סגור
אוניברסיטת רייכמן הרצליה
אוניברסיטת רייכמן בהרצליה (צילום Roman Yanushevsky / Shutterstock)

המלצות ועדת הלוי יאפשרו להקים פקולטה לרפואה ברייכמן; מחלוקת במל"ג בהכללת המכללות

המל"ג תדון היום בהמלצות ועדת הלוי לפיהן רק אוניברסיטאות יוכלו להקים פקולטות לרפואה, זאת בניגוד לתמיכת שר החינוך בהצעת חבר המל"ג מהקריה האקדמית אונו, פרופ' דודי שוורץ שגם מכללות יוכלו להקים פקולטות. בשלב זה טרם ברור מתי תקום הפקולטה לרפואה ברייכמן

נסללה הדרך לפתיחת פקולטה לרפואה באוניברסיטת רייכמן אם כי טרם ברור אם הדבר יקרה כבר בשנה הבאה. זאת, בעקבות דו"ח ועדת הלוי שקובע תנאים חדשים לפתיחת פקולטות לרפואה ומבטל את הדרישה לקיים חוגים בתחום מדעי הטבע כתנאי להקמתה. המאבק החדש הצפוי בישיבת המועצה להשכלה גבוהה היום הוא סביב הצעת חבר המל"ג ומקרובו של שר החינוך יואב קיש שמכללות יוכלו להקים פקולטות לרפואה וההתנגדות הנחרצת של האוניברסיטאות.
אוניברסיטת רייכמן התקשרה עם המרכזים הרפואיים שיבא ורבין להקמת בית ספר פרטי שבו ילמדו תואר שני לרפואה. במסלול צפויים ללמוד 80 תלמידים במחזור והם ישלמו שכר לימוד של 90 אלף שקל לשנה. שר החינוך ויו"ר המל"ג יואב קיש התומך ביוזמה נכשל בנובמבר בניסיונו לקדם את התוכניות לאחר ששתי ועדות משנה של המל"ג קבעו שרייכמן אינה עומדת בתנאי הסף של הפעלת תארים ראשונים רלבנטיים לרפואה ובייחוד בתחום מדעי הטבע. במקום זה הוקמה לדרישת השר ועדה לבחינה מחדש של תנאי הסף בראשות נשיא המרכז הרפואי שערי צדק פרופ' יונתן הלוי.
דו"ח הועדה שהוגש לאחרונה למל"ג מבטל את הצורך בחוגים במדעי הטבע. עם זאת הוא קובע תנאים שלפיהם אחוז גבוה חברי הסגל חייבים להיות מתחומים הקשורים לרפואה כמו ביולוגיה, גנטיקה, פיזיולוגיה, מדעי ההתנהגות ועוד וכי לרשות על חבר הסגל תעמוד מעבדת מחקר. משמעות ההמלצות היא שרייכמן יוכלו להקים פקולטה לרפואה השנה או בשנה הבאה והאוניברסיטאות האחרות מתייחסות למאבק הזה כאבוד.
אלא שאת המחלוקת העיקרית מעוררת המלצת הועדה כי "בית ספר לרפואה יוכל לקום רק באוניברסיטה המבטיחה את חשיפת הסטודנטים לרפואה לסביבת לימודים מחקרית ראויה במגוון מקצועות רלוונטיים כבר בשלב מוקדם של לימודיהם". לגבי בתי ספר לרפואה שלהם תוכנית שש שנתית נקבע שהיא תוכל לקרום רק במוסדות שיש בהם לימודי תואר ראשון במדעי הרפואה או מדעי החיים.
לקראת הדיון היום בהמלצות הועדה חבר המל"ג פרופ' דודי שוורץ מהקריה האקדמית אונו מקדם החלטה לאפשר גם למכללות להקים פקולטות לרפואה וככל הידוע שר החינוך יואב קיש תומך בעמדה זו. במקביל יו"ר ועדת המוסדות הבלתי מתוקצבים רקטור המרכז האקדמי פרס פרופ' רון שפירא כתב למל"ג כי "אין בסיס לקביעה מראש שמוסד אינו עומד בדרישות הסף להגשת תוכנית לימודים רק על סמך סיווגו ועמדתנו היא שכל מקרה ראוי להבחן על פי קריטריונים ענייניים".
שורת אוניברסיטאות שלחו לעומת זאת מכתבי תמיכה בדרישה שלימודי רפואה יערכו רק באוניברסיטת מחקר. כך למשל כתב המשנה לנשיא הטכניון פרופ' עודד רבינוביץ': "אנו סבורים שמקצוע הרפואה צריך להילמד רק באוניברסיטאות מחקר ועליו להישען על התשתית המחקרית והאנושית של אוניברסיטאות אלו".
מאוניברסיטת רייכמן נמסר בתגובה כי "האוניברסיטה בשיתוף כללית, מכבי, שיבא ורבין, הגישה למל״ג תוכנית מקיפה, מקצועית וחדשנית, ואנו עומדים בכל הדרישות האקדמיות של ועדת הלוי. בהנחה שהוועדה המקצועית תוקם בהקדם והכל יתנהל כראוי, נפתח את בית הספר דינה רקנאטי לרפואה באוקטובר השנה".
מלשכת שר החינוך נמסר כי "הנושא ידון במל"ג לבקשת חלק מחברי המל"ג. השר מעולם לא הביע עמדה בנושא והנושא יבחן בישיבה".