סגור
בני שטיינמץ ינואר 2021 בית משפט שוויץ
בני שטיינמץ, ינואר 2021 (צילום: בלומברג )

שטיינמץ לבג"ץ: "התיק נגדי בישראל ייסגר; מבקש לחשוף מידע על עד המדינה כדי להתגונן בשווייץ"

לפי העתירה, הערער שהגיש איש העסקים בשווייץ על הרשעתו בעבירות שוחד ועונש המאסר של חמש שנים שנגזר עליו יישמע ברצף בז'נבה מסוף החודש. לדבריו: "תיק החקירה בישראל צפוי להיסגר בתקופה הקרובה ללא המשך הליכים פליליים", ועל כן הוא זקוק לחומרים הקשורים לעד המדינה בישראל, ששמו אסור לפרסום, לצורך הגנתו בשווייץ

איש העסקים בני שטיינמץ, שהדיונים בערער שהגיש בשווייץ על הרשעתו בשוחד והלבנת הון וחמש שנות המאסר שנגזרו עליו ייפתחו בז'נבה בסוף החודש (29.8), עתר לבג"ץ בדרישה לחייב את הפרקליטות להעביר לידיו את חומרי החקירה שנאספו בישראל בקשר לעד המדינה שגויס נגדו, ושמו אסור לפרסום בישראל.
בעתירה מציינים עורכי דינו של שטיינמץ, איתן מעוז ודניאל עינב, כי על פי מכתב שקיבלו מהמשטרה, החקירה הפלילית בישראל נגד איש העסקים, שהבסיס העובדתי בה דומה לבסיס כתב האישום שבו הורשע בשווייץ, הסתיימה כבר לפני למעלה משנה (19.8.2021), וחומרי החקירה הועבר לפרקליטות מיסוי וכלכלה לבחינה. במסגרת החקירה נחשד שטיינמץ בתשלומי שוחד של מיליוני דולרים לנשיא גינאה באמצעות אשתו, וזאת כדי להשתלט על זכויות כרייה של עפרת ברזל בשווי של מיליארדי דולרים.
"עם סיום החקירה התקיימו מגעים בין הפרקליטות לבאי כוחו של שטיינמץ", נכתב בעתירה, "שסופם בכך שתיק החקירה צפוי להיסגר בתקופה הקרובה ללא המשך הליכים פליליים". בעתירה לא צוין אם התיק ייסגר במסגרת הסדר טיעון, ומה יכלול ההסדר. עורכי דינו של שטיינמץ סירבו להתייחס לפרטים. טרם התקבלה תגובת הפרקליטות בנושא.
"במקביל לחקירה בישראל", נכתב בעתירה, "ולמעשה מעט לפניה נפתחה חקירה בקנטון ז'נבה בשווייץ נגד העותר בחשד למתן שוחד לעובד ציבור זר בקשר עם פעילות של קבוצת חברות בתחום הכרייה בגינאה, אפריקה - BSGR. משפטו התנהל במהירות, ללא שמיעת עדים, ובסופו הורשע ונידון לחמש שנות מאסר. על הרשעתו וגזר דינו הוגש ערער לבית המשפט לערעורים בז'נבה, שיפצחו ב-29.8.22 וישמעו ברצף מיום ליום עד לסיומם. בשווייץ, בשונה מהליכי הערעור בישראל, התיק למעשה נשמע מחדש, וניתנת למורשע הזדמנות להציג לבית המשפט עדויות ומסמכים, לרבות המצאת ראיות שלא הונחו על שולחן בית המשפט בערכאה ראשונה".
עם סיום המגעים לסגירת תיקו של שטיינמץ, ולקראת שמיעת הערעור בשווייץ, פנו עורכי הדין לקבל מקצת חומרי החקירה בהיותם מהותיים להגנת העותר בשווייץ. הפרקליטות סירבה – חרף סיום החקירה.
שטיינמץ כותב כי לצורך הגנתו בשווייץ הוא זקוק למסמכים שבידי הרשויות בישראל לגבי "עד תביעה מרכזי בפרשה שחתם על הסכם עד מדינה עם הפרקליטות הישראלית". החומרים הגלויים בתיק השוויצרי אינם מגלים כל רמז לדיאלוג בין העד לרשויות בשווייץ. זאת במהלך הימים שחלפו מאז הסכם עד המדינה בישראל ועד למועד בו הופיע במפתיע העד על מפתן דלתו של התובע בשווייץ.
"למתן עדות פרונטלית בשווייץ העד מעולם לא הופיע", מציינים עורכי הדין. "באופן משונה למדי ערב פתיחת המשפט הוא שלח מכתב שבו הציג מחלה פתאומית שתקפה אותו ומנעה את הגעתו. חרף זאת קיבל בית המשפט בשווייץ את עדותו הכתובה בלבד כראיה לאמיתות תוכנה".
עורכי הדין מבקשים לקבל כעת לצורך הגנת שטיינמץ "הסכם עד המדינה בישראל, תרשומות הנוגעות למו"מ בין העד לרשויות, ההודעות במשטרה והתכתבויות בין משטרת ישראל לרשויות בשווייץ".
מהפרקליטות נמסר לעניין סגירת התיק: "מדובר במשפט שכתב העותר. איננו מתייחסים כידוע לשיחות עם סנגורים, בין שאלה מתקיימות ובין שלא, ואין בכך כדי לאשר או להכחיש את הנטען".