סגור

הווריאנט החדש אותר גם בישראל: "זן הקורונה הכי מדאיג שראינו"

הודעה דרמטית של משרד הבריאות, חצי יממה לאחר שישראל החליטה על החזרת מלוניות הבידוד: בבדיקה התגלה הזן הדרום-אפריקני אצל אדם שחזר ממלאווי - שלא היתה ברשימה האדומה שפורסמה אתמול. חשש לעוד שני מקרים של שבים מחו"ל. עם 32 מוטציות: זהו הווריאנט שמדאיג את העולם

המוטציה שמדאיגה את העולם אותרה בישראל: משרד הבריאות הודיע הבוקר (יום ו') כי הווריאנט שזוהה במדינות שבדרומה של אפריקה זוהה בארץ. לפי ההודעה, הזן אותר אצל אדם ששב ממדינת מלאווי, שכלל לא היתה ברשימה האדומה שפרסמו ישראל ובריטניה אתמול. בנוסף קיים חשד לעוד שני מקרים של שבים מחו"ל שכרגע ממתינים לתוצאות הריצוף שלהם. אותם שניים נשלחו לבידוד. במשרד הבריאות ציינו כי השלושה הם מחוסנים, ופרטי ההתחסנות שלהם נמצאים בתהליך אימות. בנוסף כתבו כי החקירה אחר מגעים נוספים בעיצומה.
ישראל הייתה אתמול למדינה הראשונה בעולם שהחליטה על שורת צעדים בעקבות גילוי זן חדש של נגיף הקורונה בדרום אפריקה - ותוך זמן קצר הצטרפה אליה גם בריטניה. "זה הווריאנט המדאיג ביותר שראינו עד כה", אמר בכיר במערכת הבריאות הבריטית, שם החליטו כי מהצהריים ייאסרו טיסות מדרום אפריקה ומחמש מדינות אחרות בדרומה של היבשת.
2 צפייה בגלריה
דרום אפריקה יוהנסבורג קורונה 1
דרום אפריקה יוהנסבורג קורונה 1
קורונה בדרום אפריקה. זן חדש ומדאיג
(איי פי)
עד כה אובחנו אמנם 60 נדבקים בלבד בזן החדש, מרביתם בדרום אפריקה ובודדים בבוטסואנה ובהונג קונג - וכעת גם בישראל. אבל הגילוי שיש לזן זה 32 מוטציות בחלבון הספייק הוא שהוביל לחשש הכבד ולהחלטות המיידיות, בהן חזרתן לפעילות בישראל של מלוניות הבידוד, אחרי חודשים ארוכים. הזן החדש מסווג בינתיים כ-B.1.1.529, וייתכן שבקרוב יינתן לו שם חדש, "נו".
שר הבריאות הדרום-אפריקני ג'ו פאהלה אמר כי בימים האחרונים חל זינוק דרמטי במספר הנדבקים החדשים במדינה. "בחמשת הימים האחרונים הייתה עלייה אקספוננציאלית", אמר השר והעריך כי הווריאנט הוביל לכך. מדענים בדרום אפריקה פועלים כדי לקבוע כמה מהנדבקים אכן נושאים את הזן החדש.
לצד גרף של קצב ההתפשטות בדרום אפריקה, צייץ פרופ' רן בליצר: "אם המידע הראשוני הזה נכון, קצב ההתפשטות של הווריאנט החדש, לכאורה, מהיר יותר מאשר אלפא ודלתא בשעתו. זה מחייב מעקב הדוק".
אחרי תקופה שבה מספר הנדבקים בדרום אפריקה היה נמוך יחסית – כ-200 מדי יום – בשבוע האחרון מספרם זינק והגיע ליותר מ-1,200 ביום רביעי. ביום חמישי המספר כבר טיפס ל-2,465. שר הבריאות אמר כי ההתפרצות הראשונה הייתה בפרטוריה ובערים הסמוכות – ככל הנראה בעקבות כינוסים של סטודנטים באוניברסיטאות באזור. מדענים החלו לבחון זאת וכך גילו את הזן החדש.
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במרכז חיסונים
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במרכז חיסונים
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון במרכז חיסונים. ההגבלות מתהדקות
(צילום: איי אף פי)

