סגור
Dun's 100

קבלת מטבעות קריפטוגרפיים כאמצעי תשלום

ניווט בשטח הלא ממופה של המטבעות הקריפטוגרפיים: שיקולי ציות ושיקולים משפטיים לעסקים שרוצים לקבל מטבעות קריפטוגרפיים כאמצעי תשלום

לאחרונה אנו מייעצים ללא מעט לקוחות מכל הגדלים (ביניהם גם לא מעט חברות ועסקי "אולד סקול") לגבי הדרך הנכונה והבטוחה להטמיע מטבעות קריפטוגרפיים כאמצעי תשלום בעסקיהם. להלן בקצרה, כמה הערות ועניינים שיש לקחת בחשבון כאשר עושים זאת. בעוד שהטמעה בלתי נכונה יכולה ליצור שלל חשיפות משפטיות ועסקיות, הטמעה נכונה יכולה להיות מאד משמעותית ורווחית מבחינה עסקית ולמשוך לא מעט לקוחות.

האתגר

למרות שמטבעות קריפטוגרפיים עדיין אינם מקובלים בצורה רחבה כאמצעי תשלום עבור מוצרים ושירותים, הפופולריות הגוברת שלהם הובילה לאחרונה לעניין מוגבר בשימוש בהם כאמצעי תשלום. עם זאת, ישנם מספר שיקולים שכדאי להיות מודעים אליהם לפני הטמעת מטבעות קריפטוגרפיים כאמצעי תשלום.
אחד השיקולים המשפטיים העיקריים הוא - האם השימוש במטבעות קריפטוגרפיים כאמצעי תשלום הוא חוקי בתחום השיפוט אליו אנו מכוונים. בעוד שמדינות מסוימות אימצו בחקיקה (למשל ברזיל ואל סלבדור) מטבעות קריפטוגרפיים ונקטו בצעדים להסדיר את השימוש בהם, אחרות אסרו זאת על הסף (למשל סין). חשוב להיות מודעים לחוקים ולתקנות בתחום השיפוט שבו פועלים או משרתים בו לקוחות ולהבטיח עמידה בהם בכל עת.
שיקול משפטי נוסף הוא השאלה האם עסקאות מטבעות קריפטוגרפיים חייבות במס או לא. במדינות רבות, מטבעות קריפטוגרפיים נחשבים לסוג של נכס לצרכי מס ולא למזומן, מה שאומר שעסקאות הקשורות בהם עשויות להיות כפופות למס רווח הון. חשוב להיות מודעים להשלכות המס של שימוש במטבעות קריפטוגרפיים כאמצעי תשלום ולהבטיח עמידה בהתחייבויות המס הרלוונטיות.
בנוסף, יש לשים לב לעמידה וציות לחקיקה ותקינה בקשר עם דיני איסור הלבנת הון (AML) וחובות "הכר את הלקוח" (KYC) בקשר עם שימוש במטבעות קריפטוגרפיים. עסקים המטמיעים מטבעות קריפטוגרפיים כאמצעי תשלום חייבים לציית לחובות בקשר עם AML ו-KYC כדי להגן מפני סיכוני הלבנת הון, התחמקות מסנקציות, הונאה ופשעים פיננסיים אחרים. משמעות הדבר היא, שיש חובה לאמת את זהות הלקוחות ולנטר את העסקאות עבור פעילות חשודה וכן לשמור מסמכים מסוימים בהתקיים תנאים מסוימים הקשורים לחובות AML ו-KYC (בדרך כלל בקשר עם היקף העסקאות של הלקוח אבל לא בהכרח) כגון עותקי דרכונים, רישיון נהיגה, חשבונות של תשתיות טלפון או כבלים (כאמצעי להוכחת כתובת מגורים).
שיקול משפטי נוסף קשור לסופיות עסקאות במטבעות קריפטוגרפיים. האופי המבוזר של טכנולוגיית הבלוקצ'יין אומר שברגע שעסקה מתועדת בבלוקצ'יין, לא ניתן לשנות אותה או להפוך אותה. זה הופך עסקאות קריפטו לבטוחות ביותר, אך גם מהווה אתגר לעסקים אם הם נופלים קורבן להונאה או במקרה של טעויות כמו שליחת מטבעות קריפטוגרפיים לכתובת הלא נכונה, מה שעלול לגרום למטבעות קריפטוגרפיים "טועים" כאלה ללכת איבוד לנצח (ואז נשאלת השאלה מי נושא בנזק). לדוגמה כאשר מבצעים החזר (refund) ללקוח שיספק כתובת לא נכונה.
לבסוף, שיקול משפטי נוסף הוא היעדר תקדימים משפטיים בקשר למחלוקות הנוגעות למטבעות קריפטוגרפיים. מכיוון שמטבעות קריפטוגרפיים בהיבט של היסטוריה משפטית הם תחום עסקי יחסית צעיר וטכנולוגיה יחסית חדשה, למערכת המשפטית עדיין לא הייתה הזדמנות להתמודד באופן מלא עם הסוגיות הייחודיות שהיא מעלה. משמעות הדבר היא שצריכים להיות מודעים לאתגר שבניהול סכסוך משפטי (ובפרט היכולת לצפות ולכלכל את צעדנו) במקרה של מחלוקת ולנקוט צעדים כדי להגן על העסק בהתאם (בד"כ על בסיס שימוש בבוררות ושלל מנגנונים אחרים).

