סגור
החטופים הישראלים ששוחררו היום משבי חמאס
החטופים הישראלים ששוחררו משבי חמאס (צילום: מתוך ynet)

דעה
לא יהיה תהליך מדיני? החמאס ינצח

ביידן, הנודניק הזה, ממשיך עם פתרון שתי המדינות, וגם עכשיו נתניהו בורח מכך; אבל אם הפתרון יהיה מלחמת נצח מדובר בהגשמת חלומם הרטוב של הכהניסטים, וגם אם החמאס יוכרע - הוא ינצח מקברו; שחרור החטופים הוא מתחייב אך לארגון הטרור יש מספיק קלפים מול ישראל

1. ג'ו ביידן, הנודניק הזה, ממשיך עם פתרון שתי המדינות גם בשעות קשות/שמחות אילו. ראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב לספק לו את התמורה הזו גם כשברור לכולם שמדובר במס שפתיים מצדו ולא מס לתשלום בפועל. לכן הוא אפילו לא מספר לנו מה יהיה אחרי מיטוט החמאס. מי ישלוט ברצועה? ישראל, מצרים, כוח בינלאומי? המועמדת הברורה לכל העולם, חוץ מלישראל, זו הרשות הפלסטינית. אבל השלטת הרשות על עזה יכולה למנף אותה כפרטנר לתהליך מדיני בהמשך שביידן מנקר בו גם עכשיו. ומהבשורה הזו נתניהו בורח כמו מטיל שאפילו לכיפת ברזל אין יכולת ליירט.
ובכל זאת, צריך להבין מהן האופציות שעומדות בפני ישראל. עד ה-7 באוקטובר היו שתיים: תהליך מדיני אל מול "ניהול" לנצח של הסכסוך/כיבוש. וזאת, תוך הכלה של סבבי אלימות מוגבלים בשטחים ובעזה. בחרנו באפשרות השנייה. לא עוד. אופציית ניהול הסכסוך נרצחה גם היא ב-7 לאוקטובר. מעכשיו יש שתיים אחרות: תהליך מדיני אל מול מלחמת נצח בערבים שכולם חמאס-דאעש-נאצים. משמעות הבחירה הזו היא תהליך מדיני אל מול חלומם הרטוב של הכהניסטים - מלחמת נצח שעבורם היא מלחמת קודש להשמדת וגירוש הגויים מהארץ המובטחת.
בסקרים, נתניהו יורד, אבל הימין עולה, והחשש הוא שתתחזק העמדה שמרחיקה את התהליך המדיני לטובת מלחמת הדת הנצחית הזו. אם רוב הישראלים ישתכנעו שערביי ישראל והשטחים כולם הם חמאס ולפיכך בני מוות - אז גם לאחר שנמוטט אותו, גם מקברו, החמאס יהיה זה שניצח.
2. שחרור החטופים בארבע הפעימות הצפויות (שורות אלה נכתבו לפני הפעימה השנייה) הוא מתחייב, מוסרי ומוצדק. הציבור כולו, למעט הכהניסטים, תומך בו. ועדיין, הוא לא מסלק את הספק שמא ניתן יהיה להשיג את שתי המטרות הגדולות והמוכרזות של המלחמה – מיטוט החמאס ושחרור כל החטופים.
כל דובר רשמי של ישראל, מהממשלה ומהצבא, מתחייב לשתיהן, כאשר האמת הקשה היא שבידי החמאס האפשרות למנוע את השגת שתיהן. ברגע שהוא יהיה קרוב למיטוט, הוא יוכל להעמיד בפני ישראל את הברירה האכזרית מכולן: תמות נפשי עם החטופים שעדיין לא שוחררו. החמאס הוא ארגון זדוני, מתועב ומרושע, שקנה ובצדק את ההשוואה לדאעש ולנאצים. אז דווקא ממנו צריך וניתן לצפות את התרחיש הגרוע ביותר. את התרחיש שיעשה ככל שביכולתו למנוע מישראל את הניצחון הכפול. ויש בידו די חטופים – גם לעסקאות ביניים כמו הנוכחית, וגם כפוליסת ביטוח שתופעל כאשר החרב תהיה ממש על צווארו.
ואם יימשכו עסקאות הביניים, אולי יצוץ עוד מחיר שכרגע פחות מדברים עליו: מה נעשה אם החמאס ידרוש גם את שחרור המחבלים שהשתתפו בטבח ה-7 לאוקטובר? האם כולם תמורת כולם כולל גם את המאות שנתפסו בישראל לאחר הטבח, וגם את ה-1,000 שנתפסו במהלך הלחימה, ביניהם כאלה שהשתתפו בטבח?
את פעימות השחרור הנוכחיות רואה כל צד כניצחון. עבור ישראל הניצחון כרגע הוא מוחשי יותר, כי המחיר נסבל ולשחרור עצמו יש ערך עצום משל עצמו. בעסקת שליט, גם שחרור של חטוף בודד, חייל ולא אזרח, שחררה כאן פרץ אדיר של שמחה והתעלות. בצד החמאסי טמון הניצחון באפשרות עתידית יותר - שהשקט ייצור לחץ בינלאומי על ישראל להפסיק את המלחמה. לחמאס יש מספיק חטופים לטפטף בעסקאות של "משיכת זמן" ועדיין יישארו בידו מספיק חטופים כדי להתמקח על קיומו.