סגור

מחאת פורום העסקים
"אי אפשר לברוח מזה - אנחנו על סף תהום. בואו נעצור ונדבר"

חברי הפורום, שמאגד יותר מ-100 מראשי המשק, התאספו בירושלים, במאהל המחאה נגד ההפיכה המשטרית. לצד המסרים הרשמיים המרוככים יותר, היו גם קולות חריפים. לדברי אסף חרל"פ, מבעלי כלמוביל, הוא אינו חושש מחרם צרכנים בשל עמדותיו, אך הוא אומר כי "הציפייה שאנחנו נבוא ונקרא לשביתה היא לא ריאלית" ומטיל את האחריות על יו"ר ההסתדרות; נדב צפריר, מייסד ושותף מנהל team8: "האחריות היא על רה"מ"

כמה מחברי פורום העסקים, שמאגד יותר מ-100 מראשי המשק ממגזרים וענפים שונים, התאספו ביומיים האחרונים בירושלים, באוהל המחאה נגד ההפיכה המשטרית. בראיונות ל"כלכליסט" הם סיפרו על הפגיעה במשק ובכלכלה, על החשש מהידרדרות נוספת וממלחמת אחים, וגם: למי בדיוק הם מחכים כדי להגביר הילוך במחאה.
אסף חרל"פ, מבעלי כלמוביל וחבר דירקטוריון, בנו של היו"ר שמואל חרל"פ:
"אנו במצב חירום כי המדינה לצערי נחטפה על ידי חבורה של מטורפים בראשות ראש הממשלה, איש שעושה נזק למדינה ובשביל להימלט מהדין מוכן להרוס את המדינה, הכלכלה, הצבא והמשטרה – והכל לטובתו האישית. בחוויה שלי אני מרגיש שהוא מחלל את זכר 24 אלף חללי צה"ל והמשפחות שלהם. אני לא זוכר מקרה שבו הגיעו כל כך הרבה בעלי ומנכ"לי חברות מכל הענפים, שביום יום נמצאים במלחמה עסקית ובתחרות, ועכשיו יושבים פה ביחד ואומרים: 'תעצרו ותדברו' כי יכול להיות שזה מאוחר מדי. כולנו מבינים שבלי דמוקרטיה אין הייטק ואין תעשייה ובלי זה אין צמיחה כלכלית למדינת ישראל - והמדינה היום על סף תהום".

5 צפייה בגלריה
אסף חרל"פ מאהל המחאה
אסף חרל"פ מאהל המחאה
אסף חרל"פ
(קרדיט: עמיר קורץ)