כמו בישראל, גם בריטניה הכניסה את דרום אפריקה לרשימה האדומה של הממלכה - ואיתה גם את לסוטו, בוטסואנה, זימבבואה, נמיביה ואסוואטיני. בישראל הכניסו גם את מוזמביק לרשימה זו. רשויות הבריאות הבריטיות מסרו כי מדובר בזן הקורונה המדאיג ביותר שהן נתקלו בו עד היום, וכי ייתכן שיעילות החיסונים נגד הזן החדש פחותה.
בבריטניה ציינו כי מספר המוטציות שמופיעות בזן החדש כפול ממספר המוטציות שהתגלו בווריאנט "דלתא", אותו זן שהתגלה לראשונה בהודו ושלו יוחסו התפרצויות מחודשות של הנגיף ברחבי העולם בחודשים האחרונים. לפי הרשויות הבריטיות, חלבון הספייק של הזן החדש שונה "דרמטית" מחלבון הספייק של הזן המקורי שעל בסיסו פותחו החיסונים נגד הנגיף. שר הבריאות הבריטי סאג'יד גא'וויד אמר כי יש חשש שהווריאנט החדש "מידבק יותר" ממוטציית דלתא, "ושהחיסונים שיש לנו כרגע פחות אפקטיביים מולו". לדבריו, "המדענים שלנו מאוד מודאגים".
"ברור שזה וריאנט שאנחנו חייבים להתייחס אליו ברצינות רבה", אמר רבינדרה גופטה, פרופסור למיקרוביולוגיה קלינית באוניברסיטת קיימברידג'. "יש לו מוטציות רבות בחלבון הספייק שיכולות להשפיע על ההתפשטות ועל התגובה החיסונית". עם זאת, מספר רב של מוטציות בחלבון הספייק אינו בהכרח הופך וריאנט למידבק יותר. באוגוסט הועלה חשש דומה בנוגע לווריאנט בדרום אפריקה, אבל הוא הופרך תוך זמן קצר.
בארגון הבריאות העולמי הביעו דאגה מהזן החדש, ומסרו כי הם "עוקבים מקרוב" אחר הדיווחים בנוגע לזן הזה. היום צפוי כינוס של גורמים מטעמו, על מנת לקבוע אם להגדיר את הזן כ"זן מדאיג" שדורש מעקב מיוחד. "ניתוח ראשוני של הזן הזה מראה כי יש לו מספר רב של מוטציות אשר דורשות מחקר נוסף", מסר ארגון הבריאות. באותו כינוס יקבעו גם אם אכן להעניק לזן החדש את השם "נו", האות הפנויה הבאה באלפבית היווני.
אתמול כינס ראש הממשלה נפתלי בנט דיון מיוחד עם בכירי מערכת הבריאות בעקבות גילוי הזן, ובסיומו מסר בנט כי קיבל את המלצת משרד הבריאות להגדיר מדינות שבהן יש חשש שהזן קיים כמדינות אדומות, אחרי תקופה ארוכה שבה הרשימה האסורה לטיסות עבור ישראלים הייתה ריקה. ההחלטה תובא לאישור קבינט הקורונה במשאל טלפוני, ותיכנס לתוקף באופן מיידי.
זרים מאותן שש מדינות - דרום אפריקה, לסוטו, בוטסואנה, זימבבואה, נמיביה, אסוואטיני ומוזמביק - לא יוכלו להיכנס לישראל. בנוסף הוחלט לפתוח מחדש את מלוניות הבידוד, אחרי חודשים ארוכים שבהן הן לא פעלו, וכלל השבים לישראל ממדינות אלו, לרבות מחוסנים בחיסון שלישי, יופנו לבידוד במלונית למשך שבעה ימים. הם ישוחררו לאחר ביצוע שתי בדיקות PCR שתוצאתן שלילית. נוסעים שיסרבו להיבדק יחויבו בבידוד שאורכו 14 ימים במלונית קורונה.
מלשכת בנט נמסר עוד כי ראש הממשלה הנחה "לבחון עצירה מיידית של טיסות ממדינות אלו לישראל ומישראל אליהן, או את יישומו של מתווה אחר למניעת התפשטות הזן בישראל". בהודעה נוספת שפורסמה בעקבות דיון שני שקיים אמש בנושא, נמסר מטעם בנט כי "ראש הממשלה יקיים הערכות מצב באופן שוטף, ביחד עם שר הבריאות וגורמי המקצוע במשרדו, במטרה לעקוב באופן הדוק אחר התפרצות הזן החדש ולמנוע את התפשטותו בישראל". ההחלטות התקבלו אחרי שגורמים במערכת הבריאות קראו אתמול למנוע כניסה לישראל ממדינות שבהן הזן הזה אובחן.
טוליו דה אוליברה, וירולוג מדרום אפריקה שהודיע על הזן החדש, ציין כי הוא התגלה גם בבוטסואנה ובהונג קונג, בקרב כמה נוסעים שהגיעו מדרום אפריקה. "לזן הזה יש הרבה מאוד מוטציות, הוא עלול להיות מידבק במהירות גבוהה מאוד. אנחנו מצפים להתחיל לראות עומס על מערכת הבריאות בתוך ימים ושבועות". ד"ר ריצ'רד לסלס, מומחה למחלות מידבקות מדרום אפריקה, הוסיף: "מה שמעורר אצלנו חשש הוא שלווריאנט הזה אולי יש לא רק יכולת הדבקה מוגברת, כאלא שהוא יכול לעקוף חלקים ממערכת החיסון שלנו".
גילוי הזן החדש מעורר דאגה בישראל גם על רקע העבודה שממילא במערכת הבריאות חוששים כעת מאפשרות של התפרצות מחודשת של הנגיף, על רקע העובדה שמקדם ההדבקה עלה ליותר מ-1 ומעיד כעת על התפשטות שלו, וכן בעקבות מופעים ואירועים במהלך חג החנוכה הקרב לצד זלזול בהנחיות התו הירוק הקיימות. התקווה במערכת הבריאות היא שחיסוני הילדים שהחלו השבוע יסייעו במניעת אפשרות של גל חמישי. החשש הגדול שאותו מביעים במערכת הבריאות הוא מאפשרות של זן חדש שיגלה עמידות בפני החיסונים, מה שבנט כינה בעבר זן "אומגה". רה"מ אף ערך בחודש שעבר תרגיל לאומי לבחינת היערכות של כלל הגורמים הרלוונטיים בישראל להתפשטות של זן חדש.