סגור

יואב צועדת לעידן הבא בשלטון המקומי וזהו האיש שיוביל אותה לשם

נתי לרנר, ממובילי השלטון המקומי, מציג תפיסת עולם חדשנית ששמה את התושב במרכז תוך שיפור וייעול מגוון תחומים - מחינוך, תכנון ובניה, בריאות, תרבות ועד לרווחת הגיל השלישי. את 30 שנות הניסיון שצבר בתפקידי ניהול בעיריות המרכזיות בארץ, הוא מביא עכשיו הביתה למועצה אזורית יואב.

בשנתיים האחרונות משהו חיובי קורה בשלטון המקומי בישראל. אט אט עוברות יותר ויותר סמכויות מן השלטון המרכזי לשלטון המקומי. מדובר במהפכה של ממש, ששמה לראשונה את האזרחים והתושבים במרכז, ודואגת לצרכים שלהם לפני הכל. תהליך האצלת סמכויות לשלטון המקומי קיבל תנופה בתקופת הקורונה, במהלכה נדרשו הרשויות לדאוג לתושבים ולנהל את המערכה בשטח, לרוב ללא סיוע ממשלתי. המגמה כיום היא לשחרר סמכויות לראשי הערים והמועצות שמכירים את השטח ומחוברים לתושבים. עם השלמת התהליך, כך מקווים, ניתן יהיה לצמצם את סבך הבירוקרטיה של השיטה הריכוזית ולזרז, לייעל ולשפר תחומים רבים - מאישור תקציבים, תכנון ובינוי, מוסדות חינוך, הנגשת שירותים חדשניים לתושבים, שקיפות מידע ויצירת מקורות הכנסה נוספים לרשויות.
אחד ממובילי מהפכת השלטון המקומי וחלוצי תפיסת "התושב במרכז" הוא נתי לרנר.
2 צפייה בגלריה
נתי לרנר, ממובילי מהפכת השלטון המקומי וחלוצי תפיסת "התושב במרכז"
נתי לרנר, ממובילי מהפכת השלטון המקומי וחלוצי תפיסת "התושב במרכז"
נתי לרנר, ממובילי מהפכת השלטון המקומי וחלוצי תפיסת "התושב במרכז"
(מיכה לובטון)
לרנר, בן 55, איש משפחה, בעל מסור ואב לשלושה ילדים, מתמודד בבחירות הקרובות לראשות מועצה אזורית יואב. כבר 30 שנה שהוא חי ונושם את השלטון המקומי. במהלך חמש השנים האחרונות כיהן בתור ראש מנהל משאבי אנוש ורכש בעיריית ראשון לציון. לפני כן שמונה שנים כיהן כסמנכ"ל פיתוח וארגון בעיריית בת ים, ו-15 שנים נוספות בתפקידי ניהול בכירים בעיריית חולון ביניהם מנהל האגף המוניציפלי. במהלך תפקידיו ניהל לרנר אלפי עובדים והיה אחראי על תקציבים של מאות מיליוני שקלים, כשהניסיון המקצועי ורקורד ההצלחות שהוא מביא ליואב אינם מוטלים בספק.
מהו הרעיון החדשני שאתה מביא להנהגת השלטון המקומי?
"אני מאמין בתפיסת שירות שרואה את טובת התושבים. בניגוד לגישה רגולטורית הרווחת בישראל לפיה תושב הוא אזרח משלם מיסים ותו לאו, אני דווקא מאמין שתפקיד הרשות הוא לא לאכוף - אלא לתמוך. לשמחתי וגם בזכות מאמצים ופעולות שהנהגתי, קיימות בארץ כבר רשויות שמשנות גישה ושמות את התושב במרכז, וכעת אני רוצה להביא את המהפכה החשובה הזו גם לבית שלי, למועצה אזורית יואב."
יואב היא מועצה אזורית הפועלת במרחב כפרי, האם בתור כזו היא ניצבת מול אתגרים שונים מרשויות עירוניות?