אתם לא מפחדים מחרמות של צרכנים מהצד השני של המפה?
"אנו לא יכולים לפעול מתוך פחד, אנו פועלים מתוך הערכים שלנו, והאהבה למדינה. זה אירוע חריג, ממש ברבור שחור, של מהפכה משפטית ומשטרית, שמנסים לשנות פה את כללי המשחק. הממשלה לא עושה דבר לטפל בבעיות יוקר המחיה, הדיור ועוד, אלא רק מתעסקת בחוקים שייתנו לה יותר כוח ועוצמה להחריב את המדינה, חוקים אישיים שפוגעים בשומרות הסף שלנו, כמו היועמ"שית, נשיאת העליון ומנהלת רשות החברות הממשלתיות".
ולמרות הדהירה לחקיקה נדמה שהפורום שלכם מסתפק בקריאה קצת "פרווה" (בנאום שנשא מנכ"ל קרן פימי, ישי דוידי, הוא אמר: "ננסה לעצור את החקיקה בכל דרך חוקית", ע"ק).
"הפורום לא עובד עם נוסחאות, אלא הוא מגיב למציאות שסביבנו. אנו קוראים קודם כל לאיחוד שהוא לא טריוויאלי בכלל וגם לו לקח זמן. בפורום הזה יש כמובן קולות שונים וחברות עם סיכונים שונים - יש חברות פרטיות וציבוריות, מנכ"לים ובעלי חברות, ולכל אחד יש לו את השיקולים שלו. גם אם הפורום יקרא לפעולה כלשהי בסוף כל ארגון ייקח את זה למקבלי ההחלטות שלו. לכן הציפייה שאנחנו נבוא ונקרא לשביתה היא לא ריאלית. מי שצריך לקרוא לשביתה זה יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד ויו"ר השלטון המקומי חיים ביבס. ברגע שהם יזוזו כמו שהיה בארוע של גלנט לפני כמה חודשים – ברור שאז אנו נצטרף".
אז אתם מחכים בעצם ליו"ר ההסתדרות שיעשה את המהלך ראשון?
"אני חושב שזה מתבקש, הוא זה שנותן את הלגיטימציה לכל הארגונים ואני חושב שהוא איש המפתח בעניין הזה. בסבב הקודם היה שיח איתו ואני מאמין שגם הפעם מובילי הפורום בשיח מולו, ואני מקווה מאוד שהוא יגיע למסקנות הנכונות ויתן לכל המדינה את הגב הנדרש לשביתה. לצערי, זה תלוי בו כרגע"
נדב צפריר, מייסד ושותף מנהל team8 ולשעבר מפקד יחידה 8200:
"אי אפשר לברוח מזה - אנחנו על סף תהום, ורגע לפני שאנו לוקחים צעד אחד קדימה, אז: אחד, בואו נעצור ונדבר. שניים, צריך לזכור שהצבא הוא הבסיס לקיום שלנו כאן, מבחינה ביטחונית, חינוכית וגם כלכלית, והלכידות של הצבא רגישה מאוד. יש שם פלא שבשניה אנו מערערים אותו, ולכן אני מאמין שאנו צריכים להתייצב ולשרת".
הצעד של הטייסים ושאר הלוחמים שהודיעו שלא יתייצבו למילואים הוא חציית קו אדום בעיניך?
"לא הייתי רוצה להיות בנעליים של הטייסים שנמצאים במצב מיוחד: כדי לשמור על כשירות הם צריכים להגיע פעם בשבוע, והם טסים מעבר לקוי אויב, ולא הייתי רוצה להיות במצבם כי זו דילמה נוראית. הלוואי שראש הממשלה והשרים שלו לא היו מעמידים אותם במצב הנוראי הזה, כי האחריות היא עליהם. מתוך הכרות של עשרות שנים עם הצבא, יש נקודה שאם אתה מערער אותה יותר מדי - אתה יכול להקריס את כל הפלא שיצרנו פה ב-75 שנה".
אבל זו בדיוק היתה המטרה – ליצור זעזוע כדי לעצור את החקיקה.
"כן, אבל אני לא יודע איך חוזרים מהזעזוע עצמו, ולכן אני מתנגד לו. עם זאת, האחריות אינה של הטייסים אלא של ראש הממשלה הוא בעל הבית ומבין בדיוק מה קורה כאן כרגע – בצבא, בכלכלה, ביחסים עם ארה"ב - ולכן עליו לעצור ולדבר".
כיזם הייטק עד כמה אתה מרגיש את השפעת החקיקה וחוסר הוודאות על הענף?
"יש משקיעים שהודיעו לנו שבעת הזו הם לא משקיעים בגלל המצב. חד משמעית, ובוא לא נטאטא את זה. אנו מקבלים השקעות, אבל יש קושי רב והבעיה המרכזית היא להיות לאורך זמן בחוסר הוודאות הזו. יצרנו פלא כלכלי שאין כמותו בשום מקום עם חדשנות ברמה גלובלית. אבל העולם רץ קדימה - ובמקום לשבת במשרדים ולחשוב על הרעיונות הבאים אנו נמצאים ברחובות".
האם לדעתך הפורום צריך לנקוט בצעד של השבתה?
"כפורום אמרנו שנעשה כל דבר כדי למנוע את החקיקה החד צדדית, ובמידה שהיא תתבצע - נעצור את המשק. אבל כל אחד כפי יכולתו, כי יש פה גם עניינים רגולטוריים. אנחנו נעשה את מה שאפשר, לא בגלל שאנו מתנגדים לממשלה אלא כי אנו מבינים שעל הפרק נמצאים הקרע בעם, בניין הכלכלה שלנו והקשר שלנו עם ארה"ב שלא תעשה עסקים עם מדינה שהיא לא דמוקרטיה על מלא".
אלה אלקלעי, שותפה בבית ההשקעות IBI:
"אני לא חושבת שאי פעם בהיסטוריה של מדינת ישראל היינו במצב חירום כמו היום. כל שר קם בבוקר עם רעיון הזוי אחר ומעלה אותו לחקיקה והדבר הזה יצא לחלוטין מכל שליטה ולא מנוהל בשום צורה, אפס בממשל תאגידי".
את סבורה שביטול עילת הסבירות לבדה יפגע בכלכלה?
"רק ביטול עילת הסבירות – לא. אבל ברור שזה לא רק זה. כרגע בכנסת, ודאי בנושא מגדר, כמות החוקים שעוברים עצומה, ורובם ממש לא לטובת המשק ולא לטובת האנשים שעובדים".
האם חברות ציבוריות, כמוכם, לא חוששות לצאת בצעדים חריפים יותר בשל תביעה אפשרית מצד בעלי מניות?
"אני חושבת שהם צריכים לתבוע את מי שלא מצטרף למאבק. לפי התהליכים המתנהלים כיום ברור שהמקום הזה הולך אל פי תהום - ואנו לא רוצים להגיע לשם. לכן האחריות שלנו כלפי העובדים, הלקוחות והספקים שלנו היא לנסות לעצור את ההידרדרות הזו".

