הטיסה בוטלה? אלה הזכויות שלכם מול חברת התעופה
בעקבות התקיפה באיראן נתב"ג נסגר, ועשרות אלפי ישראלים נתקעו מחוץ למדינה; אלה האפשרויות העומדות בפני הנוסעים
התקיפה באיראן הביאה לסגירת נתב"ג, ועשרות אלפי ישראלים נתקעו מחוץ למדינה. בעקבות כך צפה מחדש את השאלה הצרכנית הבסיסית שבה נתקלים נוסעים רבים מאז פרוץ המלחמה: מה הפיצוי הכספי שאמור לקבל נוסע שטיסתו בוטלה?
הכלל הבסיסי: בכל מקרה של ביטול טיסה שממריאה מישראל או נוחתת בה, זכאי הנוסע לבחור בין שתי אפשרויות: החזר כספי מלא או כרטיס טיסה חלופי. ההחזר ישולם תוך 21 יום, ויכלול את מלוא עלות הכרטיס — לרבות אגרות, היטלים ומסי נמל.
כאשר מדובר בטיסה הלוך־חזור שבוטלה במסגרת הזמנה אחת, הנוסע זכאי להחזר גם על טיסת החזור. אם טיסת החזור בוטלה לאחר שהנוסע כבר יצא לדרכו - יינתן החזר על מחצית המחיר. במקרה של קונקשן עם אותה חברת תעופה, גם אם רק מקטע אחד בוטל, הנוסע זכאי להחזר מלא. אם כבר הגיע לעצירת הביניים — הוא זכאי גם לטיסה חזרה לנקודת המוצא.
חשוב לדעת: הדין הישראלי חל על כל טיסה שממריאה מישראל או נוחתת בה, והוא מעניק זכויות ברורות להחזר כספי. קיימות גם רגולציות זרות (כמו זו האירופית), אך מימושן עשוי לדרוש פנייה לערכאות בחו"ל.
"לפי הדין הישראלי, חברת התעופה צריכה למצוא פיתרון חלופי בהקדם האפשרי", מסביר עו"ד לאוניד לנדו ממשרד עו"ד ישראל וינברג. "אם החברה לא מספקת פיתרון בהקדם האפשרי, והנוסע לא מוכן לקבל החזר כספי, אבל מצליח למצוא בעצמו פיתרון חלופי אך יקר יותר, הוא יוכל לפנות אחר כך לחברת התעופה, לטעון שהחברה יכולה הייתה להציע לו חלופה אך לא עשתה זאת, ולפיכך לבקש החזר על הכרטיס שרכש".
בנוסף, עו"ד לנדו מדגיש כי במקרה של טיסת חזור לארץ שבוטלה, חברת התעופה מחויבת "לספק שירותי לינה, מזון וכד' בגין טיסות שבוטלו, עד שהנוסע יצליח לשוב בחזרה. עם זאת, סביר שבית המשפט יטיל חובה זאת בגבולות ההגיון".
אך מעבר לזכות של הצרכן להחזר כספי או כרטיס חלופי במקרה של ביטול טיסה, הדין הישראלי קובע גם פיצוי מינימלי שחברות התעופה מחויבות לשלם במקרה של ביטול טיסה או עיכוב של מעל ל-8 שעות. גובה הפיצוי תלוי באורך הטיסה בקילומטרים ובשאלה האם סופק כרטיס טיסה חלופי. ככלל, עבור טיסה של עד 2,000 ק"מ יינתן פיצוי של 1,490 שקל. עבור טיסה במרחק של 2,000-4,500 ק"מ, יינתן פיצוי בסך 2,390 שקל, ובמקרה של טיסה של יותר מ-4,500 ק"מ, הפיצוי יעמוד על 3,580 שקל.
עם זאת, במקרה של סגירת נתב"ג לפעילות, חברות התעופה לא ישלמו פיצוי (מעבר להחזר הכספי או מתן כרטיס חלופי), זאת מכיוון שבחוק סייגים רבים לפיצוי, כגון מתן הודעה לנוסע כ-14 יום לפני הטיסה. הסייג המרכזי והרלוונטי ביותר למצב הנוכחי, הוא אי תשלום פיצוי מכיוון ש"הטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתו (של מפעיל הטיסה, ש"ג), וגם אם היה עושה כל אשר ביכולתו - לא היה יכול למנוע את ביטולה בשל אותן נסיבות".
בעת סגירת נתב"ג לפעילות, באופן טבעי החברות עומדות בסייג שמאפשר להן להימנע מפיצוי. במצב שבו נתב"ג פתוח, אך חברות התעופה לא מחדשות את הפעילות מטעמים ביטחוניים — השאלה נעשית סבוכה יותר. בתקופת הקורונה, וגם מאז 7 באוקטובר, רבות מהן ביקשו להחיל את הסייג הזה.
במידה שלקוח של חברה תובע פיצוי בשל טיסה שבוטלה, ייתכן שנטל ההוכחה בבית המשפט על החברות יהיה קל במיוחד, זאת לאור תיקון ב"חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה)" שאושר בכנסת בפברואר האחרון, שמגביל את זכויות הציבור לקבל פיצוי כספי בשל טיסה שבוטלה, זאת במטרה לעודד את חברות התעופה הזרות לשוב ולפעול בישראל.
תיקון החוק מאפשר לשרת התחבורה, בתקופת חירום, לצמצם זמנית את זכויות הנוסעים – כולל קיצור זמן ההודעה מראש, הפחתת מספר לילות במימון, ואף ביטול פיצוי. החוק נועד לעודד חברות להמשיך לפעול בישראל גם בזמני חירום. הוראות שעה כבר הגבילו את הזכאות לפיצוי על טיסות שבוטלו בין אוקטובר 2023 לפברואר 2024.