סגור

בלינקוב מגיב לירון: "שמעתי שאנשים שהתחום שלהם מוניטרי, מציעים לנו הצעות פיסקליות"

את הדברים אמר מנכ"ל האוצר בכנס מכון אהרון למדיניות כלכלית, בתגובה לדבריו של הנגיד שקרא לזרז את הקמתה של קרן חוץ תקציבית שתממן השקעות בתשתית. בסביבת בנק ישראל מגיבים: "כדאי שמנכ"ל האוצר יעיין בחוק בנק ישראל, אז יגלה שבין יתר תפקידיו משמש הנגיד יועץ לממשלה בעניינים כלכליים"

"ההצעות להקים קרנות חוץ תקציביות, הן לא רלוונטיות, אני לא מכיר פרויקט גדול אחד שנדחה מסיבות תקציביות. אני שומע לאחרונה שכל מיני אנשים שהתחום שלהם מוניטרי (ובכך רמז לנגיד אמיר ירון, ש"ט) מציעים לנו הצעות פיסקליות. אבל זה לא החסם העיקרי", כך אמר היום מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב בראיון לפרופ' עומר מואב בכנס מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן.

2 צפייה בגלריה
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
(צילום: אייל טואג)

העקיצה של בלינקוב לעבר בנק ישראל מגיעה על רקע נאומו של הנגיד אמש באותו הכנס, בה הוא קרא לזרז את הקמתה של קרן חוץ תקציבית שתממן השקעות בתשתית. הקריאה של בנק ישראל להקמת קרן זו מגיעות על רקע ההמלצות העקביות של כלל המאקרו-הכלכלנים בישראל כי יש להגדיל את החוב בשביל להגדיל את ההשקעה בתשתיות תחבורה, ועל רקע חוסר שביעות רצון של הבנק המרכזי מהכללים הפיסקליים הנוכחיים של משרד האוצר.
בלינקוב אמר לפרופ' מואב כי "אני לא רואה את הדברים בצורה כללית שונה, עשינו מאמצים השנה, וגם שנה שעברה לשריין מקורות להשקעה לתשתיות, הבעיה היא לא פיסקלית, הבעיה היא תכנונית". בהמשך הדברים הוסיף בלינקוב התייחסות ספציפית לתכנון בעולם התחבורה "לנו כמשרד האוצר אין בעיה עם תכנון פרטני, היינו שמחים על כך, אבל יש לנו בעיה קשה בוועדות התכנון".
במהלך הראיון בלינקוב תקף גם את המשרד להגנת הסביבה, ואמר "חסרות הרבה השקעות בתשתיות גם באנרגיה, אם לא נבנה תחנות חדשות בשנים הקרובות, תהיה בעיית חשמל בייחוד באזורי המרכז, אבל זה לא כל כך מעניין את חלק ממשרדי הממשלה, כמו המשרד להגנת הסביבה".

2 צפייה בגלריה
מנכ"ל האוצר רם בלינקוב
מנכ"ל האוצר רם בלינקוב
מנכ"ל האוצר רם בלינקוב
(צילום: אלכס קולומויסקי)

לגבי מיסוי משקיעים בתחום הדיור אמר בלינקוב "עמדתי שלא צריך להמשיך את המיסוי על המשקיעים, אנחנו תיקנו את הטעות שנעשתה לפני כשנתיים (ביטול מס רכישה על המשקיעים שנעשה בתקופת הקורונה על ידי השר ישראל כץ, ש"ט), המשקיעים לא מחזיקים את הדירות ריקות, הם משכירים אותן, ויש להן ביקוש". כשמואב הזכיר לבלינקוב כי שר האוצר הצהיר על מיסוי דירה רביעית אמר בלינקוב "אני לא יודע שהוא הכריז על מס כזה, אני יודע שכתבו את זה בעיתון, גם את חוק ההסדרים מצאתי בעיתון".
בנוגע להסרת חסמי ייבוא ועידוד רכש כחול לבן: "רפורמת החקלאות נתקעת בגלל קבוצות של אינטרסנטים, שעושים שימוש באגדה שהמחירים תלויים ברשתות השיווק". עם זאת בלינקוב אמר כי "לפעמים היצואן מתמודד עם העדפה של רכש מקומי במדינה שנמצאת בצד השני, ולכן במידה מסוימת העדפה כזו משיבה שיווי משקל לשוק".
בלינקוב אמר כי יש לדעתו לבטל את חוק עידוד השקעות הון המעניק הטבות ליצואנים. "הגיע הזמן לשנות את החוק הזה, במיוחד כעת שיש לנו מדי הרבה דולרים במשק, אם תסדרו לי קדנציה של שלוש שנים אסדר גם את זה".
בסביבת בנק ישראל מגיבים: "שווה שמנכ״ל האוצר יעיין בחוק בנק ישראל, אז יגלה שבין יתר תפקידיו משמש הנגיד יועץ לממשלה בעניינים כלכליים".