סגור
ינון מגל קריין חדשות מגיש חדשות ערוץ 14
ינון מגל, מתוך שידורי ערוץ 14 (צילום מסך)

ברקע הפסדים ונתוני צפייה מאכזבים: ועדת הכלכלה צפויה לאשר המשך מתן ההקלות לערוץ 14

לבקשת שר התקשורת שלמה קרעי, ועדת הכלכלה תדון מחר בהארכת הוראת השעה שנחקקה ב-2018 לתקופה של 5 שנים, שהעניקה לערוץ 14 בין היתר פטור מתשלום לרשות השנייה, מהקמת חברת חדשות נפרדת ומהמגבלה של בעל שליטה יחיד עם נתח של יותר מ-49%

ועדת הכלכלה של הכנסת צפויה לדון מחר (ב') בהמשך מתן הקלות נרחבות, שערכן יכול להגיע למיליוני שקלים, לערוץ 14, שמזוהה עם תמיכה גורפת וחד-צדדית בראש הממשלה בנימין נתניהו.
ב-2018, על רקע בקשה של ערוץ 14 (אז עדיין ערוץ 20) להמיר את רישיונו מרישיון שידור ייעודי (שחייב אותו בשידורי מורשת) לרישיון לשידורי טלוויזיה לפי חוק הרשות השנייה, כלומר לפעול תחת פיקוחה של הרשות במקום פיקוח מועצת הכבלים והלוויין, חוקקה הכנסת הוראת שעה לחמש שנים שמעניקה לו פטור מחובות שונות שמוטלות על ערוצי השידור הגדולים, 12 ו-13. אלו כוללות פטור מהעברת תשלומים לרשות השנייה (12 ו-13 מחוייבים בתשלום משותף של 11 מיליון שקל בשנה), פטור מהקמת חברת חדשות נפרדת, פטור מחובת מימון הפקות מקור כנגזרת של ההכנסות, פטור מתשלום ערבויות מעבר לאלו שכבר שילם, ופטור מהמגבלה של בעל שליטה יחיד עם נתח של יותר מ-49%.
על אף שהקלות אלו חלו גם על ערוצים זעירים אחרים – ערוץ 9, ערוץ 24 והלא TV – ערוץ 14 נחשב לנהנה המרכזי מהן, בפרט בכל הנוגע לפטור מהקמת חברת חדשות ומההקלה במגבלת בעל השליטה (בעל השליטה בערוץ, יצחק מירילשוילי, מחזיק לפי הערכות כשלושה רבעים ממניותיו). הפטורים מתשלום לרשות השנייה ומהעברת ערבויות נוספות שקולים להטבה כלכלית של מיליוני שקלים.
בעת חקיקת הוראת השעה הבטיחו יוזמיה שעד 2023 מצבו הכלכלי של ערוץ 14 יאפשר לו לשאת בחובות זהות לאלו של ערוצי השידור הגדולים, ושבמקביל יחוקק חוק תקשורת רחב שיעדכן את הרגולציה, יאחד את הרשות השנייה עם מועצת הכבלים והלוויין ויסדיר סוגיות אחרות בעולם התקשורת הישראלית. ואולם, מבחינה כלכלית ערוץ 14 נחשב להפסדי ומייצר נתוני צפייה נמוכים, וחקיקת חוק התקשורת עוד רחוקה מסיום.
על רקע זה מבקש עתה משרד התקשורת, בראשות השר שלמה קרעי, להאריך את הוראת השעה בשנה נוספת, וכך למעשה להמשיך במתן ההקלות הניכרות לערוץ 14, תוך הבטחה שבשנה הקרובה תושלם חקיקתו של חוק תקשורת רחב. ועדת הכלכלה של הכנסת תדון מחר כאמור בהארכת הוראת השעה, וצפויה לאשר אותה לקריאה ראשונה במליאה.
"משרד התקשורת מבקש להאריך את המצב שנוצר עבור ערוץ 14 ב-2018, למרות שמנסחי החוק הבטיחו במפורש שעד 2023 אפשר יהיה לתת לו לשחק על מגרש משחקים שווה", אמרה ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה. "הם מאפשרים לו אפיק שידור זהה בתחרותיות שלו עם 12 ו-13, אבל אין לו את אותן המחויבויות שיש להם".