סגור
ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג
ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג (צילום: ריאן פרויס)

הותר לפרסום: ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג נחקר בחשד לסחיטה באיומים ושוחד

גרינברג (44), שעבד בעבר כבלש במשטרה, נחקר ביום שני עם שלושה ממקורביו בחשד שדרש לפטר או להרחיק את מתנגדיו כתנאי להעברת תקציבים למוסדות שמעסיקים אותם. לקראת חקירה אפשרית נוספת, אמר גרינברג: "אין לי מה להסתיר". ההסתבכויות הקודמות של איש הליכוד והאהבה מקרב התושבים

ראש העיר פתח תקווה רמי גרינברג הוא ראש הרשות המקומית שנחקר שלשום (ב') ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 בחשד לפרשה שעיקרה עבירות של מרמה והפרת אמונים, סחיטה באיומים, שימוש לרעה בכוח המשרה, מתן שוחד וקשירת קשר לביצוע פשע. כך הותר הבוקר לפרסום.
ביחד עם גרינברג, ששימש בעבר כבלש במשטרה, נחקרו שלושה ממקורביו. גרינברג נחקר במשך 14 שעות, והחקירה כללה גם עימותים בין החשודים. בתום חקירתו הורחק גרינברג ליומיים מהעירייה, ונאסר על המעורבים להיפגש זה עם זה.
גרינברג התייחס לחקירתו וכתב הבוקר בפוסט בפייסבוק: "לאור השמועות, חשוב לי לשתף אתכם בפרטים שניתן. ביום שני בבוקר התבקשתי להגיע באופן עצמאי לחקירה בנושא מסוים. כאזרח שמאמין במערכת אכיפת החוק ומכבד אותה מאד, הגעתי והשבתי לכל השאלות. אין לי מה להסתיר ואני משוכנע כי בסוף הבדיקה הדברים יתבהרו. כראש עיר, ביטלתי את עצמי בצורה הכי ברורה ורתמתי את כל כוחי רק למען האינטרס הציבורי. כך אני נוהג כל חיי וכך אנהג תמיד".
החקירה נפתחה לפני כשנה, בעקבות תלונה ולפיה ראש העיר דרש לפטר או להרחיק ממקומות עבודה שפועלים מול העירייה את מתנגדיו או את בני משפחתם. לפי החשד, הוא איים על המוסדות שקיבלו תקציב מהעירייה כי ישלול את התקציב אם לא יפטרו את מתנגדיו - ואף הציב זאת כתנאי להעברת תקציבים למוסדות שמעסיקים אותם ומתוקצבים על-ידי הרשות שבראשה הוא עומד. את החקירה מלווה המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה. גרינברג צפוי להיחקר פעם נוספת.
לפי המשטרה, "מקורביו של ראש העיר חשודים שפעלו בשליחותו כדי לממש את רצונו וכוונותיו". עוד נמסר כי "משטרת ישראל תמשיך לפעול בכל מקום שבו יעלה חשד לשחיתות ציבורית, הפוגעת בסדרי שלטון ותחקור במטרה לחשוף תהליכים פסולים, להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם העבריינים".
עו"ד עפר ברטל, ממשרד ברטל-כהן, מסר בשמו של גרינברג: "ראש העיר לא נלקח לחקירה על-ידי המשטרה. הוא הוזמן טלפונית והתייצב מיד. הוא השיב לכל שאלות החוקרים ולא התחמק מדבר. ככל שנאמרו דברים בשמו על ידי מאן דהוא, נעשו הדברים ללא ידיעתו ולא בהסכמתו או בשליחותו והדברים עוד יתבררו. אנו מציעים לכולם להמתין בסבלנות לתום החקירה, על מנת להיווכח שלא היה בהתנהגותו כל דופי".
גרינברג (44), מראשי הערים הצעירים בישראל, מכהן בתפקיד מאז 2018. אמנם מדובר בקדנציה הראשונה שלו, אך הפוליטיקה לא זרה לו כלל. כבר בגיל 16 הוא נבחר ליו"ר נוער הליכוד ובמשך השנים עבד בין היתר כעוזר מנכ"ל העירייה, יועץ לראש העיר ומשנת 2013 הוא חבר מועצת העיר מטעם הליכוד ונחשב לאופוזיציונר לוחם במיוחד ומי שעשה "חיים קשים" לשני ראשי העיר שכיהנו לפניו.
אלא שהיוצרות התהפכו, וכעת כשהוא בנעליים הגדולות של ראש העיר, חברי האופוזיציה לא מוותרים כשעולה התנהלות בעייתית ובחלק מהמקרים הנושאים הגיעו עד לפתחו של בית המשפט. כך למשל, בסוף השנה שעברה קבעה ועדת הבחירות כי על גרינברג להסיר את שמו מכל פרסומי העירייה במרחב הציבורי ובדיגיטל בעקבות עתירה שהוגשה על ידי חברי האופוזיציה.

