סגור

ארבעה שופטים חדשים נבחרו לביהמ"ש העליון; שר המשפטים: "הרכב מגוון ומאוזן"

חברי הוועדה לבחירת שופטים אישרו את מועמדותם של השופטים חאלד כבוב, גילה כנפי-שטייניץ, רות רונן ועו"ד יחיאל כשר לכהונה בבית המשפט העליון. שר המשפטים סער: "הרכב המשקף את הפסיפס החברתי"

ארבעה שופטים חדשים נבחרו היום (ב') לבית המשפט העליון: חברי הוועדה לבחירת שופטים הצביעו היום על בחירתם של השופטים חאלד כבוב, גילה כנפי-שטייניץ, רות רונן ועו"ד יחיאל כשר שיצטרפו לצמרת מערכת המשפט הישראלית.
שר המשפטים גדעון סער אמר בפתח הישיבה שבה נערכה ההצבעה כי "על הוועדה לבחירת שופטים מוטלת אחריות כבדה בבחירת שופטי ישראל בכלל ובעיצוב דמותו של בית המשפט העליון בפרט.
"הצעתי לבחירה זו משקפת את הבחירה הנכונה על פי שלושת המדדים שקבעתי כמצפן: מצוינות, איזון וגיוון", הוסיף השר. "ההרכב שיובא מגוון ומאוזן מבחינת התפיסות המשפטיות ומשקף את הפסיפס החברתי המגוון שלנו". סער התייחס גם לעיכוב בבחירת השופטים בשלושה חודשים ואמר: "בנובמבר לא יכולנו להגיע לתוצאה הזאת, ומתוך אותה תחושת אחריות ביטלתי אז את ישיבת הוועדה".

1 צפייה בגלריה
מימין: גילה שטייניץ־כנפי חאדלד כבוב יחאל כשר ורות רונן שצפויים להתמנות ל בית המשפט העליון
מימין: גילה שטייניץ־כנפי חאדלד כבוב יחאל כשר ורות רונן שצפויים להתמנות ל בית המשפט העליון
שופטי העליון החדשים. מימין: עו"ד גילה שטייניץ־כנפי, חאלד כבוב, יחיאל כשר ורות רונן

הבחירה הזו, במשמרת של סער, מצטרפת לששת הנבחרים במשמרת של איילת שקד. ואם שקד תתאפק ותישאר בקואליציה כשרת המשפטים אחרי סער, וממשלת בנט־לפיד לא תפקע טרם זמנה ב־2025, ייבחרו שלושה שופטים נוספים במקום אסתר חיות, עוזי פוגלמן וענת ברון שיפרשו.
השורה התחתונה היא ש־12 שופטי בית המשפט העליון מתוך 15 נבחרו בתקופת שרי משפטים של הימין העמוק. מה זה אומר? שהמטוטלת הפרסונלית ממשיכה לנוע מהקוטב הליברלי לקוטב השמרני. וגם, שהדלת נעולה עדיין בפני מי שמזוהה עם מורשת אהרן ברק, שפעם היתה כרטיס כניסה כמעט אוטומטי למועדון. כך נבלמו יגאל מרזל, ובמידה מסוימת גם גרשון גונטובניק. שני שופטים מעולים שהזהות הברקית שלהם חסמה את דרכם.
חשוב להדגיש: הרביעייה שנבחרה היא איכותית, ובוודאי שאינה נופלת מרביעיות דומות שנבחרו בסבבים הקודמים. פוליטיקה, דילים ופשרות הונחלו לתהליך בתיקון המפורסם של סער, שמחייב שבעה קולות בבחירה לעליון. ברוב רגיל של חמישה היתה לבית המשפט העליון שליטה מוחלטת במינויים, שסייעה להנחלת הומוגניות ואחדות מחשבה. תיקון סער, שמחייב פשרה עם הפוליטיקאים, מבטיח גיוון רב יותר של נבחרים.