סגור
בנקים בנק הפועלים לאומי
בנק הפועלים ובנק לאומי (צילום: אביב גוטליב)

הצעת חוק: לחייב את הבנקים לשלם ריבית על העו"ש

לפי הצעת החוק של ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), הבנקים יחויבו לשלם ריבית על יתרות זכות בחשבון עו"ש ונגיד בנק ישראל יקבע את שיעור הריבית באישור שר האוצר. הצעת החוק תעלה לדיון ביום ראשון בוועדת השרים לענייני חקיקה, וצפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי

הבנקים יחויבו לשלם ריבית על יתרות זכות בחשבון עו"ש, ונגיד בנק ישראל יקבע את שיעור הריבית באישור שר האוצר - כך מציע ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) בהצעת חוק שבה ידונו ביום ראשון בוועדת השרים לענייני חקיקה. הצעת החוק צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב.
אזולאי ציין בהצעת החוק כי "הצורך בהסדרה זועק על רקע הריבית העולה, המאפשרת לבנקים לגרוף רווחי אשראי בהיקף של מיליארדי שקלים, על חשבון הציבור, ללא סיכון, תוך ניצול תנאי שוק לא תחרותיים, המותירים את לקוחותיהם שבויים. הימנעותם של הבנקים מתשלום ריבית על יתרות הזכות של הציבור, המופקדים בחשבונות עו"ש המנוהלים בבנקים, עולה כדי התנהלות בנקאית שאינה תקינה, ואינה ראויה".
"בחודשים האחרונים ישנה עלייה תלולה בריבית בנק ישראל, והאצה בקצב האינפלציה. לכן החזקת יתרות זכות בחשבונות העו"ש שאינה נושאת ריבית, מייצרת למשקי הבית הפסדים בשל שחיקת ערך הכסף בשל התשואה האלטרנטיבית, שממנה יכלו ליהנות באפיקי השקעה אחרים. מנגד, הבנקים עושים שימוש ביתרות הזכות המצויות בחשבונות העו"ש של משקי הבית וצוברים רווחי עתק ללא סיכון ", טען אזולאי בהצעת החוק.
גורמים בנקאיים טענו כי בשום מקום בעולם אין התערבות רגולטורית על ריבית עו"ש. בעבר בנק ישראל התנגד להצעות חוק דומות.