סגור
אמנון שעשוע מנכ"ל ומייסד מובילאיי במסיבת עיתונאים בתערוכת הטכנולוגיה CES
אמנון שעשוע (צילום: Walden Kirsch/Intel Corporation)

למרות זעם התושבים: אמנון שעשוע ממשיך לקדם את מנחת המסוקים של מובילאיי

הוועדה המחוזית בירושלים החליטה שהמשרד להגנת הסביבה יקבע הנחיות לביצוע תסקיר השפעה סביבתית להקמת המנחת על גג מובילאיי בהר חוצבים בירושלים. זו פעם ראשונה בישראל בה חברה מסחרית דורשת להקים מנחת על בניין בלב העיר, תושבי האזור שנכחו בדיון קראו לאסור את הקמת המנחת

התושבים זועמים, אך מובילאיי ממשיכה לקדם במנהל התכנון את הקמת מנחת המסוקים על גג בניין החברה. הוועדה המחוזית בירושלים החליטה היום (ב׳) כי המשרד להגנת הסביבה יקבע הנחיות לביצוע תסקיר השפעה על הסביבה להקמת מנחת מסוקים על גג קמפוס מובילאיי בהר חוצבים בירושלים. במובילאיי טוענים כי המנחת ישמש לביקורי אורחים מחו״ל, אך המנחת יוכל גם לשרת את מנכ״ל החברה, אמנון שעשוע, לשימוש מסוקו הפרטי.
זוהי הפעם הראשונה בישראל שבה חברה מסחרית דורשת להקים מנחת מסוקים על בניין בלב העיר. בתחילת חודש אפריל, אמר ל״כלכליסט״ פרופ' סטליאן גלברג ראש אגף רעש ובטיחות קרינה במשרד להגנת הסביבה, כי ״אנחנו מבקשים שלא ידונו בכך בכלל. מבחינת המשרד להגנת הסביבה אין לזה הצדקה״. בעמדת המשרד כפי שנשלחה לעובדים זמן קצר לפני כן, נכתב כי ״לאור העובדה שמחירי המסוקים יורדים סביר להניח שיהיו עוד ועוד בקשות כאלה. למנחת שלא לצורכי גופי הביטחון או לצורכי חירום רפואי אין הצדקה ציבורית״.
למרות זאת, במשרד להגנת הסביבה לא חוזרים כעת על התנגדותם בנושא, ומדגישים כי יש לייצר מדיניות ארצית כוללת שתעגן את נושאי הסביבה. לפי המשרד להגנת הסביבה, ״יש לקדם מדיניות כוללת לנושא מתחמי מסוקים באזורי תעסוקה, בין אם ברמה הארצית או ברמה המחוזית, טרם קידום תכנית נקודתית הנותנת מענה לגורם פרטי בודד. ללא תכנון כזה, בראייה כוללת לא ניתן להצדיק הקמה של מנחת פרטי נקודתי. מנחתים בבעלות פרטית מוקצים, על פי רוב, לפעילות עסקית ולמטרות פנאי. הציבור חושש, ובצדק, מההשפעות השליליות על הרווחה ואיכות החיים של המתגוררים באזור״.
קמפוס מובילאיי בירושלים, אשר בנייתו מסתיימת בימים אלה, כולל 5 בניינים בגובה 9 קומות ובשטח של 135 אלף מ"ר, על שטח של 12 דונם. למרות שמדובר בבקשה חריגה של חברה פרטית, הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בירושלים החליטה להיענות לדרישת מובילאיי ולהורות למשרד להגנת הסביבה להכין הנחיות לתסקיר השפעה על הסביבה, מבלי להמתין לגיבוש מדיניות ארצית בנושא.
