סגור
Dun's 100

באים לעבוד

משרד העבודה בימים אלה הוא אחד המשרדים החשובים במשק הישראלי, כאשר חלק נכבד מהאחריות על המשך הנעת המשק הכלכלי מונחת על אנשי המשרד, "אנחנו מייצרים יוזמות חדשות, מפעילים מנגנונים קיימים, יורדים לשטח, ומגיעים לכל פניה, הכל כדי לתת מענה לאתגרים הרבים בשוק העבודה הישראלי", מסביר ישראל אוזן, מנכ"ל המשרד, בראיון מיוחד לרגל פורום Duns 100 לבכירי המשפט בתחום דיני העבודה

גם את ישראל אוזן, מנכ"ל משרד העבודה, המלחמה תפסה בהפתעה מוחלטת, בעיצומו של חג שמחת תורה, "האזעקות הרבות והטלפון שלא הפסיק לצלצל הבהירו שלא מדובר בעוד פעולה וסבב, אלא שיש מצב שמדובר באירוע עם סדר גודל שונה ממה שהכרנו. ואכן, תוך זמן קצר הבנתי שהמצב מאתגר, ברמות שלא הכרנו עד כה. התובנה הזאת חלחלה לכל הדרגים במשרד וכבר במהלך החג הפעיל משרד העבודה את חוק שירות העבודה שלמעשה הסמיך את אנשי המשרד להכריז על עבודות ומפעלים חיוניים למשק, כך שהמשק יוכל לתפקד גם במצב החירום שנכפה על המדינה ויוכל לספק באופן שוטף מזון, אספקת מלאים של מוצרים צריכה חיוניים, מפעלים שתומכים במשרד הביטחון והצבא, וכן לייצר מצב שבו עובדים חיוניים מתייצבים לעבודה. אך גם בכל הקשור לעובדים חיוניים, המלחמה הנוכחית יצרה תקדימים מזעזעים ובלתי נתפסים, "השר חתם על הצו במהלך החג כי מהר מאוד הובן שאנחנו במגה אירוע שמחייב למידה ותגובה מהירה. הרחבנו את רשימת העובדים והמפעלים החיוניים כי תוך כדי תנועה נוספו אירועים ומשימות אקוטיות, כך למשל, היינו צריכים לקרר גופות, לבצע ביטון קברים, ועוד פעילויות שנגזרו מהאירוע אותו חווינו", מסביר אוזן, "היינו צריכים להתעשת מהר כאשר צריך לקחת בחשבון שגם עובדי המשרד חוו טראומה – חלק ברמה הלאומית וחלק ברמה האישית. יש כאן אימהות לחיילים ומשפחות שאיבדו יקירים, יש כאן אנשים שגויסו למילואים ועוד אנשים שהיו בטראומה מאירועי השבת השחורה. התפקיד שלי היה לאסוף אותם ולמקד אותם בעשייה, ואני חייב להגיד שההתגייסות שלהם הייתה מדהימה ומרגשת, זו התעלות אמיתית של עובדי ציבור שהבינו את גודל השעה והתגייסו באופן מרשים למען המדינה".
2 צפייה בגלריה
ישראל אוזן ויואב בן צור
ישראל אוזן ויואב בן צור
ישראל אוזן ויואב בן צור
(צילום: דוברות משרד העבודה)

"עברנו מהר ממצב של להגיב בלבד, למצב של מענה מקיף לפניות ויוזמות שמפעילות את שוק העבודה"

