סגור
שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט (צילום: עמית שעל)

"גלנט רצה להפתיע את חיזבאללה, נתניהו התנגד בצל הלחץ האמריקני"

בכירי הממשל האמריקני שהגיעו לארץ העבירו מסר ברור לקבינט המלחמה: אל תסתנוורו מזעם, הימנעו ממתקפה גדולה בצפון. ב"ניו יורק טיימס" נחשף כי שר הביטחון, בגיבוי בכירים בצבא, רצה להשתמש בכניסה הקרקעית לעזה כפעולת הסוואה לפעולה רחבה נגד חיזבאללה. לפי הדיווח, נתניהו נמנע מכך לעת עתה

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ויועציו הפצירו במנהיגים הישראלים להימנע ממתקפה גדולה על חיזבאללה, שעלולה להכניס את ארגון הטרור מלבנון למלחמת ישראל-עזה. כך דווח הלילה ב"ניו יורק טיימס", בידיעה שעליה חתום גם עיתונאי "ידיעות אחרונות" ו-ynet רונן ברגמן.
לפי הדיווח, בארה"ב חוששים מכך ש"גורמים ניציים" בקבינט המלחמה מעוניינים להרחיב את הלחימה גם ללבנון, כשברקע תקריות חוזרות ונשנות של שיגורים ליישובי הצפון, ירי נ"ט על כוחות צה"ל בגבול וניסיונות חדירה של מחבלים, שכבר הובילו להרוגים רבים בצד הישראלי.
ב"ניו יורק טיימס" ציינו כי בארה"ב חוששים שפתיחת חזית נוספת בצפון תגרור גם את איראן וארה"ב למלחמה. כך, בעוד ישראל וארה"ב משתדלות להציג באופן פומבי חזית אחידה, מאחורי הקלעים מתגלעות מחלוקות. עם זאת, בדיווח נכתב גם כי ארה"ב פועלת בערוצים נוספים כדי לרסן גם את חיזבאללה. ב"שורת מפגשים ברחבי המזרח התיכון" מפצירים דיפלומטים אמריקנים בעמיתיהם הערבים להעביר מסרי אזהרה לארגון הטרור הלבנוני.
גורמים אמריקניים חששו שנתניהו יאשר תקיפת מנע נגד חיזבאללה לאחר מתקפת הפתע הרצחנית של חמאס ב-7 באוקטובר, שבה נהרגו יותר מ-1,400 בני אדם. אף שהדבר לא התממש, בארה"ב עדיין חוששים מ"תגובת יתר" של ישראל לשיגורי רקטות של חיזבאללה מלבנון או מכניסה קרקעית מאסיבית לרצועת עזה - שתגרום לארגון הטרור בלבנון להיכנס למלחמה ביתר שאת.
במהלך פגישות בין גורמים אמריקניים למקביליהם הישראליים במהלך השבוע, הם ייעצו לדאוג לכך שהפעולות בצפון ובדרום לא יגרמו לחיזבאללה לעשות זאת. השיחות הרגישות הללו התקיימו בין היתר במהלך ביקור הנשיא ביידן ומזכיר המדינה אנתוני בלינקן בישראל השבוע.
בשני הביקורים הם נפגשו עם נתניהו ועם חברי קבינט המלחמה, והביעו את חששותיהם בנוגע להתפתחויות מצפון. שר הביטחון יואב גלנט טען כי המאמץ הצבאי העיקרי של ישראל היה צריך להתמקד דווקא בחיזבאללה "מכיוון שהוא מהווה איום גדול יותר מחמאס", כך לדברי אותם גורמים. גלנט אמר לבלינקן כי הוא תמך בהפעלת מתקפת מנע נגד חיזבאללה כבר בשבוע שעבר - אך הצעתו נדחתה על ידי גורמים אחרים בישראל.
גם ביידן הבהיר בשיחתו עם קבינט המלחמה, שם נכח שר הביטחון, את הסכנות הטמונות במלחמה דו-חזיתית. נשיא ארה"ב אף העלה שאלות קשות על ההשלכות הרבות של עימות רחב היקף מול חיזבאללה. לעת עתה, נתניהו נמנע מתמיכה במתקפה גדולה על חיזבאללה, טענו גורמים אמריקניים וישראליים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס", למרות עמדת גלנט ובכירים נוספים בצה"ל. בדיון הפנימי בישראל, נתניהו הביע תמיכה מסוימת בתקיפה נגד חיזבאללה.
גורמים בצה"ל אף העלו תוכנית שהתמקדה בתקיפה שכזו באמצעות כניסה קרקעית לעזה כפעולות הסוואה להתקפה נרחבת בצפון, אך נתניהו דחה את מימוש הפעולה, לאכזבתו של גלנט ואחרים שתמכו בה.
המחלוקת נובעת בין היתר בשל אי-הוודאות בנוגע למעורבות חיזבאללה או איראן במתקפת הפתע של חיזבאללה לפני שבועיים. גורמים ישראליים ואמריקניים אמרו ל"ניו יורק טיימס" כי טרם נמצאו ראיות למעורבות שכזו - ואף ציינו כי נראה שבכירים בחיזבאללה ובטהרן הופתעו ממנה.
דיפלומטים אמריקניים אמרו שאחד הדברים שמהם היו מודאגים בממשל ביידן הוא החשש שבכירים בישראל, בהם נתניהו וגלנט, היו עיוורים מזעם בעקבות מתקפת 7 באוקטובר - ולכן ייצאו לפעולה רחבה נגד חיזבאללה. הדיפלומטים אמרו לקבוצה קטנה של מחוקקים אמריקניים שזו אחת הסיבות לכך שישיבת קבינט המלחמה בנוכחות בלינקן נמשכה לא פחות משבע שעות וחצי.
עוד נחשף בכתבה ב"ניו יורק טיימס" כי לאחר פגישת גלנט ובלינקן הם היו אמורים להגיע לצילומי פוטו-אופ ללא הצהרות, אך גלנט הפתיע את האמריקנים ושיבח אותם מול המצלמות על שליחת נושאת המטוסים - שעשויה להיכנס לפעולה במקרה של עימות גדול עם חיזבאללה - ואמר שהמלחמה תהיה ארוכה, אחד החששות המרכזיים של ארה"ב.
מחלקת המדינה האמריקנית, המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן וגם צה"ל ומשרד הביטחון סירבו להגיב לפרטי הדיווח.
גורם בלשכת נתניהו מסר בהודעה כי "ישראל מאוחדת במלחמה נגד חמאס. ראש הממשלה נתניהו אמר שאם חיזבאללה יצטרף למלחמה, הם יעשו טעות חמורה וישלמו מחיר הרסני שלא היה כמוהו".