תנודתיות מחירים

נושא נוסף שצריכים לקחת בחשבון בעת הטמעת מטבעות קריפטוגרפיים כאמצעי תשלום הוא תנודתיות המחירים של המטבעות הקריפטוגרפיים שהיא מאפיין מובנה של תחום המטבעות הקריפטוגרפיים, במיוחד מכיוון שכמעט כל העסקים מתמחרים את השירותים והמוצרים שלהם בכסף FIAT (שקלים, דולרים וכו'). כלומר שערי מטבעות קריפטוגרפיים ביחס לכסףFIAT יכולים להשתנות משמעותית בפרק זמן קצר, מה שעלול ליצור סיכון וחשיפה כספית לעסקים.
לדוגמה, אם עסק מקבל תשלום במטבעות קריפטוגרפיים ואז מאוחר יותר מחיר המטבע יורד לפני המרת הכסף ל-FIAT, העסק עלול להפסיד כסף בסופו של דבר, במיוחד, אם יש דחיפות לממש את המטבעות (יש לשים לב שבעסקאות בהן חל מע"מ יש לשלם את המע"מ בזמן כאילו מדובר בכסף מזומן). מצד שני, אם מחיר המטבע יעלה לפני המרת הכסף ל-FIAT, העסק יכול להרוויח מעליית השער.
1 צפייה בגלריה
עו"ד גיל סולומון
עו"ד גיל סולומון
עו"ד גיל סולומון
(צילום: יח"צ)

כדי להפחית סיכונים אלה, ניתן לנקוט שלל גישות: ניתן להמיר מטבעות קריפטוגרפיים שהתקבלו למטבע stablecoin או FIAT בהקדם האפשרי כדי למנוע את ההשפעה של תנודתיות מחירים. ניתן גם לשקול לקבוע מחירים במטבע FIAT ולהמיר תשלומים שהתקבלו באמצעות שירות תשלומים של צד שלישי (כגון BitPay) במעמד העסקה והתשלום ולקבל את התשלום מראש ב-FIAT (תוך גלגול עמלות ההמרה ללקוח הקצה). גישה נוספת להתמודדות עם תנודתיות המחירים היא על ידי יישום אסטרטגיות תמחור כגון תמחור דינמי, שמתאים מחירים בזמן אמת על סמך הערך הנוכחי של מטבעות הקריפטוגרפיים אותם העסק מקבל.

פתרון אפשרי

אחת הדרכים לטפל בשיקולים המשפטיים והתנודתיות היא על ידי ניסוח מסמך מדיניות תנאי תשלום מותאמת פרטנית לעסקים המבקשים להטמיע מטבעות קריפטוגרפיים כאמצעי תשלום. מדיניות זו תגדיר את המסגרת המשפטית לקבלת מטבעות קריפטוגרפיים ותפרט את הצעדים שהעסק ינקוט כדי להבטיח ציות לחוקים ולתקנות.
המדיניות צריכה לכלול פרטים על האופן שבו העסק מטפל בחובות מס הקשורים לעסקאות במטבעות קריפטוגרפיים, עמידה בתקנות איסור הלבנת הון (AML) ו- Know-Your-Customer (KYC), ודרישות ציות אחרות, כגון מידע על זיהוי לקוחות וטיפול בפעילויות חשודות, כמו גם המרה של מטבעות קריפטוגרפיים שהתקבלו למטבעות פיאט או stablecoin או שימוש בצד שלישי לצרכי המרה.
בנוסף, המדיניות צריכה להתייחס גם להיבטי האבטחה של העסקאות ובמקרה של החזר כספי, כגון יישום חוזים חכמים כדי להבטיח החזר אוטומטי במקרה של טעות.
לבסוף, המדיניות צריכה לספק הנחיות כיצד יטופלו סכסוכים הקשורים למטבעות קריפטוגרפיים ועליה לפרט את הצעדים שהעסק ינקוט כדי להגן על עצמו במקרה של מחלוקת. על ידי קביעת נהלים אלה מראש, עסקים יכולים להיות מוכנים יותר לטפל בכל בעיה שעלולה להתעורר ולמנוע בעיות משפטיות פוטנציאליות בהמשך הדרך.
מה הלאה?
בעוד שהשימוש במטבעות קריפטוגרפיים כאמצעי תשלום הופך פופולרי יותר ויותר, חשוב להיות מודעים לשיקולים המשפטיים הכרוכים בכך. על ידי הבנת החוקים, התקנות והמסגרת הרגולטורית החלים על מטבעות קריפטוגרפיים, ניתן להבטיח עמידה בהם וניתן לנקוט בצעדים כדי להגן מפני הסיכונים הפוטנציאליים הקשורים לשימוש במטבעות קריפטוגרפיים.
מסגרת של מסמכים משפטיים המותאמת אישית יכולה לספק פלטפורמה אשר תיתן ביטוי לשלל השיקולים המשפטיים ולדרישות הרגולטוריות בעת הטמעת מטבעות קריפטוגרפיים כאמצעי תשלום, ותסייע בצמצום הסיכונים הכרוכים בכך, תוך חלוקת נטל הסיכון בין העסקים ולקוחות הקצה בצורה מיטבית. במקביל למסגרת זו, חשוב לוודא עמידה במסגרות הרגולטוריות הרלוונטיות על ידי ציות שוטף וקבוע.
ככל שנעשה זאת בצורה טובה, ניתן לממש את הפוטנציאל העצום שגלום בהטמעת מטבעות קריפטוגרפיים כאמצעי תשלום ולהשפיע בצורה חיובית על רווחיות העסק.
מאת גיל סולומון, שותף מייסד, גיל סולומון ושות'
d&b – לדעת להחליט