סגור
אורות רבין חדרה חברת החשמל חשמל 15.1.24
תחנת כוח אורות רבין בחדרה (צילום: אלעד גרשגורן)

העלייה בתעריפים הזניקה את הכנסות חברת החשמל

הכנסות חברת החשמל בשנה שעברה עלו ב-7% ל-24.7 מיליארד שקל, עם זאת חובה האמיר ב-3 מיליארד שקל והסתכם בסוף השנה שעברה ב-37.7 מיליארד שקל. הרווח הנקי הסתכם ב-712 מיליון שקל, לעומת הפסד של מעל 700 מיליון שקל ב-2022

המלחמה ממשיכה להוביל לעיכובים בהקמת תחנות הכוח החדשות של חברת החשמל בחדרה, וגם בהשלמת הסבת היחידות הפחמיות לגז טבעי, מה שמוביל לכך שעידן הפחם עלול להימשך גם בשנים הקרובות. בחברת החשמל מסבירים את העיכוב בעזיבה של מומחים רבים את הארץ בשל המלחמה, יחד עם קושי בכוח האדם של הקבלנים של החברה. כך עולה מדוחות החברה לשנת 2023. כמו כן, החברה הודיעה כי התאריך להעברת הבעלות על תחנת אשכול נקבע ל-3 ביוני.
מלבד העיכובים בהקמת התחנות החדשות, רושמת חברת החשמל עלייה בהכנסות במהלך 2023 שנבעה מהעלייה בתעריף החשמל, על אף ירידה בסך החשמל שהפיקה החברה. הסיבה לכך היא המעבר ליצרני חשמל פרטיים והעלייה המתונה בייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות. למרות העלייה בהכנסות, החוב של חברת החשמל ממשיך לזנק, בין היתר בשל הטלת החובה על החברה לרכוש סולר כגיבוי בתחילת המלחמה, אך גם בשל שורה של פרויקטים שהחברה לוקחת על עצמה, ללא הכרה של רשות החשמל בעלויות, שלא מאפשר לחברה לקבל החזר הכנסות לפרויקטים דרך תעריף החשמל.
סך ההכנסות של חברת החשמל ב-2023 עמדו על 24.7 מיליארד שקל, עלייה של 7% לעומת 2022, שנבע כאמור בעיקר מהעלייה בתעריף החשמל במהלך השנה, וזאת למרות שכמות החשמל שייצרה חברת החשמל פחתה ב-9%. במהלך השנה הקרובה עתידה חברת החשמל להפיק עוד פחות חשמל, וזאת בשל השלמת מכירת תחנת הכוח אשכול בכ-9 מיליארד שקל לדליה. הספק הייצור באשכול הוא מעל 1,600 מגה וואט, והיא התחנה הגדולה ביותר שתימכר במסגרת הרפורמה בחברה משנת 2018. על פי חברת החשמל תאריך היעד להעברת הבעלות על התחנה הוא ה-3 ביוני השנה, כאשר חלק מהכסף שייכנס לחברה ממכירת התחנה יוקדש להפחתת החוב התופח של החברה שעומד על 37.7 מיליארד שקל, נכון לסוף 2023, לעומת 34.7 מיליארד שקל בסוף השנה 2022. חלק מהכסף שיתקבל ממכירת תחנת אשכול צפוי גם להפחית את החוב של החברה.
בחברת החשמל מסבירים את העלייה בחוב בין היתר בעלויות המלחמה. כך למשל, בהוראת חברת ניהול מערכת החשמל נגה חויבה החברה לרכוש סולר בהיקף של כ-600 מיליון שקל שיהווה גיבוי למשק החשמל במקרה של הפסקת אספקת הגז הטבעי מהמאגרים שבחופי ישראל. בהודעת חברת החשמל בחרו גם לבקר את רשות החשמל על כך שלא העלתה את תעריף החשמל באופן שמשקף את העלויות האמיתיות של החברה לייצור החשמל: "התקבול העודף ממכירת תחנת אשכול מיועד, בין היתר, על פי החלטת רשות החשמל, להחזר כיסוי חובות של צרכנים כלפי חברת החשמל ומנהל המערכת בגין אי העלאת תעריפי חשמל לרמה הנדרשת". כאמור, בתחילת השנה עלה תעריך החשמל ב-2.6%, על אף עלייה חדה בעלויות התפעול של החברה.
