סגור
ח"כ ישראל אייכלר
ח"כ ישראל אייכלר (צילום: עומר מסינגר)

ח"כ ישראל אייכלר ממשיך לעכב את המעבר לגזי קירור ירוקים - והמשק עומד לשלם מחיר עצום

ישראל משתרכת מאחור במעבר לשימוש בגזי קירור ירוקים במזגנים ובמקררים, ויו״ר ועדת העבודה והרווחה דוחה כבר יותר משנה חקיקה ממשלתית בנושא. בכך, הוא מגלגל לפתחו של המשק נזקים גדולים ומצב אפשרי של מחסור בגזי קירור בתוך זמן קצר

מדינות העולם עוברות לשימוש בגזי קירור ירוקים בעלי השפעה פחותה על הסביבה במזגנים ומקררים, ישראל משתרכת הרחק מאחור, וח״כ ישראל אייכלר, יו״ר ועדת העבודה והרווחה דוחה כבר יותר משנה חקיקה ממשלתית שהונחה על שולחן הכנסת בהסכמה רחבה (חוק אסדרת מקצוע מתקני המזגנים, משרד העבודה), ובכך מגלגל לפתחו של המשק נזקים גדולים ומצב אפשרי של מחסור בגזי קירור בתוך זמן קצר.
מיהם המרוויחים הגדולים מהעיכוב לו גורם אייכלר? יבואני גזי הקירור המזהמים אשר מחירם הולך ועולה שכן ייצורם בעולם פוחת והשגתם הופכת מורכבת (יבואני גז המקבלים מכסה ממשרד הכלכלה וסוחרים בה), ומתקני מזגנים שלא מעוניינים לעבור את ההכשרה הנדרשת כדי לעסוק בגזי קירור ירוקים.
בשנת 1987 חתמו מרבית מדינות העולם על פרוטוקול מונטריאול, הסכם גלובלי שמטרתו להגביל ולעצור את השימוש בגזים הפוגעים באוזון. תיקון קיגאלי לפרוטוקול שבוצע בשנת 2016, מחייב הפחתה הדרגתית בייצור גזי hfc הנחשבים לעוצמתיים פי שלושה ויותר מפחמן דו חמצני, ובכך תורמים באופן חסר תקדים לשינויי האקלים. בשנת 2020 אישרה הכנסת תקנות של המשרד להגנת הסביבה, הקובעות מתווה הפחתה מדורג שיאפשר לישראל ליישם את ההסכם. הדרך ליישם את ההסכם; לאשר חקיקה המטילה על העוסקים במקצוע הכשרה לטיפול בגזי הקירור הירוקים, שכן שימוש בהם ללא ידע מוקדם עלול להוביל לדליקות. למרות שמשרדי הממשלה הרלוונטיים – משרד העבודה, הכלכלה והסביבה הניחו את החקיקה בהסכמה רחבה – ח״כ ישראל אייכלר מסרב בשנה האחרונה לקדמה.
הסיבה לכך לטענתו של אייכלר, הגזים הירוקים, הנמצאים היום בשימוש בכל מדינות המערב ותפוצתם גדלה בכלל מדינות העולם, דליקים יותר ולכן מובילים לסכנת שריפות. לאחר שאייכלר סירב בשנה האחרונה לעסוק בחוק למרות הפצרות חוזרות ונשנות של תעשיינים ומשרדי הממשלה, פנה טפסר חיים תמם, סגן נציב לרגולציה בכבאות והצלה למשרד הכלכלה והבהיר: ״החוק המונח על השולחן יסייע משמעותית להקטין את הסיכונים ואנחנו תומכים בקידומו. התקן שייכנס לתוקף לאחר אסדרת העיסוק, יתיר שימוש בגזים בעלי תכונת דליקות נמוכה יחסית״.
הדברים לא שכנעו את אייכלר, והיום הוא ערך דיון בוועדת העבודה והרווחה וביקש לדון אך ורק בסכנת דליפת הגז הדליק. החוק קובע חובת רישוי למי שמתקין מזגנים כדי למנוע סכנה, אך אייכלר ביקש להוסיף לחוק ״פתרונות״ שאינם קיימים בעולם. כך למשל, להוסיף ריח לגז המזגנים החדש לכשייכנס לשימוש. המשתתפים בדיון הבהירו כי הפתרון לסכנות הוא אסדרת העיסוק, אולם אייכלר לא התרצה, ואף הודיע כי ככל שלא ימצאו פתרונות לדרישותיו, ימשיך לעכב את חקיקת החוק ובכך יאלץ את ישראל לדחות יעדים אליהם היא מחויבת בנושא. "99% יתקינו באופן בטוח. הבעיה שלי זה אלו שיתקינו את הגז ולא מוכשרים ולא סגרו טוב הרמטית את הסכנה. שם הבעיה שלי", אמר.
