת ממגורת אשדוד ותייצר חלוקה מחודשת של יבוא הגרעינים ומוצריו בין צפון הארץ לדרומה, באופן שעשוי להפחית עשרות משאיות מכבישי הארץ ולהפחית עומסי התנועה, בעיות בטיחות בדרכים וזיהום אוויר. השימוש במסוע צפוי לצמצם במעט את עלויות היבוא והשינוע אולם לא נראה שתהיה לכל השפעה על המחיר לצרכן.
1 צפייה בגלריה
מסוע הגרעינים נמל אשדוד
מסוע הגרעינים נמל אשדוד
מסוע הגרעינים נמל אשדוד
מערך שינוע הגרעינים מרציף 21 לממגורה כולל מסועי עקלתון ייחודיים המאפשרים שינוע גרעינים בתפוקות גבוהות. אורכו של המסוע הוא כ־2.2 ק"מ והקמתו עלתה 240 מיליון שקל, במימון של חנ"י וחברת נמל אשדוד.
איתי רון, מנכ"ל יבואנית התבואה צנציפר ויו"ר איגוד יבואני התבואות בישראל, אמר ל"כלכליסט" כי בניית המסוע אינה מספיקה מפני שהממגורה באשדוד אינה גדולה כדי לעמוד בהיקף יבוא התבואות הצפוי שגדל בכל שנה ב־2%. "הממגורה תיסתם תוך שלושה־ארבעה ימים כי היא קטנה מדי", אמר.
מנכ"ל חנ"י יצחק בלומנטל אמר: "השלמת השלב האחרון במסוע הגרעינים באשדוד היא בשורה ליבואני התבואות. עם סיום תקופת ההרצה והפעלת המסוע הוא צפוי להביא להתייעלות בפריקת התבואות בנמלים, לצמצום תנועת המשאיות ולשיפור השירות ליבואנים".