משרד העבודה פועל בימים אלה בכמה מישורים מרכזיים על מנת להעניק יציבות למשק בתקופה זו, ולתת מענים מהירים לשוק העבודה ולעובדים בישראל. מיד עם תחילת המלחמה, החלו במשרד העבודה להגיב לפניות הרבות, ועברו להנעה של מגוון יוזמות ופעילויות כדי לייצר שגרת עבודה בעת לחימה. כיום, מעל לחודש לאחר תחילת המלחמה, פועל המשרד בכמה מישורים מרכזיים, "בתור התחלה והחל מהיום הראשון, אנחנו מפעילים מנגנון שמלווה אותנו מדי יום ואשר עוסק בבקשות של מפעלים חיוניים, הוצאת צווי ריתוק, פטור ממילואים לעובדים חיוניים וכו'. במקביל אנחנו מפעילים מנגנון רגולטורי שפועל כל העת כדי לתת מענה למצב המשתנה בשוק העבודה הישראלי", מסביר אוזן, ומתאר מציאות שבה נכון לשבוע שעבר, ישנו מחסור של כ – 760.000 עובדים, כלומר, כ - 18% מכוח העבודה בישראל אשר מבחינה מעשית הינו מושבת, "אנחנו אמונים על דיני העבודה בישראל ויש הבדל משמעותי בין חוק העבודה בימי שגרה בו מעוגנות זכויות רבות של עובדים, לבין חוק העבודה בזמן חירום בו אנחנו מתמודדים עם מצב מחסור כבד בידיים עובדות. ההשפעה של המחסור בעובדים הנובע מסיבות שונות הינו דרמטי ומייצר פערים רבים בתפקוד המשק".
העובדים שנעדרים מעבודתם נמצאים בשירות מילואים, תושבים שפונו מהדרום או מהצפון, הורים לילדים צעירים שמסגרות הלימוד שלהם מושבתות בעקבות הלחימה ועוד. ישנם גם ענפים שנפגעו באופן מהותי מהמצב הנוכחי, כמו ענף התיירות והאירועים, "כדי לצמצם את הפער שמאתגר את תפקוד המשק הפעלנו מנגנונים רגולטורים, כגון, הארכת היתר עבודה ל 14 שעות ביום ו 25 שעות בשבוע כדי שהמשק יעבוד בתפקוד מירבי. גם על נהגים הקלנו שיעבדו יותר שעות וכן הארכנו עבודות נוער עד 23:00 כדי שיהיו יותר ידיים עובדות. כשהשטח העלה את הצורך לסיוע בעבודות חקלאיות, ייצרנו מנגנון שהביא במהירות שיא כ – 5000 עובדים זרים לענף החקלאות. אנחנו פועלים ללא הפסקה כדי לשחרר חסמי רגולציה כדי לאפשר למשק להמשיך לעבוד".
לדברי ישראל אוזן, אלמנט נוסף בו מתמקד המשרד בעת הנוכחית הינו חבילות תמריצים לעידוד אנשים בחל"ת ומפונים מבתיהם להצטרף לשוק העבודה, "הקמנו יחד עם משרד האוצר מנגנון שמייצר התערבות ממשית בשוק התעסוקה באמצעות חבילת תמריצים על מנת לעודד אנשים בחל"ת ומפוני העוטף והצפון לחזור לשוק העבודה, בדגש על ענף החקלאות והבניין בו חסרים עובדים רבים. התמריץ ניתן הן לעובד והן למעביד ומייצר מניע שבו כולם מרוויחים. כמובן שהתמריצים הללו מיועדים יותר לאנשים מהמעגלים הרחוקים יותר מקווי העימות, ולא עבור אנשים שהתגוררו על קו הגבול ועדיין חווים טראומה משמעותית מאותה שבת ארורה".
בנוסף, שר העבודה יואב בן צור הוא גם השר הממונה על הביטוח הלאומי, דבר בעל משקל בקידום שוק העבודה, "הדבר הזה מסייע לנו לקבל החלטות מהירות ולבצע אותן מיידית, כי הכל בתוך "הבית". מציין אוזן, שמסביר כי מנגנון התמריצים לחזרה לעבודה מתבצע דרך הביטוח הלאומי. אוזן מציין פעולות משמעותיות נוספות שבוצעו לאחרונה, כגון, הבאת הצעה לתזכיר חוק להגנה על עובדים שמטרתו "להתאים עצמנו למציאות החדשה שנקלענו אליה" וכוללת בין היתר הגנה מפני פיטורים למפונים ולמשפחות החטופים שנמצאים בעיצומו של משבר. נושא אקוטי נוסף בו התערב המשרד הינו תחום המעונות. לדברי אוזן, המשרד הצליח למצוא תקציב של 90 מיליון ₪ שכיסה את הפער של תשלומי ההורים שלא בוצעו בעקבות הלחימה, "אנחנו הראשונים שהצלחנו להשיג פיצוי תקציבי בהקשר של מעונות היום מתוך הבנה של שר העבודה ומשרד האוצר כי מדובר בתחום קריטי לפעילות המשק. אם המעונות יקרסו, הורים רבים לא יוכלו לשוב למעגל העבודה וישארו בבית עם הילדים שלהם".