"אחד האתגרים הייחודיים ביואב הוא תכנון בנייה תוך שימור המרחב הכפרי. כיום המועצה מונה כ-10,000 תושבים בשטח ריבונות המתפרש על 240,000 דונם, עם צפי להכפלת האוכלוסייה בתוך כעשור. רבים מדור הבנים והבנות ומשפחותיהם שרוצים לחזור הביתה לישובים ולגור ליד ההורים, סובלים ממחסור בפתרונות דיור ומצוקת קרקעות באזור. בערים כמו בת-ים, שם הייתי סמנכ"ל פיתוח וארגון בעירייה, מקסמנו את יכולות הציפוף ובנינו מגדלים של 42 קומות. אבל ביואב אינני מעוניין לבנות עיר מגדלים אלא חשוב לי לשמר את המרחב הכפרי, עם אוריינטציה לקיימות ולשמירה על עקרונות טבע ואיכות הסביבה.
ליואב אני מגיע עם תכנון אסטרטגי שכולל כמה שלבים ותוכנית מתאר 2050 כשהכי דחוף זה לייצר עתודות קרקע פנויות לבניה. בהמשך איישם פתרון לטווח קצר הכולל גם בניה לגובה של עד 3 קומות שיספק מענה מיידי לתושבים חוזרים במחירים שפויים, ופתרון פרואקטיבי לטווח ארוך של הקמת ישוב חדש בשטח המועצה ברוח האזור, המשלב בניה כפרית ושטחים ירוקים."
אילו פתרונות אתה מציג לטובת יצירת עוד מקורות הכנסה ביואב ?
בישראל קיימים מאבקים בין רשויות על מקורות הכנסה ותקציבים. בראשון-לציון הייתי בין מובילי הקמת מנהלת האלף, הבאנו לעיר את בנק דיסקונט וחברת הפניקס ויצרנו עוד מקומות תעסוקה. בבת-ים הצלחתי לאשר בתוך פחות מארבע שנים את תכנית בי/600 של אזור העסקים, העברנו את בית הדין לעבודה מתל-אביב לבת-ים ויצרנו עוגן תעסוקה חזק בעיר בתחום עריכת הדין ועל הדרך הצמחנו את אזור ההסעדה והבילוי. הובלתי גם את הקמתה של 'לצאת מהקופסא' חממה שמביאה יזמים ויוצרים צעירים לעיר.
כמובן שלגבי מועצה אזורית יואב יש לי הרבה תוכניות. כיום 100% מהתעסוקה היא מחוץ למועצה אך לשמחתי אושר לאחרונה מרכז העסקים החדש Y PARK ליד צומת מסמיה, ואני מתכנן לקדם תיקון תב"ע שיגדיל את אפשרויות התעסוקה בשטח הפארק, ויהפוך אותו למוקד שוקק חיים של חברות צמיחה, הסעדה ובתי קפה, תרבות ופנאי. את כל הקשרים, הניסיון והיכולות שלי בהתמודדות מול רמ"י ומול רגולטורים אני אגייס לטובת המשימה."
תכנון ובניה, עסקים חדשים – כל אלו לא לוקחים זמן ונתקלים בבירוקרטיה?
חלק מהותי בחדשנות התפיסה היא לעבור ממועצה אוכפת למועצה נותנת שירות לתושב שמספקת את כלל השירותים מבפנים. בראשון לציון פתחתי אגף לפיתוח עסקי הפועל על עיקרון דומה ועל פי גישה זו נקים במועצת יואב יחידת ממ"ש (מחלקת מידע ושירות), בה עובד איש מקצוע שתפקידו להקל בבירוקרטיה, לייעץ וללוות תהליכי תכנון ובנייה ורישוי עסקים ולקדם הליכים מול וועדות במתן היתרים ואישורים.
כיצד אתה רואה את תפקידה של המועצה בקידום החינוך לדור הצעיר?
"גם כאן. אני חושב שצריך לשנות את התפיסה. במקום שהתושבים והילדים יצאו מחוץ למועצה להביא את מגוון האפשרויות הביתה. אלינו. באחריות מועצת יואב לאפשר חינוך איכותי ותואם לכל ילד, ילדה, נער ונערה. לצערי, כיום פועל רק בית ספר תיכון ממלכתי אחד בתחום המועצה, והורים המעוניינים שילדיהם ילמדו בזרמים אחרים, למשל דמוקרטי או אנתרופוסופי, חייבים לשלוח אותם לערים וישובים חיצוניים. אני מתכוון לקחת אחריות מלאה על תחום החינוך ולאפשר הוליזם חינוכי בתחומי יואב, מגן ילדים ועד סיום התיכון. כמו כן אפעל להגדיל את מגוון הזרמים החינוכיים, ובתוך כך לספק מענה גם לתלמידים מאתגרים התנהגותית ולמאותגרי חינוך. אני אלחם על כל תלמיד בדיוק כמו שהקמנו בראשון לציון את בית הספר למצטיינים ומחוננים ע"ש רון ורדי וכשם שבבת-ים הקצנו משאבים לחינוך לאוכלוסייה שזקוקה ליותר חיזוק והכוונה, כך אעשה גם ביואב."