5 צפייה בגלריה
מחאת פורום העסקים
מחאת פורום העסקים
מחאת פורום העסקים
(צילום: עמיר קורץ)


ערן וולף, מנכ"ל מימון ישיר:
"אי הוודאות במשק, משקיעים שלא רוצים להשקיע פה ואנשים שמושכים כספיים החוצה - זה נזק עצום לכלכלה. בעוד במקומות שונים בעולם כבר יצאו מהמשבר, אנו חלילה נכנסים למשבר עוד יותר עמוק. לאירוע הפוליטי הזה יש השפעה כלכלית עצומה, ורואים את זה בבורסה המקומית שמדשדשת לעומת העליות בחו"ל. נראה שהכלכלה הולכת לכיוון לא טוב. מעבר לכך, זו חרדה ברמה כזו שאתה שואל את עצמך מה לעשות. אני מסתכל על הארגון שלי ויש בו אנשים שתומכים בחקיקה ויש כאלה שלא. אז מה, עכשיו הם ילחמו אחד נגד השני? לאן זה הולך? מצד אחד יש את המחאה, שזה לא מישהו שאפשר לדבר איתו. זה משהו עממי ודבר שמניע את עצמו, ובצדק. מצד שני, יש את ממשלה שרואה שהולך להיות פה אסון נוראי ואצלה האחריות, כשהאחראי העיקרי הוא נתניהו. הוא האחראי על האירוע - לא המחאה ולא הטייסים".

5 צפייה בגלריה
ערן וולף מאהל המחאה
ערן וולף מאהל המחאה
ערן וולף מאהל המחאה
(צילום: עמיר קורץ)