בדיון הקודם שערך בנושא, מבלי לעסוק בחוק עצמו, אמר אייכלר כי יצרני המזגנים רוצים לעבור לשימוש בגז החדש בגלל ״דת האקלים״. היום אמר בפתח הדיון; ״מה שמעניין אותנו זה איך למנוע סכנת נפשות. מה שעומד בדרכנו זה חוסר האמונה שיש לנו בכל הארגונים העולמיים שעוסקים באידאולוגיות: גרטה, כל אלה. גם פה בארץ יש אנשים שמושפעים מהעניין הזה של האמונה הזאת. היא מטילה אימה על נשיאי מדינות, כל מי שרוצה להיבחר, שצריך להישבע אמונים לממן את הארגונים האלה במיליארדים ועל ידי התעמולה הזאת הם מצליחים לשכנע אנשים שחייבים כל מני דברים כדי להציל את כדור הארץ. ישראל חייבת לחתום על אמנות בינלאומיות להוריד את הדברים שהם קוראים להם ׳גזי חממה׳ או השפעת הכבשים באמזונס. אני שואל כאן שרים למה אתם פוגעים בתעשיית המזגנים ומפסיקים את השימוש בגז בטוח ושקט. אומרים לי - חתמנו על אמנות בינלאומיות, אין לנו ברירה, אנחנו חלק מהגלובוס, כולנו עובדי גרטה. ההסכם שישראל חתמה עם העולם במקום הגז הישן והטוב, זה גז דליק. גרטה אמרה והשרה להגנת הסביבה כבולה לזה״.
ההשלכות למשק אם לא תערך ישראל להחלפת הגז המזיק בגזי הקירור הירוקים, עלולות להיות הרות אסון. מבלי שהחוק יעבור, לא תהיה אפשרות לייבא מערכות קירור המבוססות על הגזים מהדור החדש. המשמעות; תלות כבדה בגזי קירור ישנים שהעולם נפטר מהם בהדרגה, עד כדי איסורי ייצוא. כבר כעת, מחירם הולך ועולה, כשהשוק המקומי תלוי בייבוא. נציג משרד הכלכלה בדיון הזהיר: ״אנחנו תלוייים בייבוא גזים מסין. סין חתמה על האמנה וב-2029 תפחית את הכמויות שהיא מייצרת. הרגולטור הסיני כבר פונה אלינו ואומר שיאסרו את הייצוא למדינות אחרות כי רוצים לתעדף את השוק שלהם. באיחוד האירופי חתמו על תקנות שמגבילות מ-2028 ייצוא של מכשירים שפועלים על הגזים הישנים, שאנחנו עובדים איתם היום. אנחנו נכנסים למצב מסוכן. אם לא נערך בזמן נראה עליית מחירים גדולה וגם נהיה במחסור משמעותי. לצה״ל הייתה בעיה לאחרונה להשיג את הגזים האלו בגלל המכסות. לטווח הארוך יהיה לנו קשה מאוד להשיג אותם״.
לאחרונה פנה איגוד לשכות המסחר לאייכלר והבהיר: ״ענף מיזוג האוויר מיחס חשיבות מכרעת לחוק. בהיעדר חקיקה, צפוי להתחולל משבר עצום בענף שישפיע על המשק כולו. המשבר צפוי להתבטא בעליית מחירי שירותי התחזוקה והתיקונים, ולהשפיע על יוקר המחיה״. התעשייה המקומית עשויה להיפגע; תדיראן ואלקטרה מייצרות מזגנים כחול לבן במפעלים בעפולה וראשון לציון, אך בשל בלימת קידום החוק הן תלויות בגז המזגנים הישן. לפי גורמים במשק, המחסור בגז עלול להוביל את המפעלים הללו ל״סכנת סגירה. פרנסה של מאות עובדים בסכנה אם החוק לא יעבור״.
בשנת 2020 נקבעו בעדכון לתקנות החומרים המסוכנים, מדרגות לצמצום הדרגתי של השימוש בגז הישן (hfc). אולם לאחר שאייכלר עיקב את קידום החוק, באוקטובר 2023 הסכימה השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, לדחות את יישום מדרגות ההפחתה. זאת, למרות ההשפעה העתידית על המשק במצב שבו ישראל ממשיכה להשתרך מאחור. אייכלר הבהיר בדיון: ״שרי הכלכלה והסביבה הסכימו לדחות את היישום ל-2025. אני מקווה שאפשר יהיה לדחות את זה יותר אם לא ימצא פתרון. אנחנו רוצים מזגנים בטוחים״.