סגור
ראש ועדת השרים לענייני הפרטה דוד אמסלם ומנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים
אמסלם ורוזנבוים (צילום: אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה)

הדחה נוסח אמסלם: ינסה להראות לרוזנבוים את הדלת החוצה

ברשות החברות טוענים שהפגישה היום בין השניים צפויה להיות מעין שימוע לקראת פיטורים. רוזנבוים מצפה לגיבוי היועמ"שית

היום צפויה להתקיים פגישה מתוחה בין השר הממונה על רשות החברות דודי אמסלם לבין מנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים. השיחה תתרחש יום לאחר הפרסום ב"כלכליסט" על כך שאמסלם מעוניין להשתלט על רשות החברות. גורמים ברשות החברות טוענים כי הפגישה היום צפויה להיות מעין שימוע לקראת פיטורים לרוזנבוים, ואילו מצדו של אמסלם טוענים כי מדובר בפגישה שהיתה אמורה להתרחש בשבוע שעבר ונדחתה. גם אם אכן מדובר בשימוע וגם אם לא, אין עוררין על כך שאמסלם ורוזנבוים לא מסתדרים בתקופה האחרונה וכי אמסלם היה רוצה לראות אותה מסיימת את הקדנציה. ל"כלכליסט" נודע כי רוזנבוים עובדת מול הייעוץ המשפטי של הממשלה כדי למנוע אפשרות של הדחה וכי היא לא מתכוונת לסיים את תפקידה גם אם השר יבקש ממנה להניח את המפתחות.
אם אמסלם ינסה להוביל מהלך לפיטורי רוזנבוים, מדובר באתגר לא מבוטל. רוזנבוים מונתה באפריל 2022 והקדנציה שלה אמורה להימשך ארבע שנים, וכדי לפטר אותה יצטרך אמסלם להציג סיבות מאוד טובות לנציבות. בינתיים בלשכת אמסלם החלו לבנות על רוזנבוים "תיק" שכולל בין השאר מקרים שנחשפו ב"כלכליסט" כמו גניזת טיוטת דו"ח הביקורת בנמל אשדוד ויחסיה הרעועים עם עובדי הרשות. מנגד, בשבועות האחרונים פועלת רוזנבוים למצב את עצמה כ"שומרת סף" ובונה על כך שהייעוץ המשפטי של הממשלה יגבה אותה במקרה של ניסיון הדחה. אם רוזנבוים תישאר בתפקידה, לא מן הנמנע כי אמסלם יוביל מהלך של קיצוץ בסמכויותיה ואף נשקלת אפשרות של שינוי חוק החברות הממשלתיות.
הפיצוץ בין רוזנבוים לבין אמסלם לא היה צפוי. אמסלם עצמו ביקש למנותה לתפקיד לפני שנתיים וחצי בזמן שכיהן כשר האחראי על רשות החברות בממשלת נתניהו-גנץ, אך המינוי נבלם על ידי נציבות שירות המדינה. לפני כן היו ניסיונות אחרים מצד אנשי הליכוד והמפלגות החרדיות למנות את רוזנבוים לתפקיד מבקרת המדינה ויועמ"שית הכנסת. בסופו של דבר מי שמינה את רוזנבוים לתפקיד מנהלת רשות החברות היה שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן.
החיכוכים בין השניים התחילו בחודש האחרון, מעט לאחר כניסתו של אמסלם לתפקיד השר הממונה על הרשות. אתמול פורסמו האשמות מצד סביבת רוזנבוים כי אמסלם מבקש "להשתלט על הרשות" באמצעות ביטול ועדת המינויים ונבחרת הדירקטורים וכי היא פועלת בניגוד לעמדתו בסוגיות שקשורות למינויים. עוד נטען כי אמסלם לא היה מרוצה מהתנגדותה של רוזנבוים להדחת יו"ר הדואר והדחת מנכ"ל הרכבת. בסביבתו של אמסלם טוענים כי רוזנבוים "הרסה" את רשות החברות בין השאר על ידי העזבת כוח האדם והחלפתו ביועצים חיצוניים וכי היא הצליחה להסתכסך עם שרי הממשלה שאיתם היא נמצאת בממשק ועם יו"רים של החברות הממשלתיות.
כמו כן נטען כי רוזנבוים מונעת מאמסלם להיפגש עם סמנכ"לים ויועצים משפטיים ברשות, וכן שהיא לא מבינה כי השר הוא זה שמוביל מדיניות. באחד מהמכתבים ששלח אמסלם לרוזנבוים בשבוע שעבר הוא כתב לה כי היא "התבלבלה לגבי מי זה השר ומי זה הפקיד". בסביבת רוזנבוים טוענים כי אמסלם ביקש "לנזוף" ולהלך אימים על הייעוץ המשפטי של הרשות לאחר שלא אישרו בקשה מצידו.
בכל הקשור לטענות כלפי אמסלם, האחרון אינו מכחיש כי הוא מעוניין לבטל או לפתוח את נבחרת הדירקטורים. יתרה מכך, הדבר מופיע באופן מפורש בהסכמים הקואליציוניים ובקווי היסוד של הממשלה הנוכחית, שם כתוב כי "כל סיעות הקואליציה יתמכו בממשלה ובכנסת בתיקוני חקיקה נדרשים לביטול 'נבחרת הדירקטורים' וכן ביטולן ועצירתן של ועדות איתור למיניהן". עם זאת, רוזנבוים עצמה יצאה בשנה שעברה במהלך לבחון שינויים במנגנון הנבחרת, וגם היא התבטאה בעד הרחבת הנבחרת באופן משמעותי – אחד הרעיונות שאמסלם שוקל כעת לקדם.
בכל הקשור לענייני ההדחות והמינויים, רוזנבוים אמנם יכולה לטעון כי היא התנגדה להדחת מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר, אך לפני כן החזיקה בדעה הפוכה ובכל מקרה בפועל לא הצליחה למנוע את המהלך. בכל הקשור להדחת יו"ר הדואר שעלולה להשפיע על הפרטת הדואר, בסביבת אמסלם טוענים כי הוא עצמו קידם את ההפרטה בקדנציה הקודמת שלו בתפקיד ולטעון כי הוא מבקש למנוע אותה – זו טענה מופרכת.
גם בטענות של אמסלם כלפי רוזנבוים יש אמת אך קורטוב מסוים של צביעות. רשות החברות תחת רוזנבוים אכן סבלה ועוד סובלת מגל עזיבות של עובדים בכירים וזוטרים באופן שהוביל לפגיעה בעבודה ובמוניטין של הרשות. עם זאת, בקדנציה הקודמת שבה אמסלם כיהן כשר האמון על הרשות, היא התנהלה ללא מנהל למשך כל כהונתו, וכהונה זו התאפיינה בעיקר בשיתוק ובכיפופי ידיים מול הייעוץ המשפטי של הממשלה – בין השאר סביב הניסיון למנות את רוזנבוים למנהלת הרשות. בנוסף, דאגתו של אמסלם לרווחת עובדי הרשות אמנם חשובה, אך גם זו עלולה להיתפס כתמוהה כאשר היא מגיעה עם המלחמה הממושכת של אמסלם בפקידות המקצועית שבאה לידי ביטוי לאחרונה בנאומו נגד היועץ המשפטי של האוצר במליאה.