קיבל הנחיה להסיר את שמו מהפרסומים

מכניסתו לתפקיד נהג גרינברג לקעקע את שמו כמעט בכל מקום אפשרי. החל משלטי חוצות, שלטים שמורים על ביצוע עבודות תשתית ושילוט על תחבורה ציבורית. שמו גם התנוסס על מתנות שחולקו לתושבים וחבילות מזון שמחלקת העירייה. קולו נשמע במענה הקולי של תאגיד המים והמוקד העירוני.
צעדים אלו גררו ביקורת קשה כלפי גרינברג. חנה קיציס, שופטת ועדת הבחירות האזורית רמלה-לוד, פסקה כי עליו להסיר את שמו מכלל הפרסומים וקבעה כי עליו לשלם שכר טרחה בגובה 7,000 שקלים, שלא מקופת העירייה.
בפעם אחרת נדרש גרינברג לשלם יחד עם העירייה 15 אלף שקלים לאחר שהאופוזיציה עתרה לבית המשפט בטענה ששאילתות שהגישו ירדו מסדר היום, ובמקרה אחר נדרשו גרינברג, העירייה ובכירים נוספים בה לשלם 25 אלף שקלים, גם כן לאחר עתירה של יו"ר ועדת הביקורת, על קיום ישיבה של הוועדה שלא כדין.
גרינברג הספיק להסתכסך גם במישורים ארציים. כמי שמזוהה מאוד עם הליכוד ועם ראש האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו, הוא השתמש לא אחת ברשתות החברתיות בנושא. בנוסף, הוא קרא לתושבים להפגין מחוץ לביתו של תושב העיר ח"כ ניר אורבך שלא יצטרף לממשלת השינוי.
גרינברג הציג בתקופות בחירות הישגים שרשם בעיר והצהיר שזה יוכל להימשך רק עם גב חזק של הממשלות הקודמות. כמו כן, גרינברג הגיב בקבוצת הפייסבוק "נכים קשישים" שבה הועלתה ביקורת על יחס הממשלה הקודמת לנכים, וכינה את החברים בה "קבוצה של שמאלנים ממורמרים ומסיתים".
גרינברג נחשב, לצד זאת, לראש עיר חרוץ ואהוב במיוחד. מקורביו מספרים על אדם שלא ישן כמעט בלילות ועובד מסביב לשעון ועל כך שלכל תושב ותושבת יש גישה ישירה לנייד האישי שלו. תושבים מתקשרים אליו על כל בעיה שיש, החל משיבוצים למוסדות חינוך ועד אשפה שלא פונתה בזמן מהרחובות.
במהלך מגפת הקורונה נחשב גרינברג לאחד מראשי הרשויות הקפדניים ביותר בנושא. כלי רכב עם הקלטת קולו לשמירת ההנחיות סיירו בכל רחבי העיר. גם כשנדרש לבידוד בעקבות מגע עם חולה מאומת, גרינברג בחר להעביר את הבידוד ללשכתו בבניין העירייה. כפי שפורסם אז ב"ידיעות אחרונות", גרינברג הסתגר בלשכה ואף לן בה כדי שיוכל לעבוד תוך כדי ימי הבידוד.