"אין תחליף למפגש עם הציבור בשטח, רק אז מבינים את הצרכים האמיתיים של האזרחים"

גם ההתגייסות של עובדי המשרד, בראשות שר העבודה יואב בן צור, מסייעת להתמודד עם כלל האתגרים המלווים את המשק בשעה הזאת, "הבנו מהר מאוד שהמשרד חייב לעבור למנגנון חירום מיידי. לקחנו עובדים שהינם בעלי תפקידים ומחמת הלחימה אינם עובדים כבשגרה והסטנו אותם לתפקידי חירום. גייסנו מאה עובדי משרד ושיבצנו אותם לתוך עבודות חירום בהם נדרש כוח אדם, כגון, מוקד מידע 3080*, מוקד שמקבל כ-600 פניות ביום ומאויש על ידי עובדי המשרד שעברו הכשרה לגבי מגוון נושאים הקשורים לעולם דיני העבודה בשעת חירום. עובדי המשרד עונים לשאלות אזרחים שרוצים לדעת מה מצבם החוקי והמשפטי סביב מגוון עניינים שצצים בתקופה הזאת".
2 צפייה בגלריה
ישראל אוזן מנכ"ל משרד העבודה
ישראל אוזן מנכ"ל משרד העבודה
ישראל אוזן מנכ"ל משרד העבודה
(צילום: דוברות משרד העבודה)
לדברי אוזן, עובדי המשרד תגברו גם את חשבונות הרשתות החברתיות של המשרד כדי לתת מענה מהיר ומדויק לשאלות שהציבור מעלה. גם הצוות המשפטי של המשרד מגויס לטובת 'וובינרים' המפרטים מדי כמה ימים את המצב החוקתי העדכני בתחום דיני העבודה. ה'וובינרים' הגיעו עד כה למיליוני צפיות. צוות המשרד גם מבצע שימוש ב CHAT GPT ולדברי אוזן, משרד העבודה הוא המשרד הממשלתי הראשון בישראל שנותן מענה מקצועי באמצעות בינה מלאכותית תוך פירוט חלק גדול מהמידע החוקתי והמשפטי שרלוונטי לתחום העבודה בכלל ותחום דיני עבודה בפרט, "חשוב לנו להשתפר כל הזמן ולהגיע לכל מי שצריך אותנו. מדובר באירוע גדול ולוקח זמן להגיע לכולם, אולם ככל שהזמן עובר אנחנו מצליחים להתייעל ולתת מענה מקיף. חברי ההנהלה שלנו נמצאים בכל חמ"ל ממשלתי וצבאי כדי לתת דגשים הקשורים לתחומי הטיפול שלנו. יש לנו נציגים במלונות, במנהלת 'תקומה' ובכל צומת משמעותית שמסייעת לקבלת החלטות הקשורות לעולם העבודה. באופן כללי, אנחנו רואים את המשימה שלנו כדאגה לעורף הכלכלי של אזרחי ישראל. לעובדים שלי אני אומר שהם לוחמי עורף שמעניקים עוגן כלכלי לאזרחי ישראל שנמצאים במשבר וככל שנייצר בטחון כלכלי תעסוקתי אזרחי המדינה יהיו מודאגים פחות וזו מטרה חשובה מבחינתנו. העובדים יוצאים מאזור הנוחות שלהם ועושים כל מה שאפשר כדי לעזור לאזרחי ישראל. חשוב