סגור
הפגנת מתמחים תל אביב
הפגנת מתמחים בתל אביב (צילום: מוטי קמחי)

ההסתדרות הרפואית והאוצר הסכימו: מתווה קיצור תורנויות המתמחים ייצא לדרך ביום ראשון

ההסכמה מגיעה אחרי שלפני שבועיים הכריזה ההסתדרות הרפואית על סכסוך עבודה ברקע היעדר פתרון למתמחים שהמתווה חל עליהם ומסרבים ששכרם ייפגע. על פי ההסכם, המתמחים יישארו להעברת משמרת, וכן מתמחה שירצה לשמר את רמת שכרו יישאר פעם בשבוע עוד 4 שעות אחה"צ

מזכירות ההסתדרות הרפואית (הר"י) אישרה היום (ד') פה אחד את הסכם העקרונות שגובש אמש בין פרופ' ציון חגי –יו''ר הר"י - והממונה על השכר במשרד האוצר, אפי מלכין, באשר למתווה קיצור תורנויות המתמחים שייצא לדרך בעוד יומיים.
כפי שנחשף ב"כלכליסט" לפני שבועיים הכריזה הר"י על סכסוך עבודה על רקע היעדר פתרון לאותם מתמחים אשר קיצור התורנויות חל עליהם אך מסרבים להיפגע בשכרם. הגופים ניהלו מו"מ אינטנסיבי בשבועיים האחרונים. ההסכם יכנס לתוקף מיום ראשון הקרוב על פי "צו" (תיקון ההיתר הכללי הנוגע לשעות העבודה והמנוחה של הרופאות והרופאים בישראל).
על פי ההבנות, מתמחה שירצה לשמר את רמת השכר ולא לפגוע בה יוכל "להמיר" את הקיצור (כ-12 שעות בממוצע) ב"תורנות רבע"- קרי, להישאר – פעם אחת - עוד 4 שעות אחרי הצהריים מ-16:00 ועד 20:00, כאשר על כל שעה המתמחה יקבל 300%. בנוסף, המתמחים יחויבו, כדי לשמור על סך הפגיעה בשכר הנאמדת בכ-900-1000 שקל לחודש, גם להישאר להעברת משמרת - מהלך שלוקח עוד 1.5-2 שעות. משרד האוצר ויתר על דרישתו לבטל או לקצר את יום המנוחה (בתשלום) של מתמחה אחרי תורנות (בטענה כי מדובר בתורנות מקוצרת).
הצדדים ברכו על יציאת מתווה קיצור התורנויות שצפוי להתקיים בשלושה שלבים. בשלב הראשון מדובר בכ-300 מתמחים במקצועות מלר"ד, פנימית וגריאטריה - רק בפריפריה שיתחיל ביום ראשון הקרוב; השלב השני יכנס לתוקף בפברואר 2024 והשלישי ביוני 2024.
ראשי האיגוד לרפואה פנימית ומנהלי מחלקות פנימיות בבתי חולים הזהירו כי "בהפעלת מתכונת העבודה החדשה של המתמחים, אנחנו צועדים בעיניים פקוחות לקראת הרס מערכת הבריאות הציבורית בפריפריה של מדינת ישראל", שכן לדבריהם "הפעלת מתכונת העבודה החדשה דורשת תגבור כוח אדם, שכן קיצור שעות התורנויות יביא בהכרח לירידה משמעותית במספרי הרופאים המתמחים במחלקות בשעות הבוקר - בהן נעשית מרבית העשייה הרפואית, ויביא לפגיעה קשה בציבור החולים". כעת, אין מספיק רופאים בפריפריה ועל כך אין חולקים.