סגור
מסיבת עיתונאים ראש הממשלה ממשלה רה"מ ביבי בנימין נתניהו שר הביטחון ביטחון יואב גלנט השר יו"ר יושב רא
בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים (צילום: לע"מ)

דעה
נתניהו מכבד יותר מדי ואתם מתלוננים?

האמירות של ראש הממשלה - "אלה החיים" על הריגתו הנפשעת של יובל דורון קסטלמן ו"אני מכבד אתכם יותר מדי" למשפחות החטופים - אינן בגדר התפלקויות. הן משקפות את הלך רוחו ויחסו האמיתי למושאיהן ומוכיחות כמה הוא מנותק

שני משפטים של ראש הממשלה בנימין נתניהו מהעת האחרונה תפסו במיוחד את האוזן. "אלה החיים" - כשהתייחס להריגתו הנפשעת של יובל דורון קסטלמן ו"אני מכבד אתכם יותר מדי", שהטיח במשפחות החטופים במהלך המפגש עמם שלשום.
אפשר לתהות: האם אלו פליטות שברחו לו, או שאלו אמירות שהוא באמת מתכוון אליהן וחמקו מהמקלט הבטוח והסמוי של התת מודע אל המודע הגלוי והפומבי מבלי להיבלם בידי אותה המסננת שאמורה למנוע ולהציל אותנו ממבוכה והתבזות. לטעמי, שתי האמירות האלה אינן "התפלקויות", אלא שיקפו היטב את הלך רוחו ויחסו האמיתי למושאיהן. ולכן הן טעונות בירור פרשני מסוים.
"אני מכבד אתכם יותר מדי", אמר למשפחות החטופים. האמירה "יותר מדי" מכוונת לקיומו של בנצ'מרק, של נורמה. נורמה שהדובר סבור שחרג ממנה כלפי מעלה, והעניק – כבוד במקרה זה - מעבר לנדרש. נתניהו סבור שעליו לכבד את משפחות החטופים, אבל במידה, והוא מרגיש שהוא חרג מאותה מידה ראויה והפריז בכבוד שחלק. ניתן ללמוד מהמילים האלה עד כמה האיש מנותק. עד כמה הוא תופס את עצמו במרכז, שלא לומר הקורבן. הוא, ולא המשפחות כפויות הטובה שלא מבחינות בכך שהוא מכבד אותן יותר מדי ומעזות להתלונן. במילים "אני מכבד אתכם יותר מדי" הוא מזהיר אותם שפקעה סבלנותו ויחדל מלכבד אותן אם הן מצדן לא יידעו להוקיר לו תודה (במיוחד אחרי ששחרר 113 חטופים, ששום ממשלה לפניו לא שיחררה!!) ולהשיב לו כגמולו את הכבוד שמגיע לו.
הביטוי "אלה החיים", גם אחרי אלף התנצלויות, הסברים וכיבוסים, ימשיך להדהד, כי הוא בא ממש מאותה טריטוריה נפשית של "אני מכבד יותר מדי". קטילתו המיותרת, הנפשעת, הלא מוצדקת של קסטלמן נמצאת כעת בחקירה פלילית ולא ברור אם תסתיים בכלום או ב"אלאור אזריה" מספר שתיים. צריך לזכור את התייצבות נתניהו בזמנו לטובת אזריה לאחר שמדד ובחן את כיוון הרוח של הבייס. המקרה הנוכחי שונה כי הקורבן הוא יהודי. אבל אם היורה הגיע למסקנה שהמנוח אינו מהווה סכנה, אבל הוא ערבי, תחזור דילמת אזריה על כנה: האם מותר להרוג ערבי שאינו מהווה סכנה? הפתרון של נתניהו "אלה החיים" מסגיר את שוויון הנפש שלו להריגה המיותרת הזו.
הוא, נתניהו, יודע בדיוק מהם "החיים" ומסביר לנו את מהותם, פשרם וגם שוויים. "אלה החיים" הוא מסביר לנו כדי שלא נמשיך לבלבל לו את המוח יותר מדי. כמו משפחות החטופים.