סגור
מלחמת עזה הפגנה למען ה חטופים מול הקריה 28.11.23
הפגנה למען החטופים מול הקריה (צילום: דנה קופל)

הכוחות הפוליטיים מאחורי הגוף שמתנגד לעסקת חטופים

אל מול "מטה משפחות החטופים" שקורא לשחרור מיידי של כולם, קם "פורום תקווה" המתנגד לעסקה עם חמאס. לצד חילוקי הדעת הלגיטימיים, תחקיר שומרים חושף כי בפעילות הפורום מעורבות דמויות פוליטיות הקשורות לממשלה ולעומד בראשה, כולל הקמפיינר ברל'ה קרומבי, ושתרומות לפורום עוברות דרך עמותה שהקים השר עמיחי אליהו, שאחיו עומד כיום בראשה

בשבוע שעבר נפגש קבינט המלחמה עם משפחות של חטופים בעזה. הפגישה הייתה טעונה ובסיומה מתחו רבות מהמשפחות ביקורת קשה על הממשלה. אלא שבמקביל התפרסמה גם הודעת תמיכה בממשלה: "פורום תקווה המייצג משפחות חטופים", נאמר בה, "מחזקים את קבינט המלחמה. כל דרישה לעצור את צה"ל מחלישה את הסיכוי לשחרור החטופים ומסכנת את הלוחמים בחזית. הדרך היחידה להחזיר את האהובים שלנו היא להמשיך להלחם בכל הכוח ועוצמה באויב הנאצי". ואכן, לאחרונה מופצות לתקשורת יותר ויותר הודעות מטעם הפורום הזה, בהן מובעת תמיכה בממשלה ובהגברת הפעילות הצבאית נגד החמאס, ובה בעת התנגדות לעסקה עם הארגון.
תחקיר שומרים מגלה כעת שבפעילות הפורום מעורבות דמויות פוליטיות מובהקות הקשורות לממשלה ולעומד בראשה, כולל הקמפיינר ברל'ה קרומבי, ושתרומות לפורום עוברות דרך עמותה שהקים השר עמיחי אליהו, כשאחיו עומד כיום בראשה.
רוח ההודעות של הפורום היא הפוכה ממה שמופץ מטעם מטה משפחות החטופים, שמפגין קו ביקורתי הרבה יותר כלפי הממשלה וקורא לשחרור מיידי של החטופים בכל מחיר. אין ספק שהקולות השונים מייצגים פער אמיתי ולגיטימי בדעות ובתחושות בקרב משפחות שונות של חטופים. לצד זאת, נראה שפורום תקווה כולל בתוכו מספר קטן יחסית של משפחות חטופים ושהוא בוודאי לא מייצג את רובן.
צביקה מור, אביו של איתן שנחטף לעזה מהמסיבה ברעים, ואליהו ליבמן, ראש מועצת קריית ארבע שבנו אליקים נחטף, הם שני בני משפחות חטופים המזוהים ביותר עם הפורום, ושניהם התראיינו בשמו. בשיחת זום פנימית של הפורום שנערכה בשבוע שעבר נאמר שיש עוד משפחות רבות התומכות בפעילות ושאינן רוצות להיחשף, כך שמספר מדויק לא ניתן. לעומת זאת, במטה משפחות החטופים אומרים שפורום תקווה מייצג בסך הכל משפחות בודדות שאותן ניתן לספור על אצבעות יד אחת.
כך או אחרת, את האיבה בין שני הגופים קשה להסתיר. מור אמר בשיחת הזום, כי "ראינו שאנחנו לא מקבלים במה במטה המשפחות התל אביבי. הקולות שלנו הושתקו בקבוצת הווטסאפ של המטה וקיבלנו ביזיונות ונאצות… ולכן הבנו שאנחנו צריכים לבנות לנו במה שבה נוכל להדהד את הרעיונות והמסרים שלנו כדי להוביל בעם רוח אחרת".
לדבריו, הרוח של רבות ממשפחות המטה היא "רוח של כניעה, של היסטריה, של חוסר יכולת עמידה. (אבל) כשאנחנו נמצאים במלחמה אנחנו לא יכולים לשדר לאויב שלנו שאנחנו לא יכולים לעמוד, שאנחנו פוחדים ולא מוכנים להקריב. ואת כל זה אנחנו רוצים להביע כלפי עם ישראל". הדבר חשוב, אמר מור, "עבור המנהיגים שלנו שזקוקים לרוח גבית מאיתנו".
