סגור
טילי יירוט צולם מאשקלון איראן מתקפה איראנית 14.4.24
יירוט באשקלון מהמתקפה. כלכלני החברה מדגישים כי "השפעת התקיפה על ישראל הייתה מוגבלת" (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

מודי'ס: המתקפה מאיראן - עדיין לא התממשות תחזית שלילית

סוכנות הדירוג פרסמה עדכון למשקיעים לפיו "המתקפה מאיראן משקפת סטייה מתרחיש הבסיס שלנו, אך זו עדיין לא התממשות של 'התחזית השלילית', מעריכים שיהיו מהלומות הדדיות אך לא מלחמה כוללת". עוד מציינים כלכלני החברה כי "השפעת התקיפה על ישראל הייתה מוגבלת"

"זו המתקפה הישירה הראשונה של איראן על ישראל, זה מסמן עליה במתיחות הגיאופוליטית ושינוי ברור מתרחיש הבסיס הקודם שלנו (שהניח מלחמה מוגבלת בדרום, ש"ט). התרחיש הבסיסי החדש שלנו הוא שנראה חילופי מהלומות בין ישראל לאיראן, חילופים שעשויים לכלול חילופי אש תקופתיים, אך הימנעות מפגיעה משמעותית בנפש ובתשתית", כך כתבה חברת הדירוג מודי'מודיס בעדכון שהופץ למשקיעים בעקבות המתקפה האיראנית על ישראל. בחברת הדירוג מעריכים שישראל תגיב לתקיפה האיראנית, אך "לא ברור מתי ובאיזה צורה", בחברת הדירוג גם מעריכים שממשלת ארה"ב תמשיך להעניק לישראל סיוע צבאי וכלכלי.
כלכלני החברה מדגישים כי "ההשפעה על ישראל הייתה מוגבלת מכיוון שכל הטילים והמל"טים שאיראן שיגרה יורטו בהצלחה, וייצור הגז ואספקת החשמל לא נפגעו". ולכן מסבירים במודי'ס כי "הסיכונים הכרוכים באירועים אלו מוכלים בתחזית השלילית שלנו לדירוג האשראי של ישראל". אך מודי'ס מדגישים כי המתקפה האיראנית לבדה אינה 'התממשות' של התרחיש השלילי שמצדיק הורדת דירוג.
במודי'ס מסבירים באיזה מקרה תהיה הורדת דירוג והתממשות של התחזית השלילית. התממשות של התחזית השלילית תתרחש אם חילופי האש בין ישראל לאיראן ייצאו משליטה, כך: "חילופי אש ישירים בין ישראל לאיראן עלולים להסלים עוד יותר את המתיחות, וזה מגביר את הסיכון שתיווצר 'טעות חישוב אסטרטגית' שתביא לסכסוך צבאי שיביא לעלויות אנושיות וכלכליות משמעותיות. סכסוך מלא בין ישראל לאיראן עלול למשוך את ארה"ב ומדינות אחרות לסכסוך, ועלול לכלול גם התקפות פוטנציאליות על תשתיות אנרגיה קריטית, ולסגירה של נתיבי תחבורה ימיים ואויריים".
בעוד כשלושה שבועות צפויה חברת הדירוג s&p לקבל החלטת דירוג בנוגע לדירוג האשראי של ישראל, דירוגה של ישראל בחברת S&P הוא הגבוה ביותר מבין שלושת סוכניות הדירוג, והוא הדירוג הראשון שיתקיים אחרי המתקפה האיראנית על ישראל. לכן, ההערכות הן כי החברה תוריד את הדירוג לרמה A+, זאת בהמשך למעקב השלילי שהצמידה החברה לדירוג האשראי של ישראל עם פרוץ המלחמה.