600 ימים למלחמה
מחירי הטיסות בחברות הישראליות זינקו בעשרות אחוזים
ביטולי הטיסות של החברות הזרות, שהתחילו עם פרוץ המלחמה ונמשכים עד היום, הביאו לזינוק במחירי הכרטיסים השנה, ואף להכפלתם, לעומת 2023
משבר התעופה שישראל חווה בחודש האחרון בעקבות הטיל החות'י שנפל סמוך לטרמינל 3 והוביל למשבר תעופה מקומי, הוא נקודת השיא ב־600 ימים של אינספור ביטולי טיסות בישראל.
מאז 7 באוקטובר 2023 חברות התעופה הזרות מבטלות טיסות בארץ על בסיס קבוע ויש לכך השלכות כלכליות. נוסעים נאלצים לוותר על כרטיסי לואו־קוסט לאחר שחברות כמו וויזאייר וריינאייר נמנעו לטוס בישראל במשך תקופה ארוכה, ומטיילים נתקעים בחו"ל ומשלמים מחירים מופקעים עבור טיסות חזרה לישראל. בנוסף, בין קיץ 2023 לקיץ 2025 חלה עליית דרמטית כך שהקיץ נשלם הרבה יותר עבור החופשה.
בעוד חברות תעופה רבות עדיין מתלבטות אם לחזור לטוס בישראל, רבות מהן נחשבות לזולות בשוק, אלו שכבר שבו לפעול החלו למכור כרטיסים לקיץ – והמחירים גבוהים מאלה שהתרגלנו אליהם. כך למשל כרטיס הלוך חזור מישראל ללרנקה בתחילת יולי יעלה באיג'יאן 267 דולר, לעומת 230 דולר בקיץ 2023 ורק 210 דולר בקיץ 2024. בוויז אייר המחיר השנה הוא 141 דולר, לעומת 181 באותה תקופה ב־2023, אך זו הוזלה חריגה.
בחברות הישראליות הכרטיסים התייקרו אף יותר. טיסה ללרנקה באל על ביולי תעלה 326 דולר, לעומת 176 דולר בקיץ 2023. בארקיע המחיר הוא 341 דולר, לעומת 246 דולר ב־2023. ובישראייר המחיר הוא 307 דולר, לעומת 259 בשנת 2023.
בכרטיסי טיסה המחיר תמיד רחוק מלהיות סופי ולרוב משתנה לקראת תאריך הטיסה ובהתאם לתפוסת המקומות, אך באתר AirHint שעוסק בניתוח מחירי טיסות בעולם מעריכים כי מחיר הכרטיס לא צפוי לרדת.
גם מחירי הטיסות לארצות הברית זינקו. לפני המלחמה ניתן היה לרכוש כרטיס לניו יורק באלעל ב־900 דולר, אולם המחיר כעת הוא 1,000 עד 2,000 דולר. החברות הזרות יישרו קו עם אל על והיום לא ניתן להשיג כרטיס לארצות הברית בפחות מ־1,000 דולר.
על פי הלמ"ס, הישראלים מוציאים יותר כסף על טיסות. בין הרבעון הראשון של 2023 עד הרבעון הראשון של 2025 עלו הוצאות הטיסה של הישראלים ב־6.3%.
"מאז פרוץ המלחמה, ענף התעופה חווה עליית מחירים דרמטית, במיוחד בקווים הקצרים והפופולריים כמו הקו ללרנקה", אומר יוני וקסמן, משנה ליו"ר אופיר טורס. "מחירי הטיסות בחברות הישראליות עלו בעשרות אחוזים בין 2023 ל־2024, ולעיתים אף הוכפלו. מדובר בהתייקרות שמושפעת מעלויות תפעול גבוהות, ירידה בהיצע הטיסות בתקופות מסוימות, ומגמה כללית של חוסר ודאות. עם זאת, הביקוש נותר גבוה. זה מעיד על הנחישות של הקהל הישראלי להמשיך לטוס, גם בתנאים משתנים".
למרות המלחמה, על רקע הפסקת האש בנובמבר 2024 חלק מהחברות שבו לטוס בישראל, אך מקפיאות טיסות בכל אירוע חריג, כמו ההתקפה האיראנית הראשונה לפני כשנה, מתקפת הביפרים בספטמבר 2024 וחיסול נאסראללה. לאחר הקפצת המחירים בספטמבר 2024, הזהיר משרד התחבורה את חברות התעופה המקומיות שלא לנצל את המצב ולהקפיץ מחירים, והן בתגובה תגברו טיסות והתחייבו למגבלת מחירים. למרות זאת, יומיים לאחר נפילת הטיל היו ישראלים שנאלצו לשלם 430 דולר לטיסה חזרה מלרנקה עם חברת ארקיע.
במהלך השבועות האחרונים וויז אייר, דלתא, אייר אירופה, אייג'יאן, אייר פראנס ואתיופיאן איירליינס חזרו לטוס בהדרגה בישראל, ואיפשרו למטייל הישראלי אופציות זולות ומגוון רחב יותר. אך חברות רבות הקפיאו את הטיסות שלהן בישראל, חלקן עד אחרי הקיץ. LOT ואיבריה ביטלו עד סוף חודש מאי, אייר בלטיק עד 2 ביוני, טרנסאוויה עד 3 ביוני, ITA עד 8 ביוני, ריינאר עד 11 ביוני (אך ככל הנראה תמשיך את הביטולים עד הקיץ), יונייטד אייליינס עד 12 ביוני, לופטהנזה עד 15 ביוני, אייר אינדיה עד 19 ביוני, בריטיש איירוויז עד סוף יולי, ואייר קנדה עד ספטמבר.
הבוקר ייערך דיון בוועדת הכלכלה שיזם חבר הכנסת עודד פורר בנוגע להתמודדות עם ביטולי הטיסות והחשש מעליית המחירים בענף, בדרישה למצוא פתרון עוד לפני הקיץ.