סגור
Dun's 100

במציאות הישראלית, דירה להשכרה היא הפתרון האופטימלי

מי קבע שכל משפחה צריכה להחזיק בבעלותה דירה? המחירים הבלתי אפשריים, ללא יכולת אמיתית להוריד אותם מחד, אל מול השתעבדות המשפחות לבית בו הם גרים מאידך, מובילים למסקנה חד משמעית: אנחנו שבויים בקונספט שגוי ונלחמים מול מחירי דירות בלתי אפשריים. מה הפתרון הישים? דיור להשכרה. הכל טמון בהעלאת המודעות

כמה פעמים יצא לכם לשמוע מחבר קרוב, קולגה לעבודה או סתם בשיחת חולין מזדמנת את המשפט המיואש: 'אין לי סיכוי לקנות דירה?' אין לי ספק שלא מעט, ובצדק.
סיבות כמובן לא חסרות: מחירי הדיור הולכים ומאמירים, ועל פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עלו בכ-19% בשנה האחרונה. המשמעות: זוגות צעירים מחוץ לתחום, ומי שלא זוכה לסיוע משמעותי מההורים או לחלופין ירושת מיליונים, יכול גם הוא לשכוח מחלום הדירה. הביקוש בשמיים, אבל המספרים פשוט בלתי אפשריים בכל קנה מידה.
המדינה אמנם מציעה לא מעט פתרונות להוזלת מחירי הדיור, אבל ספק גדול אם ביכולתה לעבור מרמת ההבטחה לפרקטיקה מעשית. בסופו של דבר השליטה במחירי הקרקעות, המיסוי, הריביות ומן הסתם גם הגדלת ההיצע הם בידי המדינה, אבל ניסיונות ליישם את הדברים בשטח צפויים לגרור גזירות הרות גורל – מקריסה אופציונלית של המשק והבנקים ועד נוטלי משכנתאות רבים שיגלו במהרה שערך הנכס שלהם נמוך מגובה המשכנתא. ולכן אין אינטרס אמיתי של המדינה להוריד את מחירי הדירות, אולי רק במעט. המטרה האמיתית היא לצנן את עליית המחירים.
במציאות הקיימת, כשמשפחות שבויות בקונספט של הכרח בדירה בבעלות, הן נוטלות משכנתאות לא הגיוניות, ומשתעבדות לדירה שלא ממש בבעלותן. המחיר הכלכלי הוא גבוה מאוד (שיעורי הריבית ועשורים של החזר ההלוואה מביאים את המשפחות לשלם יותר מפי 2 על הסכום אותו נטלו).

1 צפייה בגלריה
אלי אהרונסון מנכ"ל ושותף בחברת אלנור הנדסה
אלי אהרונסון מנכ"ל ושותף בחברת אלנור הנדסה
אלי אהרונסון מנכ"ל ושותף בחברת אלנור הנדסה
(צילום: גלית סברו)


כל אלה מובילים לפתרון היחיד שבא בחשבון במציאות הישראלית – שילוב של היבט כלכלי, אבל לא פחות חשוב – מנטלי: דיור להשכרה! ומדוע? פשוט כי לא כל משפחה או אדם חייבים להחזיק ברשותם דירה. אנחנו שבויים בקונספט שגוי, במסגרתו עושה הישראלי המצוי מאמצים קדחתניים להשתעבד לנכס, שלרוב יוכל לשלם במקרה הטוב בפריסה של כשלושה עשורים בשל הריביות שמרקיעות שחקים.
בינינו, מה ההבדל אם ההוצאה על דירה היא באמצעות שכר דירה או משכנתא? המקטרגים יטענו כמובן שההוצאה החודשית באמצעות משכנתא היא השקעה, כי בסוף אתה נשאר עם נכס ביד, אבל האם חישבתם בעוד כמה זמן זה יקרה? האם שקלתם אפשרות לשים בתכנית חסכון את מרכיב הריבית בהחזר ההלוואה? ומה באשר להתרחבות המשפחה ושדרוגים המתבקשים בעקבותיה?
בחשבון אחרון, תרתי משמע, הפתרון טמון בהעלאת מודעות ציבורית לכך שדירה להשכרה אינו פתרון רע כלל וכלל ובמקרים רבים מאוד, ודאי בישראל, טוב בהרבה עבור המשפחה הממוצעת. עידוד פרויקטים אטרקטיביים של דיור להשכרה בקרב יזמים, תמהיל המאפשר למשפחות להתפתח בסביבת מגוריהם וכמובן רגולציה תומכת ומחירים מפוקחים, יאפשרו סוף סוף לכולנו לראות את האור בקצה המנהרה.
מאת אלי אהרונסון מנכ"ל ושותף בחברת אלנור הנדסה ואדריכלות בע"מ, העוסקת בייזום ובניית פרויקטי נדל"ן למגורים בארץ ובחו"ל
d&b – לדעת להחליט