סגור
מנכ"ל רשות שדות התעופה הנכנס עופר מלכה ושרת התחבורה מירי רגב
מירי רגב ומנכ"ל משרד התחבורה לשעבר עופר מלכה (צילום: דוברות משרד התחבורה, ענר גרין, יואב דודקביץ)

בלעדי
מקלות בגלגלים? קשיים במינויי רגב ואמסלם בנתיבי ישראל וברשות שדות התעופה

מינוי עופר מלכה, לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה תחת השרה מירי רגב, למנהל רשות שדות התעופה, טרם אושר מחשש לפסילה בבג"ץ; בנוסף, רגב והשר הממונה על רשות החברות הממשלתיות דודי אמסלם, מבקשים להאריך בשלוש שנים את כהונת יו"ר נתיבי ישראל יגאל עמדי, אך זו טרם אושרה בשל טענות כנגדו לעיסוק לא תקני במינויים

שרת התחבורה מירי רגב מקדמת בימים אלו את מינוי מנכ"ל משרדה לשעבר עופר מלכה לתפקיד מנכ"ל רשות שדות התעופה. יחד עם השר הממונה על רשות החברות הממשלתיות דודי אמסלם מבקשת רגב להאריך בשלוש שנים את כהונתו של יגאל עמדי יו"ר דירקטוריון חברת נתיבי ישראל. ל"כלכליסט" נודע כי שני המינויים הללו, גם אם בסופו של דבר יאושרו – נתקלים בקשיים.
מי שעומדת בראשות ועדת המינויים של רשות החברות הממשלתיות ואמורה לאשר את המינויים היא השופטת בדימוס שולמית דותן. דותן מונתה בינואר האחרון כממלאת מקום יו"ר הוועדה לאחר פרישת קודמתה בלהה גילאור שכיהנה בתפקיד 8 שנים. מפני שדותן מכהנת כממלאת מקום, ישנו חשש כי פוזיציה זו תקשה עליה לבקר את המינויים שמביא אמסלם מפני שלאחרון יש את האפשרות לקדם אותה למינוי קבע כיו"ר הוועדה.
הארכת כהונתו של איש הליכוד יגאל עמדי הייתה אמורה להיות מאושרת כבר בשבוע שעבר בוועדת המינויים של רשות החברות בראשות השופטת בדימוס שולמית דותן - אך בסופו של דבר הוועדה התפזרה מבלי להחליט אם לאשר את הארכת המינוי וקבעה דיון נוסף למחר. ל"כלכליסט" נודע כי השופטת דותן ביקשה לקיים דיון בפורום רחב יותר על מנת לדון במינוי, אך הדבר לא יצא בסופו של דבר לפועל. הסיבה לכך שהמינוי לא אושר היא הכהונה הבעייתית משהו של עמדי כיו"ר, שהתאפיינה בטענות על אי-סדרים ועיסוק לא תקני במינויים.
בין השאר, במהלך כהונת מנהלת רשות החברות הממשלתיות הקודמת מיכל רוזנבוים נכתב דוח על כך שנעשה ניסיון "לתפור" את מינויו של אחיינו של העסקן ואיש התקשורת יעקב ברדוגו לתפקיד היועץ המשפטי של החברה. בנוסף, טיוטת דוח של רואה חשבון שהוזמנה על ידי רשות החברות בזמן כהונתו של רם בלינקוב כממלא מקום מנהל הרשות, הציגה ליקויים דוגמת מכרזים שנתפרו לכאורה למועמדים, התקשרויות מיותרות, ניגודי עניינים, חוסר שיתוף פעולה עם הרגולטור וליקויים בביקורת הפנימית. מלבד רגב, נטען כי מינוי של עמדי נדחף גם על ידי השר הממונה על רשות החברות דודי אמסלם.
כאמור מינוי נוסף שמתעכב שגם נמצא תחת המנדט של ועדת דותן הוא של מנכ"ל רשות שדות התעופה עופר מלכה, איש מוסד בעברו שכיהן כמנכ"ל משרד התחבורה בקדנציה הקודמת של השרה רגב. בחודש שעבר המליצה השרה רגב למנות את מלכה לתפקיד, והמינוי אושר במליאת מועצת רשות שדות התעופה אך מאז לא קודם.
לאחר אישור המינוי במועצה, עתרה התנועה לאיכות השלטון כנגד המינוי וזאת בטענה כי הוא אינו עומד בתנאי הסף לתפקיד שכוללים ניסיון מוכח של חמש שנים לפחות בכהונה ציבורית בכירה או בתפקיד בכיר בתחום הניהול העסקי של תאגיד שמקיים פעילות בהיקף של חצי מיליארד שקל בשנה, לפחות. "מצטיירת תמונה עגומה שמקימה חשש כבד לקיומם של השפעות פוליטיות על מינוי לתפקיד ניהולי בכיר בשירות הציבורי, עד כדי ניסיון למינוי פסול של מועמד שלא עומד בתנאי הסף שנקבעו למשרה" כך לפי לשון הפנייה. לא מן הנמנע כי המינוי של מלכה לא אושר בינתיים מתוך החשש כי זה ייפסל בבג"ץ בעקבות עתירה התנועה.
השופטת בדימוס שולמית דותן סירבה לענות לפניית "כלכליסט".