וחוץ מהסיסמה של "עוצרים, מדברים" אתה סבור שצריך כעת להחריף את הצעדים שלכם, כמו השבתה?
"באופן אישי אני לא רואה את עצמי כמי שמשבית את החברה שלו, אני גם לא חושב שהשבתה זו דרך נכונה וגם לא לכל אחד מראשי המשק יש את הסמכות להשבית את הארגון שלו. השבתה בעיני זה צעד קיצוני שיביא לעוד החרפה, דבר שאיני מעוניין בו, אף שבצד הממשלה נראה שעושים דברים לא רציונליים".
עו"ד יורם ראב"ד, שותף בפירמת עורכי הדין שבולת:
"אני פה במטרה להפגין נגד ההשתוללות של ממשלת ישראל והניסיון להפיכה משפטית. ביטול עילת הסבירות זה פתח לשחיתות, וכמובן הם לא מסתירים שמכאן הנהר יזרום ואחר כך יבואו חוקים נוספים".
בעוד שלשכת עורכי הדין מיליטנטית במחאה, נדמה שפירמות עורכי הדין מנסות לא לבלוט יותר מדי. זה מתוך פחד?
"אני לא חושב שיש פחד, וראה את ההצבעה שהייתה ללשכה. נכון שמרבית המשרדים לא מזדהים עם המחאה פורמלית, אבל למשל אנחנו משתפים פעולה עם ההפגנות ככל הניתן במגבלות ההבנה שיש עובדים מכל הצדדים. אנו שולחים הסעות להפגנות הגדולות, מאפשרים לאנשים להפגין ולא מנכים להם יום חופש, ומנגד לא כופים על אף אחד לעשות מהלך זה או אחר".
אתה זוכר אירוע דומה שריכז כל כך הרבה מגזרים במשק שהתאחדו נגדו?
"אני לא זוכר, כי לא חייתי אז, אבל אני יודע שהיה - מלחמת השחרור ב-1948, ואנו נמצאים שם כבר. אני וראש הממשלה היינו שכנים וגדלנו באותה ערוגה, אבל זה אירוע שאני לא מסוגל להסביר לאן הוא הולך. אני כן מאמין שנתניהו יתעשת בדקה ה-99".
קרן כליפה, מנכ"לית חטיבת הנדל"ן בישראל של ג'י סיטי, מספר 2 של חיים כצמן בחברה:
"המסר המרכזי שלנו כפורום וגם כפרטים הוא "תעצרו ותדברו", כי אנו לא רוצים להגיע לצעדים אגרסיביים חוצי גבולות".

5 צפייה בגלריה
קרן כליפה מחאת פורום העסקים
קרן כליפה מחאת פורום העסקים
קרן כליפה מחאת פורום העסקים
(צילום: עמיר קורץ)


אולי לא תהיה ברירה, הרי בסיבוב הקודם השביתה היא שעזרה לעצירת החקיקה.
"אנו נבחן כל פעם את המצב, אנו מתייעצים כמה פעמים ביום על הצעדים שיש לעשות. אנו פורום מאוד רחב עם נציגים מכל הענפים וכמו בכל מקום יש את אלה שמרגישים שצריך לעשות יותר כדי להרעיד את האדמה, וכאלה שפחות. אבל לכולם ברור: ההתדרדרות שחלה כל יום היא משהו שלא ראינו בחיים ואנו חייבים לעצור את זה".
איליק רוז'נסקי, סגן יו"ר להב אל.אר:
"אני חושב שמתבצעים דברים שיכולים לשנות את האופי של המדינה. זה לא עניין של חוק אחד אלא זו מגמה – והיא מחייבת הסכמות רחבות. אלה לא החלטות שניתן לעשות עם רוב קטן בכנסת. ועם הרוב הזה הם נלחמים בצבא, במשטרה, בפרקליטות, בבתי המשפט. אני מקווה שפעילויות כמו שאנו עושים פה יצליחו לשכנע את כולם להגיע להסכמה הכי רחבה שיש, זו המטרה".

5 צפייה בגלריה
איליק רוז'נסקי מחאת פורום העסקים
איליק רוז'נסקי מחאת פורום העסקים
איליק רוז'נסקי
(צילום: עמיר קורץ)


אתה חושב שביטול עילת הסבירות זה דיל ברייקר?
"זה מאוד חמור אם החוק יעבור. ראשית, מחר אפשר יהיה למנות גם חמור לתפקיד הכי בכיר ולא ניתן יהיה לפסול זאת. ושנית, כי זה חלק ממגמה גדולה של מלחמה בכל שומרי הסף ובכל מה שנבנה במדינה במשך השנים".