לפי קובי אוחיון, מנהל תפעול ראשי במובילאיי שנשא דברים בדיון שהתקיים היום במטרה לשכנע את הוועדה, ״אם לא יהיה לנו את המנחת הזה זה יפגע בפעילות שלנו. מגיעים אלינו נציגים ממדינות אחרות, גם שרים שמשרד החוץ מבקש ממנו לארח אותם. המנחת הזה יעלה לנו הרבה כסף, הוא לא בגלל גחמה של מישהו כזה או אחר. אנחנו צריכים שגם עיריית ירושלים וגם מדינת ישראל יעזרו לנו. מובילאיי היא החברה העסקית עם השווי הכי גדול בארץ. אנחנו מובילי דרך בטכנולוגיה, המטה שלנו בירושלים - אין עוד חברות כאלה. גם אם אנחנו ראשונים, זה בסדר. אם כל דבר שנרצה לעשות נחכה עד שהמדינה תתקדם, אז לא היינו עכשיו מובילאיי אלא חברה קטנה איפשהו. הערך המוסף למובילאיי אל מול הפגיעה בסביבה, זה לגמרי ישים״.
אוחיון אמר כי החברה החליטה להשית על עצמה מגבלות כדי להפחית את הפגיעה הסביבתית ואת מטרד הרעש לתושבי האזור, וככל שתאושר הקמת מנחת המסוקים, להשתמש בו בממוצע לביצוע שתי פעולות ביום ולא בשעות הלילה, אך ציין כי ״אנחנו עדיין צריכים גמישות מסוימת כדי לאפשר את הפעילות. אם יגיעו שני בכירים, זה יהיה יותר. פעמיים ביום בממוצע זה אגנוסטי לסביבה. אין כאן פגיעה גדולה מדי בסביבה״.
תושבי האזור שנכחו בדיון קראו שלא לאשר את הקמת מנחת המסוקים, וזעמו על התנהלות מובילאיי בנושא. כעת הם חוששים שרעש המסוקים שיחוגו מול האזור יהפוך למטרד קבוע שילווה את חייהם, שעה שאינטרסים פרטיים של חברה מסחרית אחת יגברו על קולם של תושבי האזור. שעשוע עצמו, אגב כך, מתגורר כ-20 דקות נסיעה מהמתחם, אך יוכל לדלג על הפקקים בקלות באמצעות מסוקו הפרטי.
הרב נתן קרמר, נשיא עמותת מלר״ז, העוסקת במניעת רעש וזיהום אוויר בישראל, אמר כי ״הרעשים האדירים שמסוקים גורמים פוגעים קשות בבריאותם ובאיכות החיים של התושבים המתגוררים בקירוב למנחת. פליטות הפחמן הדו חמצני וגזים אחרים שמסוקים פולטים באוויר, פוגעים באיכות הסביבה וגורם לחימום כדור הארץ פי כמה וכמה מאשר דרכי תחבורה סטנדרטיות אחרות, כך שאין כל הצדקה לעידוד שימוש פרטי במסוקים לשם נוחות בלבד, במיוחד באזורי מגורים".
יהונתן מהימן, מהמנהל הקהילתי ברוממה, אמר שהחברה לא קיימה מולם דיון, ושההשפעות הסביבתיות על תושבי השכונה תהיינה חריגות. תמר חנן שכן, תושבת האזור, אמרה כי ״דגם המסוק של שעשוע הוא מהמרעישים ביותר בשוק. הרעש של פעילות מנחת המסוקים ישפיע על רוממה, בעלז, רמות, רמת שלמה ועוד שכונות באזור. רק ברחוב שלנו יש 5 בתי ספר, 3 ישיבות והמון גני ילדים, בתי אבות. מה יהיה כשפעמיים ביום ימריאו וינחתו לנו מול החלונות?״.
מסוקים פרטיים אינם גורמים רק למטרדי רעש. תחבורה באמצעות מטוסים או מסוקים פרטיים נחשבת לצורת התחבורה המזהמת ביותר בנמצא; למרות שנסיעות במטוס פרטי מהוות רק 4% משוק התעופה העולמי, הן מייצרות בערך פי 10 יותר גז חממה לנוסע. לפי ההערכות, מכירות של מטוסים פרטיים צפויים להגיע לרמה הגבוהה ביותר אי פעם השנה, ובכך להחמיר את הפגיעה ההולכת וגוברת של ענף התעופה בכדור הארץ. לפי דוח של מכון החשיבה האמריקאי למחקרי מדיניות שפורסם בחודש מאי, צי המטוסים הפרטיים העולמי יותר מכפיל את עצמו בשני העשורים האחרונים, ויותר טיסות פרטיות בוצעו בשנה שעברה מאי פעם.
ממובילאי נמסר בתגובה: ״"מובילאיי פועלת על פי הפרוטוקולים הנדרשים ובהנחיה מלאה של הרשויות הרלוונטיות".