סגור

משרד האנרגיה אישר את הגדלת יצוא הגז למצרים דרך ירדן

החברה הממשלתית נתג"ז החלה במו"מ עם בעלי ההחזקות במאגרי הגז תמר ולוויתן וכן מאגר כריש-תנין לפני כחודש, על ייצוא גז דרך ירדן, בשל ביקוש מצרי להגדלת יבוא הגז מישראל ומגבלות הצנרת הקיימת. מדובר בהגדלה משמעותית של היקפי הגז שישראל תייצא למדינות השכנות

משרד האנרגיה אישר השבוע את תחילת הזרמת הגז הטבעי למצרים, דרך ממלכת ירדן. מדובר בנתיב ייצוא חדש, שאושר לאור הביקוש ההולך וגדל לגז הטבעי הישראלי במצרים.
החברה הממשלתית נתג"ז דיווחה לפני כחודש על תחילתו של המו"מ עם בעלי החזקות במאגרי הגז תמר ולווייתן, וכך גם עם מאגר כריש-תנין (שמועד הפעלתו המסחרית עדיין נדחה מעת לעת), בנוגע להולכת גז טבעי למצרים באמצעות מקטע הייצוא ירדן צפון, במנגנון הולכה בלתי רציפה ובהתקשרות לתקופה של שנה.


הגדלת כמות גז הטבעי המיוצאת למצרים, תתבצע בפועל דרך מערכת ההולכה הירדנית: הגז יגיע מהמאגרים בלב הים דרך מערכת ההולכה הישראלית עד לנקודת החיבור עם מערכת ההולכה הירדנית סמוך לבית שאן, משם יזרום לעקבה ובסופו של דבר יגיע למצרים.
ממשרד האנרגיה נמסר כי יש הגז יזרום בנתיב זה בשעות ובימים בהם ישנה קיבולת פנויה במערכת ההולכה הישראלית וביקושים נמוכים במשק המקומי, כך שההולכה בנתיב זה אינה מתחרה בצריכת השוק המקומי.
הייצוא דרך הנתיב צפוי לעמוד על 2.5-3 BCM בשנת 2022, ועשוי אף לגדול ל-4 BCM בשנים שלאחר מכן. הזרמת הגז בפועל צפויה להתחיל במהלך החודש הנוכחי (פברואר 2022) ולהגדיל את היקפי הגז המיוצא למדינות השכנות באופן משמעותי ביחס לייצוא בשנים האחרונות, בהתאם לאישורי הייצוא שניתנו על ידי משרד האנרגיה.
1 צפייה בגלריה
לווייתן לוויתן לויתן אסדה אסדת קידוח גז טבעי 1
לווייתן לוויתן לויתן אסדה אסדת קידוח גז טבעי 1
אסדת קידוח גז טבעי לוויתן
(צילום: אלבטרוס)

כיום, הגז המיוצא למצרים עובר מהמאגרים בלב ים דרך מערכת ההולכה הישראלית לנקודת החיבור לצינור EMG באשקלון, משם לאל-עריש במצרים ואז זורם דרך מערכת ההולכה המצרית לצרכנים המקומיים במצרים.
במשרד האנרגיה אומרים כי ייצוא גז נוסף צפוי להגדיל את הכנסות המדינה ממסים ותמלוגים וכי מעבר לתועלות הכלכליות, ייצוא הגז למדינות האזור מחזק את הקשרים הגיאופוליטיים של ישראל עם המדינות השכנות, מחזק את הביטחון האנרגטי של מדינות האזור ומוביל את מזרח הים התיכון לכלכלה נקייה יותר.