לנו להיות בשטח, כך לדוגמה, השר בן צור מאוד מחובר למה שקורה בשטח כי הוא כל הזמן יוצא לסיורים ופוגש אנשים כדי להבין טוב יותר את המצב איתו אנחנו מתמודדים ואת הקשיים של אזרחי ישראל. סיורי השטח נותנים לנו את הכלים לקבל החלטות נכונות יותר. יש הבדל גדול אם הולכים למפעל ושומעים את הכאב והמצוקות של בעל המפעל ונותן לו מענה מיידי מאשר לשבת במשרד ולקבל את הקולות דרך מתווכים. המפגש עם האנשים בשטח גם מחזק אותנו. לפני כמה ימים פגשנו אישה מדהימה מניר עוז שמרכזת את הפעילות של שיקום הקיבוץ תוך כדי שבעלה חטוף בעזה וזה הדהים אותנו. אם היא מצליחה לאסוף את עצמה ולנהל את האירוע בכזאת חדות ומקצועיות, זה נותן כוח לכולנו. המפגש גם מכניס את החמלה לתוך שיקול העשייה. אם מגיע אתגר רגולטורי אז אנחנו מתאפסים במהירות ואומרים לעצמנו ששום קיר רגולטורי לא ימנע מאיתנו לתת מענה לאותם אנשים שעברו כל כך הרבה".
ישראל אוזן מודע לביקורת על התפקוד הממשלתי, "יש לא מעט אזרחים שציפו לקבל מענה מהיר יותר ממה שהם קיבלו. בהקשר הזה חשוב לי להגיד שכולנו עברנו אירוע מטלטל וטראומטי וגם לנו לקח קצת זמן לצאת מההלם ולתפקד אחרי ההלם הראשוני שפתיחת המלחמה ומה שנלווה לפתיחת המלחמה הותירו בנו. גם אנחנו הורים, חברים, בני אדם שעברו חוויה נפשית קשה בשביעי לאוקטובר, חלקנו אף איבדנו קרובי משפחה וחברים קרובים ורחוקים. אבל חשוב לציין שהקמנו מנגנון באופן מיידי שעובד כעת בצורה יעילה תוך נתינת מענה ופתרון לכל בעיה שמגיעה לשולחן".
עבור אוזן, שנכנס בחודש יוני האחרון לתפקיד המנכ"ל, מדובר באתגר הגדול ביותר שחווה מאז תחילת עבודתו במשרד העבודה, "ברמה האישית זו תקופה קשה והייתי צריך לאסוף את עצמי במהירות ואני עדיין עושה את זה כשאני נחשף לחוויות הקשות ולזוועות שעם ישראל עבר ועודנו עובר בתקופה הזאת. שר העבודה ואני ממשיכים להגיע למשפחות החטופים, ל'שבעה' של אנשים שנרצחו ונפלו בהגנה על מדינת ישראל, ולהיות נוכחים בשטח. הרצון הכנה לעזור לאזרחי ישראל בשעה קשה זאת עוזר לי להישאר מפוקס ולשפר את השירות שאנחנו נותנים, למצוא פתרונות נרחבים ונקודתיים, ולנהל את האירוע באופן הטוב ביותר שאפשר. ואכן, בשבועות האחרונים יש הרבה הצלחות ואנחנו נמשיך בקו הזה ונמלא את תפקידנו בצורה הטובה ביותר לטובת אזרחי המדינה".