סגור

האמת עדיפה מתרגיל יח”צ

העמדת הפנים של האוצר שלפיה קיים “סיוע עמוק ומשמעותי” עדיפה על פזרנות ללא חשבון, אך היה עדיף אילו האוצר היה ממשיך בקו העקבי של סיוע ממוקד ואפקטיבי לענפים רלבנטיים

הביקורת הציבורית והפוליטית על התמיכה הדלה שניתנת לעסקים בגל האומיקרון, הביאה את משרד האוצר ואת השר שעומד בראשותו לשנות טקטיקה. במקום להגיד את האמת שלהם בפנים, כפי שנהג אביגדור ליברמן בתחילת הגל - אמת הגורסת כי “העסקים הטובים שורדים, ולא נכון לשפוך כסף בגלל ירידה נקודתית במחזור” - הם החליטו לנקוט צעדים חסרי משמעות אמיתית, מתוך תפיסה כי בכך הם ירגיעו את רחשי הציבור וישדרו אמפתיה.
אך מתברר כי קשה מאוד לשדר אמפתיה והרגעה, כשמציגים צעדים מינוריים וטכניים, שחלקם – כמו החזרי מע"מ ותשלום מיידי לספקים – אינם אלא התנהגות משטרית תקינה. בלתי אפשרי לשכנע עסק קטן וממונף, כי דחיית תשלומי המע"מ בעשרה ימים היא חלופה שוות ערך לפיצוי או מענק ישיר.
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
(צילום: טל אזולאי)
כאמור, לצעדים התזרימיים שהציג משרד האוצר אין כמעט משמעות תקציבית, אך חמור מכך - לצעדים הללו אין כמעט משמעות אופרטיבית מבחינת העסקים המצויים במשבר.
מרבית העסקים המצויים במשבר הם אינם ספקים של הממשלה, ולכן הקדמת התשלומים הממשלתיים איננה מהווה עבורם בשורה של ממש. האפשרות לדחות את תשלומי המע"מ בעשרה ימים לא תשנה את מצבו התזרימי של כל עסק. וגם השינויים בקרן ההלוואות בערבויות המדינה לא צפויים להגדיל משמעותית את הפנייה לקרן זו, שכן העסקים המצויים במשבר ובקושי כלכלי כבר ממונפים עד מעל הראש בשל הקורונה.
הבחירה של משרד האוצר להעמיד פנים כי קיים “סיוע עמוק ומשמעותי” עדיפה על פזרנות ללא חשבון, אך היה עדיף אילו האוצר היה ממשיך בקו העקבי של סיוע ממוקד ואפקטיבי לענפים רלבנטיים בלי להוסיף לכך אפילו גרם אחד של יחסי ציבור.