סגור
נשיא המדינה יצחק הרצוג בוז'י הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג. ישתמש בסמכותו? (צילום: AP Photo/Virginia Mayo)

פרשנות
האם נשיא המדינה יוכל להתנגד למינוי שופטי הקואליציה?

לפי חוק יסוד: השפיטה, "שופט יתמנה בידי נשיא המדינה לפי בחירה של ועדה לבחירת שופטים". מהנוסח עולה שהמינוי הוא בידי נשיא המדינה, וחתימתו הכרחית ולא סמלית בלבד

ברגעים אלה מתנהל בוועדת חוקה של הכנסת הדיון במתווה המרוכך של בחירת שופטים. לפי המתווה, הקואליציה תוכל למנות ברוב קואליציוני שני שופטים לבית המשפט העליון בכל תקופת כהונתה של הכנסת, כמו גם את נשיא בית המשפט העליון. הדבר יגדיל את השפעת הקואליציה בכל ההקשרים שבהם נשיא העליון הוא בעל סמכות ומשמעות, ובכלל זה מינוי נשיאים לערכאות נמוכות, מינוי ההרכבים לדיונים בעתירות רגישות, מינוי ההרכב לערעור נתניהו, הקול שלו בוועדות בחירת השופטים ועוד.
נציגת היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד אביטל סומפולינסקי, וכמוה היועץ המשפטי של הוועדה, ד"ר גור בליי, הביעו את עמדתם לפיה גם המתווה המרוכך אינו מסיר את הקושי המשמעותי של השתלטות הקואליציה על בחירת השופטים והנשיא.
אלא שבוועדה דילגו על פרט משמעותי – מה יקרה אם נשיא המדינה יצחק הרצוג יסרב לחתום על מינוי השופטים שייבחרו ויסרב להשביעם ביחד עם הנשיא החדש שתבחר הקואליציה. לפי חוק יסוד: השפיטה, בסעיף שהקואליציה טרם תיקנה, כתוב: "שופט יתמנה בידי נשיא המדינה לפי בחירה של ועדה לבחירת שופטים". מהנוסח עולה שהמינוי הוא בידי נשיא המדינה, וחתימתו הכרחית ולא סמלית בלבד. זאת להבדיל מחתימת הנשיא על חוק של הכנסת – ששם החתימה אינה תנאי לכניסת החוק לתוקף.
במהלך הדיון הפנתה ח"כ אפרת רייטן את השאלה הזו ליועץ המשפטי של הוועדה גור בליי. "תני לי לבדוק", אמר בליי. הבדיקה טרם הסתיימה, אבל פרשני המשפט סבורים שמדובר כאן בחתימת קיום של הנשיא ולא חתימה סמלית בלבד. אז הנה, לפתע, התגלו שיניים אמיתיות לנשיא המדינה יצחק הרצוג.