מנגד, החוב של חברת החשמל גדל גם בשל שורה של החלטות של הנהלת החברה לקחת פרויקטים על עצמה, עוד בטרם קיבלו את האישור לכך שרשות החשמל, הקובעת תעריף החשמל, תכיר בעלויות אלו בקביעת התעריף. כך או כך, לאחרונה פירסמה חברת הדירוג מוד'יס החלטה להשאיר את הדירוג של חברת חשמל באותה הרמה, אך להוריד את אופק הדירוג של החברה לשלילי. בין הסיבות להורדת אופק הדירוג שציינה מוד'יס הייתה הורדת הדירוג של ישראל, אך גם הגידול בחוב הפיננסי של החברה.
סך עלות הפעלת מערכת החשמל ב-2021 הגיעה ל-21 מיליארד שקל במהלך השנה, ירידה של 6% לעומת 2022, שנבעה מהירידה בכמות החשמל שהפיקה החברה וגם מהירידה במחיר הפחם בעולם שהגיעו לשיא במהלך 2022 עם פריצת המלחמה באוקראינה. העלות המרכזית של חברת החשמל בייצור החשמל היא רכישות הדלקים, שעמדו על 7.5 מיליארד שקל, ירידה של 22% לעומת 2022, בעיקר בגלל מחירי הפחם. עלות נוספת של חברת החשמל היא רכישות החשמל בגובה 6.9 מיליארד שקל מחברת ניהול המערכת נגה ויצרני חשמל פרטיים. מדובר בירידה של 16% לעומת 2022, שנבעה ממכירת תחנת הכוח חגית מזרח כחלק מהרפורמה בחברה.
בכך, הרווח של החברה מהפעלת מערכת החשמל עמד ב-2023 על 3.7 מיליארד שקל. הוצאות מכירה ושיווק (853 מיליון שקל), הוצאות הנהלה של החברה בגובה של יותר ממיליארד שקל (עלייה של 27% לעומת 2022 שנבעה מעלויות כוח אדם נוספות בשל המלחמה והחלטת בג"ץ על הגבלת הלקוחות שחברת החשמל יכולה לנתק), והוצאות מימון בגובה של 1.1 מיליארד שקל הובילו את הרווח הנקי של חברת החשמל להסתכם ב-712 מיליון שקל במהלך השנה, לעומת הפסד של מעל 700 מיליון שקל במהלך 2022.
מלבד חלק מהעלייה בחוב של החברה, השפעה נוספת של המלחמה על פעילות החברה, כך לפי ההודעה של החברה, היא המשך העיכוב בהקמת תחנות כוח חדשות ובהסבה של תחנות פחמיות לגז טבעי, מה שעלול להוביל להמשך של ייצור חשמל מפחם גם מעבר ליעד שהציבה החברה לסוף 2025. על פי חברת החשמל, הסיבה לכך היא עזיבה של מומחים זרים ועובדים של הקבלנים שלהם. בכך, השלמת ההסבה לגז טבעי של יחידה 1 ברוטנברג תידחה לפחות למאי 2024, חיבור של יחידת ייצור 70 החדשה לרשת החשמל תידחה ליולי 2024. בימים אלה יחידה 70 מפיקה חשמל בצורה חלקית, והתחנה פועלת לתקופת הרצה במטרה לחברה לרשת החשמל באופן קבוע. יחידה 80 בחדרה צפויה להידחות לפחות למרץ 2025. כמו כן חברת החשמל מוסיפה שייתכנו עיכובים נוספים, בהתאם למצב הבטחוני.
מנכ"ל החברה מאיר שפיגלר: "מאחורי המספרים עומד ההון האנושי, עובדים, מנהלות ומנהלים כאחד שבימי שגרה וחירום, במזג אוויר קיצוני של חום וסופות שלגים, ותחת אש פעלו ופועלים מדי יום להבטיח המשך תפקוד רציף ואספקת חשמל סדירה בכל רחבי הארץ, הם הראויים לכל שבח". שפיגלר מתייחס לעבודות הרבות שביצעו עובדי החברה מאז החלה המלחמה בגבול הצפון והדרום, בתיאום כוחות הבטחון, במטרה לתקן פגיעות ברשת החשמל שנגרמו במהלך המלחמה.