סגור
Dun's 100

הרצל חזה את העתיד: ישראל של שנת 2050 תהיה מדינה עם תחבורה ציבורית מתקדמת

ישראל בשנת 2050 תהיה מדינה עם תשתית תחבורה מתקדמת עקב השקעה ממשלתית משמעותית בתשתיות. זה יהפוך את ישראל למדינה חזקה יותר, צומחת וברת-קיימא לתושבים ולמרחב

"מחוץ לחומות (של העיר העתיקה בירושלים – ע.ג), התמונה הייתה שונה לגמרי. כאן הוקמו רבעים חדשים, הותקנה רכבת חשמלית עירונית, נסללו רחובות, ניטעו עצים, נתלו מדשאות וגנים שהחיו את השכונות הצפופות ואת השדרות, נוסדו מוסדות לימוד וחינוך, נבנו בנייני מסחר ובתי מגורים מפוארים, נפתחו מקומות בילוי" (אלטנוילנד, הרצל, עמ' 191).
בנימין זאב הרצל, ממייסדי הציונות, חלם על חברה אידיאלית בארץ ישראל. בחזונו זו חברה מודרנית, טכנולוגית, מעורבת במרחב ומקדמת רעיונות חברתיים פורצי דרך. חלק מחזונו עסק בתשתיות פיזיות, כולל תחבורה. מהירה, יעילה וידידותית לסביבה. בספרו הרצל מציע שימוש ברכבות, אופניים ופתרונות תחבורה מתקדמים אחרים כדי להתמודד עם עומסי תנועה, ואנו עמלים על כך שחזונו יתממש בעשורים הקרובים.
התכנית הממשלתית לתשתיות צמיחה 2023 בהובלת השר סמוטריץ' ותכנית "ישראל אחת" בהובלת השרה מירי רגב הן אבן דרך למימוש חזונו של הרצל. הממשלה משקיעה רבות בתשתיות תחבורה והתוצאות יראו לעין בעשורים הקרובים. תכניות אלו יביאו למימוש תחבורה ציבורית זמינה ואמינה בכל רחבי המדינה, פתרונות תחבורתיים מתקדמים באזורים אורבניים ושילוב טכנולוגיות פורצות דרך.
כך, ירושלים של שנת 2050 תהיה עיר ירוקה וידידותית לסביבה עם רשת תחבורה ציבורית מתקדמת. שלושה קווי רכבת קלה יאפשרו לבטל את כניסתם של רכבים למרכז העיר ויהפכו את העיר למרחב הליכה נעים, נקי ובטוח. היא תחובר לשאר הארץ באמצעות מערכת רכבות מהירה, ותחנה סופית של רכבל תאפשר כניסה לעיר העתיקה.
הרצל, התייחס בספרו לא רק לתחבורה הפנים ארצית, אלא גם לחיבור של מדינת ישראל לעולם. "היום אפשר לנסוע ברכבת לדמשק, לירושלים או לבגדד. מאז שהוקם הגשר מעל לבוספורוס, אפשר לנסוע לירושלים ישירות מסאן-פטרבורג או מאודסה, מברלין או מווינה, מאמסטרדם, קָלֵה, פאריס, מדריד או ליסבון" (אלטנוילנד, הרצל, עמ' 67).
1 צפייה בגלריה
עמרי גלברט
עמרי גלברט
עמרי גלברט
(צילום: ניב קנטור )
תיאור זה של עתידה של ישראל אינו רק חזון, אלא תכנית עתידית שכבר נמצאת בתכנון או בשלבי ביצוע: בשנת 2050 הכניסה והיציאה לישראל תתאפשר באמצעות ארבעה נמלי תעופה בינלאומיים, בלוד, תמנע, נבטים ורמת דוד, וכן באמצעות חיבור רכבתי ישיר לירדן ומצרים. חיבור זה יאפשר נסיעת רכבת רציפה מהאמירויות ועד לערי ישראל. החיבור הרכבתי לירדן, מצרים, אמירויות ואולי אף סעודיה יתרום לשיפור הקשרים בין ישראל למדינות אלה, ויאפשר לתיירים, אנשי עסקים ולסחורות להגיע ליעדים אלה בקלות ובמהירות.
עם זאת, על מנת שהחזון יתממש והתוכנית תצא אל הפועל במלואה אסור להתעלם מהקשיים רבים שבדרך: מימוש התכנית ידרוש משאבים רבים, גם למימון התשתיות אבל בעיקר עובדות ועובדים מצוינים, אשר חסרים בשוק המקומי. לכן יש לפעול להכין ולממש תכנית רב-שנתית להכשרה וגיוס של אותם אנשים. זו יכולה להיות הזדמנות חד פעמית להכשרתם ושילובם של נשים, ערבים וחרדים לענף.
חזונו של הרצל על חברה מודרנית, טכנולוגית, מעורבת במרחב ומקדמת רעיונות חברתיים פורצי דרך, מתגשם כיום בישראל. השקעות בתשתיות תחבורה יסייעו לממש את החזון הזה עוד יותר, ויהפכו את ישראל למדינה טובה יותר עבור כולנו.
מאת עמרי גלברט, סמנכ"ל פיתוח עסקי, קבוצת ברן
d&b – לדעת להחליט