סגור
מתקן אגירת חשמל
מתקן אגירת חשמל (צילום: ארז עוזיר)

פרסום ראשון
משרד האנרגיה בוחן הענקת תמריצים להקמת מתקני אגירת חשמל למגזר החרדי

במשרד שוקלים בין השאר לחייב את חברת החשמל לשנות את תוואי רשת החשמל, כך שבשכונות החרדיות יוכלו להתנתק מהרשת הארצית במהלך השבת ולהתחבר למתקני האגירה. במקביל פועל המשרד להארכת הרישיון של חברת החשמל להקים יחידות ייצור חדשות ברדינג

במשרד האנרגיה שבראשות ישראל כץ החלו לעבוד על שתי תוכניות חדשות: אסדרת התנאים להקמת מתקני אגירה במרכזי הערים – שיוכלו לספק גם חשמל כשר למגזר החרדי, תוך חיוב חברת החשמל לשנות את תוואי הרשת שיאפשר חיבור של מתקני האגירה, והארכת הרישיון של חברת החשמל להקים יחידות ייצור חדשות ברדינג – שאמור לפוג ביוני 2023.
מתקני האגירה במרכזי ערים שיוכלו לשמש גם את המגזר החרדי בהקמת מתקני חשמל כשר (כלומר חשמל שמופק ללא עבודת יהודים בשבת) הם למעשה סוללות ענק (בגודל של מכולה) שנועדו לשמור את האנרגיה שהופקה במהלך השבוע ולהזרים אותה בשבת. המתקנים משמשים גם את החשמל הסולארי: הם מאפשרים אגירה של האנרגיה הסולארית המופקת בשעות היום, גם בשעות הערב. כמו כן, מתקני האגירה עוזרים לייצוב תדר החשמל.
בין התמריצים הכלכליים לעידוד מתקני האגירה, בוחנים במשרד האנרגיה החלטה לחייב את חברת החשמל לשנות את תוואי רשת החשמל כך שבשכונות החרדיות יוכלו להתנתק מרשת החשמל הארצית במהלך השבת ולהתחבר למתקני האגירה. התנאים בהם תחויב החברה טרם גובשו באופן סופי, מה שמקשה גם על הערכת העלויות של שינוי התוואי.
התוכנית מצטרפת לכוונת ישראל כץ לאפשר לחברת החשמל להקים מתקן אגירה ראשון בשכונה בבני ברק כפיילוט. טרם הוחלט האם יתאפשר לחברה להקים מתקני חשמל כשר נוספים לאחר סיום הפיילוט, זאת מכיוון שהקמת המתקנים מהווה הפרה של הרפורמה בחברת החשמל משנת 2018.
תחנת הכוח רדינג בתל אביב אינה פועלת כיום, בשל הצורך בפינוי אסבסט מהתחנה. משבר החשמל שמתקרב מוביל להערכה שבשנת 2026 לא יהיה מנוס מהפעלת התחנה מחדש, לפחות עד 2032 – בתקווה שעד אז יוקמו תחנות כוח חדשות במרכז הארץ שיוכלו לספק את החשמל לאזור תל אביב ורמת גן. שתי החלופות שנשקלות לעתידה של רדינג הן הקמה של שתי יחידות ייצור חשמל בגז טבעי (יחידות פיקריות) מזהמות, או שיפוץ התחנה ומתקני ייצור החשמל הקיימים בה.
בשני המקרים, החל מיוני 2023 חברת החשמל תהיה מנועה מלבצע שינויים ברדינג – וזאת מכיוון שברפורמה בחברה משנת 2018, הוחלט כי חברת החשמל תחויב למכור (במקביל לתחנות אחרות) את תחנת הכוח ברדינג וייאסר עליה להקים תחנות חדשות, ורישיון החברה הותאם לכך. כעת במשרד האנרגיה מקדמים את האפשרות להארכת הרישיון של חברת החשמל להקים יחידות ייצור חדשות בתחנת רדינג. עם זאת, במשרד מדגישים שהארכת הרישיון אינה מחייבת שחברת החשמל תקים את התחנות החדשות, ובוחנים אפשרות של הפרטה.