סגור
ועידת כלכליסט ביוון רמי לוי בעלים של רמי לוי שיווק השיקמה וישראייר
רמי לוי (צילום: אלכס קולומויסקי)

בקשה לייצוגית נגד רמי לוי: קופאים נדרשו להשלים חוסרים בקופות מכיסם הפרטי

לאחר שבשבוע שעבר הודה לוי לראשונה כי גבה חוסרים מקופאיות ואף לא מתכוון להפסיק עם המדיניות "אחרת נפשוט רגל", שני קופאים לשעבר ברשת הגישו בקשה לאישור תביעה ייצוגית: "הרשת מנצלת את פערי הכוחות". עד כה הוגשו בקשות באותו נושא גם נגד אושר עד ופרשמרקט, ואושרה ייצוגית נגד ויקטורי

שני קופאים לשעבר ברשת רמי לוי הגישו בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רשת חנויות רמי לוי שיווק השיקמה בה טענו כי הקופאים נדרשו להשלים חוסרים בקופות מכיסם הפרטי.
במסגרת הבקשה, ביקשו השניים לייצג את "כל עובדי רשת רמי לוי, ובפרט הקופאים והקופאיות שעבדו אצל הרשת החל משבע שנים לפני הגשת בקשת האישור, ואשר היא גבתה מהם כספים בגין חוסרים בקופה, בין אם הם עדיין עובדים ובין אם לאו".
שני הקופאים לשעבר טוענים באמצעות עו"ד צבי מנדלסון כי במשך תקופת עבודתם אצל הרשת התוודעו לפרקטיקה בה לכלל העובדים שעוסקים כקופאים, בסוף המשמרת כאשר התגלה חוסר ביקשו מהם להשלים במזומן. "כאשר העובד סירב לשלם במזומן או אז הוא ראה כי מנוכה מדי חודש בחודשו סכום מתלוש השכר, תחת הכותרת 'ניכויים אישיים', עבור חוסר בקופה שאירע לאותו עובד באותו החודש".
בשבוע שעבר איש העסקים ובעל השליטה ברשת, רמי לוי, הגיב לראשונה לתחקיר ynet שבמסגרתו הוצגו עדויות של קופאיות שנאלצות להשלים חוסרים בקופה מכיסן הפרטי במספר רשתות. לוי טען בתגובה כי "הרשת שלי עובדת לפי חוק. יש לנו 2,000 קופאים וקופאיות ובסופו של דבר לא גובים מאף אחד אם הוא לא חותם בצורה חוקית... אם כל אחת מהקופאיות תיקח לעצמה אפילו רק 50 שקל, העסק שלי יפשוט רגל". עוד ציין בתגובתו שפורסמה כי "לא מחייבים סתם".
במסגרת הבקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה ביום חמישי האחרון לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, נטען כי הבקשה נוגעת "להתנהלותה הקלוקלת של הרשת אשר נוהגת, מזה שנים, להשלים חוסרים בקופה בסניפים שבבעלותה באמצעות הורדת הסכומים מתלושי השכר של עובדיה או באמצעות חיובם להשלים את השכר במזומן מכספם בסוף היום - הקופאים והקופאיות.
"כך, במשך שנים, מנצלת הרשת בחוסר תום לב ובניגוד גמור לדין, את פערי הכוחות הקיים בינה לבין חברי הקבוצה, הקופאים והקופאיות, ואת העובדה כי לרוב עובדים אלו מוחלשים מבחינת הזדמנויות עבודה חלופיות ותנאי שכר, ומאלצת אותם להסכים למציאות בה נלקחים מהם מידי חודש מאות שקלים בגין חוסרים בקופה", נכתב בבקשה.
אחד מהקופאים שהגיש את הבקשה לייצוגית ציין כי באחד מהימים באפריל 2018 התגלה חוסר בקופתו, והמנהלת שלו ביקשה ממנו להשלים את החוסר במזומן. משסירב גילה המבקש כי נוכה לו בתלוש סך 45 שקל. הקופאי השני שנמנה על אחד ממגישי הבקשה טען כי גם לו נוכו סכומים ממשכורתו במהלך שנת 2016. לטענתו, באחד הפעמים ביולי 2016 התגלה חוסר בקופתו והמנהלת ביקשה ממנו להשלים החוסר במזומן. משלא היה לו כסף, גילה כי נוכה לו בתלוש סך של 200 שקל ובהמשך נוכה לו עוד סכום בסך 57 שקל.
שני הקופאים לשעבר טוענים עוד במסגרת הבקשה כי פעולתה של רשת רמי לוי לגביית חוסרים בקופה מן המבקשים ומחברי הקבוצה, מנוגדת להוראות חוק הגנת השכר: "סעיף 25 לחוק הגנת השכר קובע שאין לנכות משכר העבודה ניכויים שלא הותרו במפורש בסעיף או בחיקוק אחר. בהתאם לפסיקה רשימת הניכויים המנויה בחוק הינה רשימה סגורה. משכך, ניכוי בגין חוסרים בקופה אינם מותרים בניכוי לפי סעיף זה... החוק אינו מכיר בהסכמת העובד לניכוי אלא כאשר מנוי במפורש בסעיף כי הסכמת העובד לניכוי כספים מסוימים תקפה (למשל ניכוי תרומות או דמי חבר), או כי מדובר בחוב קצוב...למותר לציין, כי הדבר איננו חל בענייננו".
זו לא הבקשה הראשונה לאישור תביעה ייצוגית שמוגשת בנושא. בשבוע שעבר קופאי לשעבר באחד מסניפי רשת "אושר עד" הגיש באמצעות עו"ד צבי מנדלסון לבית הדין בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הרשת עם אותן טענות. רשת אושר עד הגיבה וטענה כי היא פועלת על פי חוק בלבד: "הפחתות בשכר לעובדים מסוימים בוצעו באופן נקודתי ובהיקף מצומצם ביותר, לאחר הפעלת שיקול דעת ובידיעת ובהסכמת העובד". עוד קודם לכן ב-19 במאי הוגשה תובענה ייצוגית בנושא על ידי עו"ד איתן פלג נגד רשת פרשמרקט, ולפני כחודשיים אושרה בקשה לתביעה ייצוגית נגד רשת ויקטורי.