השלטון המקומי מאיים: מיום ראשון שביתה בגנים; הממשלה: לא יינתן תקציב על ימי השביתה
הסכסוך על מימון שכר הסייעות בצהרונים ברשויות החזקות מחריף: בעוד בשלטון המקומי טוענים כי כוונת הממשלה לסגת ממימון שכר הסייעות מהווה הפרת הסכם, באוצר טוענים כי המימון נבע מטעות היסטורית. בינתיים מזהירים בממשלה כי רשות שתשבות לא תקבל תקציב על ימי השביתה. י-ם, בני ברק וקריית שמונה שוקלות שלא להצטרף לשביתה. גם ארגוני ההורים מתנגדים לשביתה
מרכז השלטון המקומי הודיע אמש (ד') על כוונתו להשבית את כלל גני הילדים ברשויות המקומיות בגלל סכסוך עם משרדי האוצר והחינוך על המקור התקציבי שממנו יתקצבו את שכר הסייעות בצהרונים. מנגד, בממשלה מזהירים כי רשות מקומית שתשבית את גני הילדים בשטחה לא תקבל תקציב (כלומר, לא תשופה) על הימים שבהם לא היתה פעילות בגנים. המשמעות: השלטון המקומי יצטרך לממן את שכר הסייעות בימי השביתה מכיסו.
בנוסף, היו גורמים בממשלה שאף טענו כי קיימת מגבלה משפטית להעביר כסף לרשויות בגין שכר סייעות על ימים שבהם הגן לא פעל ושבת.
במקביל נודע ל"כלכליסט" שיש רשויות שלא מתכוונות לשתף פעולה עם שביתה כזו, אם זו תצא לפועל. בין הרשויות שהוזכרו ככאלה שעשויות להמשיך להפעיל את הגנים ניתן למנות את ירושלים, בני ברק, וקרית שמונה. עם זאת, הרשויות הללו עדיין לא אישרו באופן רשמי את אי השתתפותן בשביתה הצפויה.
הויכוח בין השלטון המקומי לממשלה נסוב סביב השאלה מי יממן את שכר הסייעות בצהרונים ברשויות הנמצאות בעשירונים 6-10. משרד החינוך הוציא הנחיה כי הממשלה תפסיק לממן את שכר הסייעות בצהרונים ברשויות החזקות.
לטענת הממשלה, העובדה שעד היום היא מימנה את שכר הסייעות בצהרונים ברשויות החזקות נובעת מטעות היסטורית, וכי הובהר לשלטון המקומי כבר לפני שנה וחצי כי הטעות הזו תתוקן, וכי הממשלה תפסיק לממן את שכר הסייעות. מנגד, בשלטון המקומי טוענים כי מדובר בהחלטה שהתקבלה באופן שרירותי המהווה הפרה של הסכם. עוד טוענים בשלטון המקומי כי מדובר בקיצוץ שישפיע גם על הרשויות החלשות. עם זאת, השלטון המקומי טרם סיפק תימוכין לטענה זו.
כרגיל בויכוחים מסוג זה, הצדדים עסוקים בניסיון להשפיע על דעת הקהל, ולכן, השלטון המקומי מדגיש כי הקיצוץ בשכר הסייעות עשוי להקשות על גיוס סייעות, לפגוע בשכרן, ואולי להתגלגל לתשלומי ההורים. מנגד, בממשלה מדגישים כי לא מדובר בקיצוץ שאמור להשפיע על שכר הסייעות ולא על תשלומי ההורים, שכן הציפיה היא שהרשות המקומית תמלא את ההפרש מתקציבה, ובסך הכל מדובר על סכומים שאינם משמעותיים לרשויות החזקות (בסך הכל מדובר על כ-100 מיליון שקל בשנה, ועל כמיליון שקל לרשות, ש"ט).
בממשלה טוענים עוד שהשביתה לא פורפוציונליות לסכסוך התקציבי, וכי אין היגיון לאיים בהשבתת המערכת כולה, כולל לימודי הבוקר בגנים וכולל הרשויות החלשות, בזמן שהסכסכוך נוגע רק לצהרונים ורק לרשויות החזקות. מנגד, השלטון המקומי חש כי כלי הנשק היחיד שלו במאבקים מעין אלו, הוא כלי ההשבתה.
לסיום, כדאי להזכיר את נקודת המבט של האזרחים: מבחינתם, גם השלטון המקומי וגם השלטון המרכזי הם נציגי המדינה שעושים שימוש בכספי המסים שהאזרחים משלמים, בין אם מדובר במסי ארנונה, ובין אם מדובר במסי הכנסה. המאבק הפנימי בין השלטון המקומי לבין השלטון המרכזי בשאלה מאיזה כיס ישלמו לסייעות ברשויות החזקות, נוגע אולי לשאלה חשובה, אבל מדובר במחלוקת פנים-שלטונית, והציפיה היא שנציגינו ובאי כוחם יצליחו לפתור בעיות כאלו בכוחות עצמם, ובוודאי שלא יוציאו לפועל שביתה שפוגעת באיכות החיים המיידית של כלל האזרחים.
הנהגת ההורים: "אסור להשבית את המערכת בתקופה כזאת"
הנהגת ההורים הארצית מסרה כי היא מתנגדת באופן נחרץ להשבתת גני הילדים ביום ראשון: "טענות השלטון המקומי אכן מחייבות הסדרה, אך לא באמצעות שביתה מיותרת. אין סיבה לנהל את דיוני השיפוי הכספי תוך פגיעה בילדים וההורים, יש דרכים אחרות לטיפול בנושא. אסור בשום פנים להשבית את המערכת בתקופה כזאת. ההשבתה תגרום נזקים משמעותיים מבחינה כלכלית וחברתית הגבוהים לאין שיעור מגובה המחלוקת בין הצדדים".