סגור

דעה
חייבים להחזיר מדענים לישראל, לא להבריח אותם

לאחרונה יצאה הודעה מטרידה מצד משרד העלייה והקליטה על עצירת התכנית לקליטת מדענים עולים וחוזרים. אני קורא לממשלת ישראל – לא רק שעליכם לא להקפיא את התוכנית בואו תראו בה השקעה, תכפילו את סכום הסיוע ונרכז יחד מאמץ עם התעשייה שתירתם למשימה

לאחרונה יצאה הודעה מטרידה מצד משרד העלייה והקליטה על עצירת התכנית לקליטת מדענים עולים וחוזרים. על רקע המשבר הכלכלי העולמי והמשבר המקומי עקב הרפורמה המשפטית לצד המשבר בהייטק ועוד – מדובר בהודעה שהיא ירייה ברגל. הקפאת התכנית בשל מחסור בתקציב של כעשרה מיליון שקל היא דוגמה קלאסית של חוסר הבנה של גודל האירוע.
כדי להמחיש את חוסר ההבנה של האירוע די לראות את תגובת מנכ"ל משרד העלייה והקליטה אביחי כהנא כי: "השנה יש פי 2 או 3 עולים. יכול להיות שבשלב הזה בשנה אי אפשר להבטיח את הסיוע לכלל המדענים. זו תוכנית יקרה על מעט אנשים" - ופה קבור הכלב שכן במקרה של המדענים מדובר באיכות ולא בכמות.
בחודש יוני האחרון במסגרת השדולה למען מדענים חוזרים בכנסת, ביוזמת ScienceAbroad, הוצג מחקרה של חברת "נובה" מ-2018 שהמחיש את עלותה הגבוהה של "בריחת המוחות" למדינה. נכון ל-2018 ישראל איבדה פוטנציאל תמ"ג עתידי של 2.4 מיליארד שקל בשל מדענים חוזרים. מאז בשנה האחרונה המצב החריף ובריחת המוחות צפויה להמשיך ולהעמיק.
אני קורא לממשלת ישראל – לא רק שעליכם לא להקפיא את התוכנית לעידוד החזרתם של המדענים לישראל, בואו תראו בכך השקעה, תכפילו את הסכום לסיוע ובואו נרכז יחד מאמץ עם התעשייה שתירתם למשימה בשליחות גדולה.
כיום בתעשיות רבות, כמו הביוטק בה אני פועל ומכיר מקרוב, נחוץ מאוד שנתחרה באופן אקטיבי על כישרונות גלובליים בעלי ניסיון. כל מרכז ביוטק גדול בעולם (כמו בכל תעשייה) מכיר בעובדה זו ומיישם אמצעים ארוכי-טווח כדי לעזור להצמיח ולשמר את התעשייה המקומית בעזרת מומחיותם של מהגרים. המדענים הישראלים אשר עברו להמשך הכשרתם במוסדות אקדמים מובילים ובתעשייה בחו״ל הם המקור הנכון והזמין ביותר לטרגט להחזרתם לצמיחת התעשייה.
למשל תעשיית הביוטק הישראלית נמצאת כיום בתנופה חיובית עם עליית החשיבות של כלים חישוביים ובינה מלאכותית (AI) לתהליכי גילוי ופיתוח תרופות. ישנו דור של חברות הזנק שקמות וצומחות בישראל בתחום, הקמת מעבדת החדשנות הגלובלית של AION Labs ברחובות ועוד. ממשלת ישראל אף הכריזה על תכנית אסטרטגית של BioConvergence בהובלת הרשות לחדשנות למען פיתוח התעשייה. ארגוני אקו-סיסטם כמו רשת הבריאות 8400 הצביעו על המחסור במדענים/יות ומנהלים/ות מנוסים כאחד החסמים להמשך צמיחת התעשייה. לכן על הממשלה לראות בהבאת כשרונות ישראלים מנוסים חזרה ארצה כהשקעה, עם ROI מובטח ולא כהוצאה בלבד.
אנחנו מדינה בצמיחה בשוק ובאוכלוסייה, אך עדיין ״מוגבלים״ להיקף של 10 מיליון תושבים. על-ידי פניה ממוקדת ומתן סיוע לעודד לתושבות חוזרת ואף לעלייה של מדענים לישראל, נוכל לממש את מלוא הפוטנציאל של התעשייה.
חשוב לציין כי משרד העלייה והקליטה כבר הוביל תכניות משמעותיות במגוון תחומים שמטרתן לתמרץ את האקדמיה והתעשייה בארץ לקלוט את המדענים החוזרים. אני קורא לממשלה למצוא באופן מיידי את הדרך לשמר את התקציבים המיועדים לנושא הזה, שבתקופה בה אנחנו נמצאים הם קריטיים במיוחד. המדיניות הממשלתית צריכה לתמוך ספציפית בהרחבת מאגר הכישרונות המקומיים כולל הגירה של עובדים בעלי מיומנות גבוהה וניסיון בתחום.
לא סתם ראש הממשלה החל לקדם את הקמת מערך הבינה המלאכותית הלאומי, יש לישראל הזדמנות לשדרג את מעמדה מאומת ההיי טק ולהפוך לאחד מהמרכזים העולמיים לתעשיות מבוססות בינה מלאכותית. דווקא עכשיו זו העת לפנות לישראליות/ים המבריקות/ים שלנו מעבר לים לשוב ארצה ולקחת בכך חלק מרכזי.
מתי גיל הוא מנכ"ל Aion Labs
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.