הטינה לא נעצרה שם: בקבוצת הווטסאפ של פורום תקווה כתב אחד המשתתפים, כי "אנו רוצים שקולנו יישמע!! ולא לתת לרשעים לסתום לנו את הפה ולחסום לנו את המחשבה". במטה החטופים לא נשארו חייבים והיה שם מי שהגדיר את אנשי פורום תקווה כחלק ממכונת הרעל שאנשיה מוכנים להקריב את ילדיהם על מזבח ראש הממשלה.
הפורום פתח לאחרונה בקמפיין מימון המונים ועד כה גייס כ-270 אלף שקלים. הכסף, על פי מסמך פנימי של הפורום, ינוצל כדי "להגיע לחשיפה ציבורית רחבה למסרים שלנו בתקשורת, במדיות השונות ובפעילות שטח ברחבי הארץ. חשיפה שתעשה שינוי בתודעה הציבורית במדינה".
בשיחת הזום של הפורום הדובר המרכזי היה קרומבי, קמפיינר הנחשב מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולמפלגת עוצמה יהודית, שהציג את תוכניתו ולפיה "שגרירים" תומכי הפורום יגייסו עבורו כספים דרך חבריהם.
קרומבי הוא דמות מוכרת בימין: הוא ארגן את הפגנות הימין בעד הרפורמה המשפטית; סיפק ייעוץ תקשורתי לבן גביר במערכות הבחירות האחרונות; עמד מאחורי קמפיין מימון המונים לנתניהו ורק לאחרונה אירח בעוטף עזה (בעודו לובש מדי צה"ל - ראו צילום מתוך כאן 11) את סיימון פאליק, המיליארדר האמריקאי שאל ביתו בירושלים עברו להתגורר עם תחילת המלחמה בני הזוג נתניהו. מעניין לציין שבפרופיל ה-X (לשעבר טוויטר) שלו, קרומבי הוא בחר לתקוף את רונן צור, המייצג את מטה משפחות החטופים, על כך שהמטה "נחטף למטרות פוליטיות" על ידו.
דמות מוכרת אחרת בימין שנכחה בשיחת הזום היה שמואל (זנגי) מידד, יו"ר ארגון הימין חננו.
הקשר לממשלה לא מסתכם בחיבור לקרומבי. מבדיקת שומרים עולה עוד שמי שמבקש לתרום לפורום תקווה יכול לעשות זאת דרך עמותה קיימת ולזכות גם בזיכוי מס מהמדינה על תרומתו. העמותה שדרכה מגייס הפורום כספים הוקמה על ידי שר המורשת עמיחי אליהו (עוצמה יהודית) וכיום עומד בראשה אחיו, הרב אריאל אליהו.
האחים אליהו הם בניו של הרב שמואל אליהו, רב העיר צפת, המוכר בין השאר בשל התבטאויות גזעניות שלו. העמותה, "איגוד רבני הקהילות בישראל", זכתה בשנים האחרונות לתמיכה של למעלה ממיליון וחצי שקלים מהמשרד לשירותי דת וממשרד החינוך. אריאל אליהו לא הסתיר את דעתו נגד עסקאות לשחרור חטופים. "עסקת חטופים פירושה עוד חטופים עוד הרוגים, זמן התאוששות של המחבלים וקלף ניצחון של חמאס. תעצרו", כתב למשל ערב העסקה, שבה שוחררו עשרות רבות של נשים וילדים משבי החמאס.
השר עמיחי אליהו עלה לאחרונה לכותרות סביב קריאתו לבצע במחבלים "וידוא הריגה בשטח", לאחר שיובל קסטלמן ז"ל, שהסתער באומץ על זירת פיגוע בירושלים ונטרל את המחבלים, נורה למוות על ידי חייל מילואים לאחר שהרים את ידיו והתחנן על חייו. קודם לכן אליהו לא פסל הטלת פצצת אטום על עזה, והושעה בשל כך מישיבות ממשלה.