סגור
תרופות כדורים 2
תרופות. הצעת החוק אושרה בניגוד לעמדת האוצר (צילום: PIXABAY)

בניגוד לעמדת האוצר: פטור ממע"מ לתרופות שאינן בסל אושר לקריאה ראשונה

ועדת הכספים אישרה את הצעת ח"כ דוד אמסלם למתן פטור ממע"מ לתרופות מרשם שאינן בסל. להערכת רשות המסים העלות תעמוד על מיליארד שקל בשנה - לעומת הנוסח המוקדם שאושר בטרומית לפטור ממע"מ רק לתרופות אונקולוגיות שאין בסל, שעלותו נאמדה ב-40-30 מיליון שקל

ועדת הכספים החליטה לאשר לקריאה ראשונה הצעת חוק המטילה שיעור מע"מ אפס על תרופות מרשם שאינן כלולות בסל הבריאות. לדברי מגיש ההצעה, ח"כ דוד אמסלם, מדובר בהצעת חוק רחבה בהרבה מהצעת החוק המקורית שנידונה בשבוע שעבר: "שיפרנו את ההצעה והכללנו את כל התרופות שלא נמצאות בסל הבריאות", זאת לעומת ההצעה המקורית שכללה "מע"מ אפס" רק על תרופות אונקולוגיות שאינן בסל.
ההרחבה של הצעת החוק הביאה לכך שברשות המסים ובאגף הכלכלנית הראשית העריכו את עלות הצעת החוק בכמיליארד שקל, זאת לעומת הערכה של כ-40-30 מיליון שקל בלבד לנוסח ההצעה הקודמת. הערכה זו של מיליארד שקל קוממה את אמסלם שטען כי מדובר בנתון שקרי ולא מבוסס. נציג האוצר, נתנאל אושרי אמר: "ההצעה הגיעה לעיוננו רק אתמול בערב, ההערכה בוצעה במהירות, אנחנו נתחשב בהערות". נציגה אחרת של האוצר, גאיה עופר, הסבירה כי "הצעת החוק החדשה כוללת את כל הרכש במימון הפרטי, יש שם רכש במאות מיליונים, כך לדוגמה רק רכש התרופות בשב"נים (שירותי בריאות נוספים) – שכולו במרשם ולא בסל הבריאות – עומד על כ-600 מיליון שקל שהם כ-100 מיליון שקל במע"מ".
עמדת האוצר ורשות המסים העקרונית היא להתנגד לכל פטור מע"מ באשר הוא, זאת מכיוון שפטורים ממע"מ יוצרים עיוותים במבנה המס האחיד וגם קשה מאוד לבטל את הפטורים בעתיד. ובכלל, לא ברור כמה מפטור המע"מ מתגלגל לצרכן. במקרה של תרופות אונקולוגיות השאלה היא קשה במיוחד, שכן הביקוש לתרופות אלו הינו יחסית קשיח (החולים יתאמצו לקנות את התרופה גם ברמות מחיר גבוהות, ש"ט) ולכן לא ברור כמה מההנחה תגולגל לצרכן.
עם זאת, הצעת החוק הנוכחית שעוסקת בנושא כאוב, המוכר באופן אישי לח"כים המקדמים את ההצעה (דוד אמסלם פועל לקידום הצעת חוק זו מאז פטירת אשתו, וינון אזולאי מש"ס מגדיר את הצעת החוק כמעין צוואה של אביו שנפטר גם מסרטן) מקשה מאוד על הדרגים המקצועיים להביע התנגדות עזה להצעה. חשוב לציין כי בשבוע שעבר משרד האוצר נכשל בניסיון שלו לבטל את הפטור המע"מ לתיירים, ולכן יהיה קושי לשר האוצר להסביר "למה תיירים זכאים לפטור מע"מ, ואילו חולים אונקולוגיים לא?".
עם זאת, גפני אמר במהלך הדיון ששר האוצר סמוטריץ' התקשר אליו וביקש ממנו שלא להעביר את החוק לקריאה ראשונה. גפני אמר כי הוא סבור שיש לקדם את החוק בקריאה ראשונה, ועל הצדדים – האוצר וח"כ אמסלם – להיכנס למשא ומתן ולהגיע להצעה מוסכמת עד לחזרה למושב הקיץ. בסופו של דבר ההצעה עברה להצבעה בקריאה ראשונה, כשהיא מוגדרת כהצעה תקציבית. המשמעות היא שיש צורך ב-50 חברי כנסת שיאשרו אותה. מיד לאחר אישור ההצעה, הגיש ח"כ משה סלומון, ממפלגתו של שר האוצר, רביזיה המבקשת לבטל את אישור החוק לקריאה ראשונה. בתחילת הדיון התייחס אמסלם לאזהרות פקידי האוצר מההשלכות הכלכליות של הרפורמה ואמר "ככלכלן 40 שנה, אני קובע שאין קשר בין הכלכלה לבין החקיקה, הכלכלנים מדברים מפוזיציה פוליטית, רובם אנשי שמאל".