2 צפייה בגלריה
נתי לרנר בכניסה למועצה אזורית יואב
נתי לרנר בכניסה למועצה אזורית יואב
נתי לרנר בכניסה למועצה אזורית יואב
(יח"צ)
כיצד אתה מתכוון לפעול למען בני הגיל השלישי ולדאוג לרווחתם?
האוכלוסייה המבוגרת ביואב הם אנשים טובים שחולמים להישאר במקום בו גדלו והקימו, קרוב לילדים ולנכדים. הבעיה שנכון להיום לא קיים ביואב דיור מוגן. לכן כוננתי תוכנית שמעניקה קדימות לתושבי המועצה לדיור מוגן, ותיתן גם מענה לתושבי האזור שרוצים שסבא וסבתא יגורו לידם בדיור מוגן. מדובר במיזם של דיור מוגן בסטנדרט גבוה ביותר, שיוקם ויונח על ידי המועצה ובכך בעצם הדיירים ייהנו מעלויות דיור נמוכות, במקום שזכיין חיצוני ייקח מחירים גבוהים וייהנה מהרווחים.
לגבי מועדוני גיל הזהב תיושם תוכנית סדורה שתקבץ את כולם תחת קורת גג ניהולית ותפעולית אחת, ותחזק את הקשר החברתי בין כל תושבי האזור הקשישים. עוד מהלך שאני מנהיג לטובת הגיל השלישי שלא רגילים להשתמש באמצעים הטכנולוגיים נקרא "שירות עד הבית". מקורו בתקופת הקורונה בראשון לציון שם הוצאנו קראוון שנסע ברחבי העיר וסיפק שירותי עירייה לאנשים מבוגרים שלא יכלו לצאת מהבית. ביואב נוציא קראוון דומה שיהווה סניף נייד של המועצה, יסייר בישובים ויאפשר לתושבי הגיל השלישי מגע ישיר מול פקיד המועצה שישרת אותם באופן פרסונלי בכל נושא לו הם זקוקים".
כיצד אתה תופס את חוויית השירות שהמועצה אמורה לספק לתושבים?
אני מאמין גדול בתוכנית מובילים דיגיטליים לשלטון המקומי. על אותו משקל שניתן היום להעביר בעלות על רכב בתוך דקות ע"י שירות אונליין, אני מעוניין שהטרנספורמציה הדיגיטלית הזו תגיע לכל הרשויות המקומיות. בתור השראה אציין שבשנת 2022 קיבלה ראשון לציון את הדירוג הגבוה ביותר בשירות לתושב, כשבכל אירוע או בעיה התושבים מתקשרים קודם ל-106 לפני שמחייגים למד"א או למשטרה, עד כדי כך הם סומכים על העירייה.
הבעיה שהיום ביואב אפילו לא קיים מוקד לתושב, מצב שנתפס בעיני כארכאי ולא תקין. החזון שלי הוא להכפיל את סל השירותים הניתנים לתושבי יואב ולספק להם חוויית שירות מתקדמת, מהירה ונוחה. בכוונתי להקים מוקד דיגיטלי חכם שפועל 24/7 וזמין בסמארטפון לכל אחד בכל רגע נתון. המוקד יהיה אחראי לטפל בפניות בזמן הקצר ביותר, מענייני תברואה וניקיון ועד מצבי חירום, לספק מענה גם ב-SMS ובוואטסאפ, וגם ניתן להתעדכן דרכו מה סטטוס הפנייה והטיפול בה."
הכל נשמע מבטיח מאד, אבל החלק החשוב זה ליישם.
"מסכים מאד. בתור המועמד שמביא אתו את הניסיון הרב ביותר בזירה המוניציפלית, אני מגיע עם המון פתיחות לשינויים ולפתרונות יצירתיים, ומאמין שמועצת יואב בראשותי תהפוך לאקוסיסטם ששם במרכז את התושבים ומנגיש להם הכל במקום אחד מתעסוקה, מגורים, חינוך, תרבות ושירותים מתקדמים."